Ta bort rost från mickskruvar
- Debo
- Medlem
Ta bort rost från mickskruvar
Har nyligen lyckats införskaffa en G&L Tribute L2000 som byggdes i Japan år 2000, efter att en forummedlem här tipsat om annonsen.
En bra bas som behöver lite kärlek, bl.a. Är det lite rost på mickskruvarna som jag tänkte försöka ta bort. Det är insexskruvar som kan höjas och sänkas. Hur går jag tillväga för att smidigast åtgärda detta och om möjligt även förebygga så att det inte kommer tillbaka av mina svettiga händer?
Tips om hur man bäst rengör och snyggar till den kromade mekaniken uppskattas också!
En bra bas som behöver lite kärlek, bl.a. Är det lite rost på mickskruvarna som jag tänkte försöka ta bort. Det är insexskruvar som kan höjas och sänkas. Hur går jag tillväga för att smidigast åtgärda detta och om möjligt även förebygga så att det inte kommer tillbaka av mina svettiga händer?
Tips om hur man bäst rengör och snyggar till den kromade mekaniken uppskattas också!
- G&L Tribute L-2000 MII
- G&L Tribute L-2000 MIJ
- Line 6 Helix LT
- G&L Tribute L-2000 MIJ
- Line 6 Helix LT
- Debo
- Medlem
Re: Ta bort rost från mickskruvar
Ingen??
- G&L Tribute L-2000 MII
- G&L Tribute L-2000 MIJ
- Line 6 Helix LT
- G&L Tribute L-2000 MIJ
- Line 6 Helix LT
- gthyni
- Medlem+
autosol?
annars är det oftast mm-gäng på japanska basar så det bör gå att hitta nya skruvar utan större problem
annars är det oftast mm-gäng på japanska basar så det bör gå att hitta nya skruvar utan större problem
https://play.spotify.com/artist/3viYzLFAhWNZpbkOf0ceHM
Tokai Hard Puncher, G&L L-1000, EBMM Sterling, Fender P-bas super-HPD
Fender Dual Showman Reverb + Bassman 2*15
- Debo
- Medlem
Är inte det ett slipmedel?gthyni skrev:autosol?
Vore super om man hade nån form av lösningsmedel som man kunde stryka på med tops eller nått. Tror förresten att det är speciella skruvar som sitter i micken på en G&L L2000!
- G&L Tribute L-2000 MII
- G&L Tribute L-2000 MIJ
- Line 6 Helix LT
- G&L Tribute L-2000 MIJ
- Line 6 Helix LT
- gthyni
- Medlem+
Ok det är polskruvarna, trodde du syftade på skruvarna som håller micken på plats.
----
Lurigt inlägg
----
Lurigt inlägg
- Debo
- Medlem
Exakt! Kanske var aningen otydlig. En på lokala musikaffären föreslog stålull. Men känns ju kanske inte vettigt att ha så nära två stora magneter?gthyni skrev:Ok det är polskruvarna, trodde du syftade på skruvarna som håller micken på plats.
----
Lurigt inlägg

- G&L Tribute L-2000 MII
- G&L Tribute L-2000 MIJ
- Line 6 Helix LT
- G&L Tribute L-2000 MIJ
- Line 6 Helix LT
- bassace
- Medlem+
- Kontakt:
Eller så låter du det vara som det är. Idag kostar det ju extra att få instrumenten med rostiga skruvar från fabriken 

~ banden jag spelar i ~
https://goingbig.se
https://greatnorthern.se
https://goingbig.se
https://greatnorthern.se
- Danne
- VIP medlem
Man borde väl kunna skruva ur skruvarna helt och lägga dem i rostlösning (typ CRC 5-56 eller liknande)? Alternativet är väl en (ovan nämnda) tops med icke krypande rostlösare (CRC är krypsmörjmedel som kan tränga ner i micken där man kanske inte vill ha det). För att fortsätta skydda mot svett tex så har inte jag några klockrena förslag som inte medför smutsansamling. Tex kan man stryka lite vaselin som skydd, men då samlas damm istället vilket man kanske inte vill ha. Kanske någon annan har bra förslag?
- gthyni
- Medlem+
bivax höde någon gammal gitarrmek använde. Hittade en intressant bild på hur mickarna är byggda (single coil obas, men principen är densamma)

- Debo
- Medlem
Låter som en rätt bra lösning (om de nu går att skruva ut helt). Vet du vart man får tag i sådan?Danne skrev:Man borde väl kunna skruva ur skruvarna helt och lägga dem i rostlösning (typ CRC 5-56 eller liknande)? Alternativet är väl en (ovan nämnda) tops med icke krypande rostlösare (CRC är krypsmörjmedel som kan tränga ner i micken där man kanske inte vill ha det). För att fortsätta skydda mot svett tex så har inte jag några klockrena förslag som inte medför smutsansamling. Tex kan man stryka lite vaselin som skydd, men då samlas damm istället vilket man kanske inte vill ha. Kanske någon annan har bra förslag?
Läste något om att antingen stryka på bivax eller ha på ett tunt lager av transparent nagellack?
- G&L Tribute L-2000 MII
- G&L Tribute L-2000 MIJ
- Line 6 Helix LT
- G&L Tribute L-2000 MIJ
- Line 6 Helix LT
- Debo
- Medlem
Enligt bilden lär man ju kunna skruva loss skruvarna å lägga dem i någon rostlösning?gthyni skrev:bivax höde någon gammal gitarrmek använde. Hittade en intressant bild på hur mickarna är byggda (single coil obas, men principen är densamma)
- G&L Tribute L-2000 MII
- G&L Tribute L-2000 MIJ
- Line 6 Helix LT
- G&L Tribute L-2000 MIJ
- Line 6 Helix LT
- gthyni
- Medlem+
för säkerhets skull ta inte alla skruvar på en gång.. utan några i taget lagom utspridda
- Danne
- VIP medlem
Brukar finnas på bensinmackar, bildelsfirmor mm. Jag tror tom ICA Maxi hos oss har.Debo skrev:Låter som en rätt bra lösning (om de nu går att skruva ut helt). Vet du vart man får tag i sådan?Danne skrev:Man borde väl kunna skruva ur skruvarna helt och lägga dem i rostlösning (typ CRC 5-56 eller liknande)? Alternativet är väl en (ovan nämnda) tops med icke krypande rostlösare (CRC är krypsmörjmedel som kan tränga ner i micken där man kanske inte vill ha det). För att fortsätta skydda mot svett tex så har inte jag några klockrena förslag som inte medför smutsansamling. Tex kan man stryka lite vaselin som skydd, men då samlas damm istället vilket man kanske inte vill ha. Kanske någon annan har bra förslag?
-
- Medlem
Coca-Cola är bra rostlösare (går att marinera kött me skiten oxå) smörj in skruvarna med vanlig matolja det sitter kvar efter att du sköljt av colan.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
GREENMAN[/b]
- Debo
- Medlem
Känns ju snarare som att Cola vore utmärkt om man vill få nått att rostaGreenman skrev:Coca-Cola är bra rostlösare (går att marinera kött me skiten oxå) smörj in skruvarna med vanlig matolja det sitter kvar efter att du sköljt av colan.

- G&L Tribute L-2000 MII
- G&L Tribute L-2000 MIJ
- Line 6 Helix LT
- G&L Tribute L-2000 MIJ
- Line 6 Helix LT