Strängvinkel över stallsadlarna

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Strängvinkel över stallsadlarna

Inlägg av hitman »

Jag håller på med att fixa mitt 600-kronors fynd, en SD Curlee/Hondo II.

Eftersom halsen är av "bolt-through"-typ så går det inte att åtgärda halsvinkeln genom att shimsa. Jag har kört en lätt brutal metod och slipat stallsadlarnas undersida samt fördjupat skårorna för att få en låg stränghöjd.

Nu börjar stränghöjden bli acceptabel men strängarna har väldigt liten vinkel över sadlarna. Jag tycker den låter som vanligt, men borde jag försöka öka vinkeln tror ni? Jag skulle kunna fräsa ner stallet ett par millimeter i kroppen för att kunna höja sadlarna litet.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!! ;-)
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Strängvinkel över stallsadlarna

Inlägg av Hånken »

Bilder. Jag har fått sänka hela stall och stränghållarpaket på en huvudlös bas, av finare märke. Inget Hohner. Efter ett tag så ändras träet och både hals-fickan och utrymmet där hela stäm-stall-paket är satt fast i krympr långsamt eftersom träet torkar. När jag då inte kunde shimsa halsen med för att få mer höjd på halsen beslöt jag mig också för att sänka stallet istället.

Hmm...men vaddå kan jag höra er säga. Javisst var det lätta att sänka stallet och sträng action men vinkeln bakom blev för flack. Det rasslade. Till sist slog stallsadlarna i botten också så även då var strängläget för högt. Men...

Vi
Måste
Se
Bilder...

..först, annars kan vi inte uttala oss. Har en kompis med en Kasuga stratocaster (6 strängad gitarr) med helt fast hals, gudomlig sustain men otymplig mässingsadel. Hardtail, ingen tremolo. Men tyvärr, halsen går inte att shimsa, och det är "no money above the 5ht fret" på denna. Halsen går i rakt motsatt riktning än shimsad, och man kan icke göra ett dugg åt det.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Strängvinkel över stallsadlarna

Inlägg av Hånken »

Hur mycket är basen värd att mecka med? Kan du inte byta stall mot en med lite tunnare tjockek? Och använda den..istället? Eller den har inte standardmått ?
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4724
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Strängvinkel över stallsadlarna

Inlägg av strummer »

hitman skrev: ons 23 okt 2019, 08:16 Jag skulle kunna fräsa ner stallet ett par millimeter i kroppen för att kunna höja sadlarna litet.
Det tycker jag låter som en bra idé, gör bara inte som jag en gång gjorde (inspirerad av nån obskyr Rick) och tänk att det är smart att luta stallet bakåt för att få skarpare vinkel. Då ändras nämligen höjden så fort intonationen ska fixas, inte kul.
Ett annat alternativ kanske är att bygga om stallet till String-thru, eller bara göra "nyckelhål" i bottenplattan så du ankrar strängarna i stallets botten i stället för i baken.
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Strängvinkel över stallsadlarna

Inlägg av hitman »

strummer skrev: tor 24 okt 2019, 07:33
hitman skrev: ons 23 okt 2019, 08:16 Jag skulle kunna fräsa ner stallet ett par millimeter i kroppen för att kunna höja sadlarna litet.
Det tycker jag låter som en bra idé, gör bara inte som jag en gång gjorde (inspirerad av nån obskyr Rick) och tänk att det är smart att luta stallet bakåt för att få skarpare vinkel. Då ändras nämligen höjden så fort intonationen ska fixas, inte kul.
Ett annat alternativ kanske är att bygga om stallet till String-thru, eller bara göra "nyckelhål" i bottenplattan så du ankrar strängarna i stallets botten i stället för i baken.
Har faktiskt funderat på att göra sträng-genom-kropp. Eftersom basen är 32" skal-längd så borde den extra biten sträng göra att jag kan använda standardsträngar (inte alltid så lätt hitta mediumskalesträngar).

