Tycker nästan att allt kan vara snyggt, prickar, blocks, sirliga mönster och även utan markeringar alls. Beror nog mycket på hur basen ser ut i övrigt. Det fulaste jag vet är svarta blocks.
basmartin skrev:Tycker nästan att allt kan vara snyggt, prickar, blocks, sirliga mönster och även utan markeringar alls. Beror nog mycket på hur basen ser ut i övrigt. Det fulaste jag vet är svarta blocks.
Plus ett, förutom att svarta blocks KAN vara snyggt i undantagsfall det också.
Jag har en Samick med lite gråsilveraktiga hårdrockstrianglar på. Den är dock inte så snygg...
1 svart inbunden lönnbräda med feta svarta blocks (helst skulle allt svart vara ebenholts).
2 små svarta prickar på lönnbräda
3 Gillar basar som är lackade i metallickulörer rätt över, varför inte brädan ock (är förresten svarta Rickar klarlackade på greppbrädan?). Den där mintgröna Ibanezfemman med dito lackad greppbräda hade varit gränslöst cool (fulsnygg egentligen)
Spelar lågt stämd gitarr med långa, tjocka, strängar
Fender Precision Pre-CBS 64 hals på Mighty Mite-kropp.
Jag gillar blomrankorna på min Kasuga Les Paul ( en sån där med 6 taniga strängar )
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
Det beror lite på vad det är för bas. ren eller Blocks är de 2 första valen. Prickar gillar jag om de är små och offset. Custom kan vara snyggt om det inte är för överarbetat.
På mina basar finns det ingenting; prickar; blockinlägg; och bandmarkeringar. Alla varianterna är snygga, men vad som är snyggt, och när, beror på hur basen i övrigt ser ut. När jag tänker på det beror det nog mest på greppbrädematerialets utseende. På en mörk greppbräda (rosewood, ebenholtz, et.c.) funkar det mesta, medan ljusare greppbrädor (som sådana i lönn) mår bäst av svarta prickar, som mest. Svarta blockinlägg, särskilt kombinerat med dito bindings, på lönnbrädor gillar jag t.ex. inte.
I egenskap av fullfjädrad Corvette $$-dåre så föredrar jag att köra utan markeringar. Men om jag skulle bli tvungen att välja mellan inägg och att få högerhanden kapad så skulle valet falla på några snajdiga custominlägg
Gear : Warwick Corvette $$, MAG 300. MAG 115T, Tortexplektrum och rödvin. Summan av kardemunnan = har du schysta grejer blir du bra per automatik.
Beror väl på vad det är för bas, va? Gillar clay dotsen på min -64, men tyckte även att Grafens Drakslingade ibba var cool. Svarta blocks på lönnär deckarcoolt på nåt sätt o på en rick måste det ju vara dom där trekanterna.
Jag röstade på prickar, trots att jag kan tycka att pärlemorblocks kan vara riktitg snyggt. Men prickar känns mer allroundsnyggt. Och sen var det j uså att svarta blockinlägg och svart kantlist på lönnbräda är det hemskaste fender någonsin har fått för sig. Ja, det är läbbigare än antiguafinishen!
Har kollat runt lite på många snygga basar, men det är oftast inlays som brukar vara avtändande.
Om man t.ex skulle köra någon jazzig myspop så skulle det kanske se lite dumt ut med döskalle-inlays. Eller pentagram och djävlar om man spelar i kyrkorkestern. Eller fjärilar och blommor om man spelar dödsmetal.
Prickar är ju klassiskt, pärlemoblocks är lyxigt, och inget alls ser ganska cleant ut om man har en svart greppbräda med kromade band.