De ggr jag spelat av en sträng under gig har jag slarvat och kört 12-13 gigs på samma set.
Idag blir det en intonering också.
Hur gör ni?

Betyder det att du diskar kaffemuggen oftare än du byter strängar?
Ja, det är ju två gånger om året!
Jag?blackparkas skrev: ↑ons 15 jan 2020, 14:07 Menar du att du som lirar så ofta, och dessutom lirar rounds, inte byter strängar ens en gång per år!?
Hmm...man kanske skulle testa att skämma bort basarna med lite olja då. Det kanske blir ett jättelyft.
Det gäller mer för wenge skulle jag tro eftersom det har mer öppna porer eller vad man kallar det i trävärlden. Jag kan ha fel men antar att det torkar ut fortare än rosewood.
Usch!TDHP skrev: ↑ons 15 jan 2020, 14:09Jag?blackparkas skrev: ↑ons 15 jan 2020, 14:07 Menar du att du som lirar så ofta, och dessutom lirar rounds, inte byter strängar ens en gång per år!?
Nä, det brukar inte bli speciellt ofta.
Därav mitt flitiga användande av high mid vettu.
Byter jag strängar får jag göra om stärkarljudet totalt!
Lite som basisten.blackparkas skrev: ↑ons 15 jan 2020, 22:23Usch!TDHP skrev: ↑ons 15 jan 2020, 14:09Jag?blackparkas skrev: ↑ons 15 jan 2020, 14:07 Menar du att du som lirar så ofta, och dessutom lirar rounds, inte byter strängar ens en gång per år!?
Nä, det brukar inte bli speciellt ofta.
Därav mitt flitiga användande av high mid vettu.
Byter jag strängar får jag göra om stärkarljudet totalt!
Jag tycker ju att själva tonen bara är en del av anledningen till att man byter strängar.
De blir ju helt slappa och eländiga efter ett tag.
Utmattade liksom.
Gissar att du anammat Lasse "Danmark" Danielssons aproach; att smeka strängarna?!
Tackar!Janne skrev: ↑tor 16 jan 2020, 21:11 Lite intressant läsning om citronoljan tycker jag:
https://www.guitaranswerguy.com/12-lemon-oil-debate/