Stärkare startar inte, alla proppar går istället?!

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
Pelephant
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 09 aug 2019, 18:37

Stärkare startar inte, alla proppar går istället?!

Inlägg av Pelephant »

Vet inte om jag är på rätt ställe nu men jag har en liten Orange Terror Bass TB500C-212 hybrid combo...500 w :D ! Tog ner den till replokalen, men när jag hade pluggat in alltihop och satte på combon så poff så gick alla proppar?! Så blir det naturligtvis aldrig annars med alla stärkare å sånganläggning i lokalen. jag prövade två gånger. Poff igen?!
Då jag inte e särskilt tät så har stärkaren stått där i lokalen skitlänge utan åtgärd. Det jag undrar är förstås, vad ända in i %¤# är det som hänt å vad kan det kosta att laga skiten :evil: ?
Inte min men exakt likadan. Klicka på 'Bild' för att se 'fronten'!




Bild


Bild
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Stärkare startar inte, alla proppar går istället?!

Inlägg av Body&Soul »

Ungefär som att fråga vad du fått för sjukdom och vilken medicin du borde ta när du har fått feber ... Att proppen går är ett symptom på att något är fel men det krävs en hel del mätning för att diagnosticera.
Om du har noll koll så lämna in den till någon kunnig som kan göra en felsökning och ett kostnadsförslag för reparation.
Men du kan ju själv kolla att nätsladden inte blivit klämd i bildörren när du flyttade stärkaren.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Stärkare startar inte, alla proppar går istället?!

Inlägg av Danne »

Jag tror att nätsäkringen på Terror Bass är trög 6,3A. Den borde ju blåsa först, men om huvudsäkringen i replokalen redan är hyfsat lastad kanske den ryker före (kanske någon stoppat i en strömtåligare säkring i din stärk?). Det troligaste är att du har ett fel i nätdelen, tex likriktare eller transistor (tror det är switchad nätdel). Håller med ovanstående om att söka hjälp om du inte kan el/elektronik. Om det är nätsladden borde proppen gått direkt när du anslöt den.
Användarvisningsbild
Pelephant
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 09 aug 2019, 18:37

Re: Stärkare startar inte, alla proppar går istället?!

Inlägg av Pelephant »

Ok...fråga kan man väl göra även om frågan kan tyckas korkad. Man har ju inget att förlora på det lixåm!
Naturligtvis har jag redan tänkt på att kontakta ''expertis'' men tänkte bara om nån kunde veta vad det handlar om å det fick jag. Uppskattar det!
Har förstås kollat med ett antal olika nätsladdar. Snobbiga svar som ''klämma nätsladden i bildörren'' kan jag väl klara mig utan. Om inte vederbörande menar allvar förstås....eller bara skojar? :eek: .
Jag är motsatsen till elektriker å har redan kollat med kunniga polare som meckar med sånt där hela tiden.
Jag lämnar in stärkaren!!
Senast redigerad av Pelephant den tor 22 aug 2019, 13:05, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Stärkare startar inte, alla proppar går istället?!

Inlägg av fieldflower »

Det var nog inte snobbigt menat - vem har inte trott att elektroniken varit trasig när det bara var sladden som var knas...? :oops:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Pelephant
Nykomling
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 09 aug 2019, 18:37

Re: Stärkare startar inte, alla proppar går istället?!

Inlägg av Pelephant »

Jo jag förstod det efter ett tag. E väl lite paranoid. Det var säkert ett skämt bara. My bad!
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+
Inlägg: 1999
Blev medlem: lör 08 nov 2014, 19:55
Ort: Härnösand

Re: Stärkare startar inte, alla proppar går istället?!

Inlägg av Body&Soul »

Du anar inte hur många gånger jag önskat att jag kollat sladden först :-)
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Inlägg: 2787
Blev medlem: fre 31 aug 2007, 12:12
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Stärkare startar inte, alla proppar går istället?!

Inlägg av saft »

Body&Soul skrev: mån 26 aug 2019, 18:02 Du anar inte hur många gånger jag önskat att jag kollat sladden först :-)
Amen
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Skriv svar