Har nu slipat ner streamern jag köpte som den förre ägaren inte hanterat något vidare varsamt. Dings och rivmärken överallt plus en stor grop vid stallmicken efter tummen. Visst är det trevligt med basar som ser använda ut, men vid en viss gräns ser det bara sunkigt ut i mina ögon.
Så... Just nu är den helt ren, och jag hade tänkt betsa den, men nu idag börjar jag få andra tankar. Den ser rätt trevlig ut helt utan bets också. Så jag tänkte kolla med er vad ni tycker. Låta den vara som den är och dänga på ett gäng lager med klarlack, eller betsa? Jag tänkte betsa den i kulören "mörk ek", en mörkbrun historia alltså.
Jag tycker den ser lite blek ut. Den skulle må bra av en bets eller kanske ännu hellre en pigmenterad olja. Dessutom skulle jag vilja se den i nå't mera gulaktigt än mörk ek, lite åt honeyhållet.
Senast redigerad av BBQV den sön 04 maj 2008, 17:50, redigerad totalt 3 gång.
"If you reach perfection your standards are too low."
En metallic burst.
Från svartblå till mörklila kanske?
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Hellish skrev:Heh.. Börjar du bli lika färgblind som Alfonzo eller?
Nope!
Men om man använder sig av mörka kulörer i kombination med metallic alt. flake så kan man få den att skimra i obestämd kulör.
Har sett kombinationen på bilar och det vart gôr snyggt!
Men då menar jag väldigt mörka nyanser.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Kanske oljebets skulle kunna vara nåt, jag har andvänt det på lite snickerier och det fina med den är att man inte behöver vara lika snabb med påstrykningarna som spritbets. Man kan ta det lungnare och nästan hur än man bär sig åt så får man bra resultat, slipper "dubbelstryknigar". Dock så får man nog skippa lack och bara olja kroppen lite till efteråt, har ingen aning om lacken skulle fästa men olja och lack brukar ju vara en dålig kombination.
busse skrev:Kanske oljebets skulle kunna vara nåt, jag har andvänt det på lite snickerier och det fina med den är att man inte behöver vara lika snabb med påstrykningarna som spritbets. Man kan ta det lungnare och nästan hur än man bär sig åt så får man bra resultat, slipper "dubbelstryknigar". Dock så får man nog skippa lack och bara olja kroppen lite till efteråt, har ingen aning om lacken skulle fästa men olja och lack brukar ju vara en dålig kombination.
Oljebets är klart trevligare ur det perspektivet ja. Använde sådant på Cortbasen ifjol. Blev bra mycket jämnare. Minns jag inte fel så slängde jag på klarlack också utan några problem, men det kanske var nåt slags undantagsfall.
Och just ja... Jag håller på att klarlacka streamern som mest nu. Den blev inte alls som jag hade tänkt, men snyggare på något vis ändå. Passar mig finfint!
Bilder kommer när den är färdiglackad, våtslipad och polerad.