Ska lägga upp lite bilder, mea culpa - kan inte göra´t från jobbet, basbilder brukar fastna i p-rrfiltret... :D

Och ja, det är ett klumpigt, tungt och fult mässingstall som sitter på basen nu, dock är det redan lågt och jag har inte hittat något (billigt) stall som är märkbart lägre.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd
Inlägg: 17230
Blev medlem: tis 15 aug 2006, 10:45
Ort: Uppsala

Re: Strängvinkel över stallsadlarna

Inlägg av BBQV »

strummer skrev: tor 24 okt 2019, 07:33
hitman skrev: ons 23 okt 2019, 08:16 Jag skulle kunna fräsa ner stallet ett par millimeter i kroppen för att kunna höja sadlarna litet.
Det tycker jag låter som en bra idé, gör bara inte som jag en gång gjorde (inspirerad av nån obskyr Rick) och tänk att det är smart att luta stallet bakåt för att få skarpare vinkel. Då ändras nämligen höjden så fort intonationen ska fixas, inte kul.
Ett annat alternativ kanske är att bygga om stallet till String-thru, eller bara göra "nyckelhål" i bottenplattan så du ankrar strängarna i stallets botten i stället för i baken.
Nykelhålsvarianten är den enklaste. Borra hål i bottenplattan bakom stallsadlarna, fila upp ett spår i framkant och borra eller fräs ett utrymme för strängkulan i kroppen. Då tvingas strängen ner i en brantare vinkel.

Lite såhär, även om det här är baksidan av ett ackestall...
Bild
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
strummer
VIP medlem
Inlägg: 4724
Blev medlem: mån 10 mar 2008, 12:40
Ort: Bomma Riksby

Re: Strängvinkel över stallsadlarna

Inlägg av strummer »

BBQV skrev: tor 24 okt 2019, 09:25
strummer skrev: tor 24 okt 2019, 07:33
hitman skrev: ons 23 okt 2019, 08:16 Jag skulle kunna fräsa ner stallet ett par millimeter i kroppen för att kunna höja sadlarna litet.
Det tycker jag låter som en bra idé, gör bara inte som jag en gång gjorde (inspirerad av nån obskyr Rick) och tänk att det är smart att luta stallet bakåt för att få skarpare vinkel. Då ändras nämligen höjden så fort intonationen ska fixas, inte kul.
Ett annat alternativ kanske är att bygga om stallet till String-thru, eller bara göra "nyckelhål" i bottenplattan så du ankrar strängarna i stallets botten i stället för i baken.
Nykelhålsvarianten är den enklaste. Borra hål i bottenplattan bakom stallsadlarna, fila upp ett spår i framkant och borra eller fräs ett utrymme för strängkulan i kroppen. Då tvingas strängen ner i en brantare vinkel.

Lite såhär, även om det här är baksidan av ett ackestall...
Bild
Japp, men det är en rätt bra poäng att köra string thru body o få rätt längd för normala long scalesträngar också:)
Kompressor, det är livet!
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Strängvinkel över stallsadlarna

Inlägg av hitman »

Tack för alla lärda inlägg! Nu har jag lite idéer att processa. Ska lägga upp lite bilder i helgen.
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Strängvinkel över stallsadlarna

Inlägg av Hånken »

Yes, lycka till.
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++
Inlägg: 3523
Blev medlem: fre 25 apr 2008, 15:08
Ort: Västerås

Re: Strängvinkel över stallsadlarna

Inlägg av hitman »

Ber att få återkomma med bilderna, bytte till vinterdäck på bilen i lördags och knäckte till ryggen. Hade nog ned att ta mig runt och upp ur möbler, inget bas-mekande denna helg...
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Strängvinkel över stallsadlarna

Inlägg av Hånken »

Oj oj oj ... aj, aj, aj, kallar dom dig för mr Whitewash nu då?
Hånken
Medlem+
Inlägg: 1260
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 14:41

Re: Strängvinkel över stallsadlarna

Inlägg av Hånken »

Mr Whitewash = går bäst i 90 grader ....
Skriv svar