Näringsförbud på vintagegrejer?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Skriv svar
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Näringsförbud på vintagegrejer?

Inlägg av blackparkas »

Hur var det med Folkesson och det här med förbud att modda gamla Marshalls?
Var det Marshall som förbjöd honom?

Tycker det borde införas ögonblicklingen detsamma för gitarrmek:ar som inte förstår värdet av en gammal gitarr/bas.
Senast var det en välomtalad Stratocaster från -66 som mek:en våtslipade för att få blank...
Inte rengörning och polering, VÅTSLIP!
En gubbe (antar jag) köper en gura med proveniens och tar bort allt som visar vad det är för gura, och mek:en våtslipar lacken...
Kanske skulle ha köpt en annan gura om inte proveniensen var viktig?

Sedan finns det andra som gör refins som inte direkt verkar hålla måttet och vem vet vad de tar bort från instrumenten innan de lackar om dem...

Visst... Man kan absolut tycka att en ägare av en gitarr/bas får göra vad denne vill med instrumentet, men kom igen...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd
Inlägg: 37749
Blev medlem: ons 13 jun 2007, 16:01
Ort: Norrtälje

Re: Näringsförbud på vintagegrejer?

Inlägg av TDHP »

Va?
Det kan väl inte Marshall förbjuda.
För övrigt håller jag med.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Näringsförbud på vintagegrejer?

Inlägg av blackparkas »

Jag vet inte alls hur det gick till, eller om det ens är sant.
Men jag har hört i 20 års tid att Folkesson inte längre får modda gamla Marshalls.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
CHKU
Medlem
Inlägg: 137
Blev medlem: fre 25 okt 2013, 13:31
Ort: Göteborg

Re: Näringsförbud på vintagegrejer?

Inlägg av CHKU »

Man borde väl få modda hur man vill, men då inte sätta namnet Marshall på den? I alla fall inte sälja den som en Marshall. Blir väl någon form av varumärkesintrång kan jag tänka mig.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem
Inlägg: 25679
Blev medlem: sön 08 jul 2007, 13:17
Ort: Stockholm

Re: Näringsförbud på vintagegrejer?

Inlägg av fieldflower »

Men... det är ju fortfarande en Marshall, även om den är moddad. Bygga klon och kalla Marshall är såklart intrång, men att köpa en Marshall, modda den, och sälja "Moddad Marshall" kan ju inte rimligen vara intrång.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Håcke
Medlem++
Inlägg: 2536
Blev medlem: tor 05 aug 2010, 01:21
Ort: Hestra

Re: Näringsförbud på vintagegrejer?

Inlägg av Håcke »

Men så kan man ju inte göra....

Alltså, ska vi förbjuda alla som är dumma i huvudet?

Ok, Folkesson är ju inte dum i huvudet förstås och jag tycker Marshall ska låta bli att förbjuda folk att modda deras grejer.
Även om det är klantskallar som förstör grejerna.

Klart det är sorgligt med fina vintagegrejer som blir förstörda.

Men folk i allmänhet är ganska korkade och vi kan ju inte förbjuda dom att vara det.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem
Inlägg: 5514
Blev medlem: sön 16 jul 2006, 23:34
Ort: Skövde

Re: Näringsförbud på vintagegrejer?

Inlägg av Danne »

Jag har aldrig hört talas om att Marshall har inskränkt på något sådant, men vore högintressant att få en bra källa på det. Folkesson nitar ju fast en stor plakett på framsidan så det finns ju inga tvivel att han grejat. Dessutom innebär ju hans moddar ofta nyborrade hål för volym-, ton- och gainkontrollerna. Vad gäller instrument så är det väl så att som ägare är det fritt fram att elda upp instrumentet i kaminen om man vill. Problemet är väl att man ofta är okunnig om värdet i ett originalskick. Vad man skulle kunna begära är att meken är påläst och informerar kunden, vilket i och för sig gör att meken undergräver sin egen business så det kanske inte är rimligt heller egentligen. Vi pratar väl egentligen ett moraliskt dilemma med tycke och smak inbakat dessutom.

Man kan tänka sig följande scenario: Yngve 57 år med utflugna ungar och ett ökande sparkapital på banken. Yngve har lääänge suktat efter en gammal Fiesta Red strata, eftersom vintage är ju grejen och har alltid varit. De är inte jättelätta att finna till ett hyggligt pris. Han får plötsligt syn på en '66:a i just Fiesta red och slår. till. Sedan går han och pratar med Jocke i lokala musikaffärn:

Yngve: "Spana in vad jag fått tag på Jocke!"
Jocke: "Va' fräckt, du som letat så länge"
Yngve: "Mjo, och jag fick den till hyfsat pris, men den är ju jädrigt repig asså'"
Jocke: "Jo men så brukar det ju vara med riktiga gamlingar vet du"
Yngve: "Ja, men jag gillar ju att vårda mina instrument, inte dänga runt med dem. Jag skulle helst se att den skulle kunnat varit min i många år. Den här ser ju ut som den åkt kana nerför en betongtrapp"
Jocke: "Det klart det går att fixa till den. Det kan ju till och med höja värdet på den, ju finare desto dyrare brukar de vara, speciellt utomlands, Mint Condition brukar det ju kallas vet du. Behöver ju inte kosta så mycket, räcker med lite våtslip och polering"
Yngve: "Kan du fixa det Jocke"?
Jocke: "Jajjemen, jag kan ta den direkt så kan du plocka upp den i övermorgon. Skulle tippa på att jag behöver ta en tusenlapp för jobbet ungefär"
Yngve: "Det låter fint"


Yngve blir nöjd och Parkas purken.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Näringsförbud på vintagegrejer?

Inlägg av blackparkas »

Ang. Folkesson så är det förmodligen en gammal skröna som spridit sig.
Men jag har för mig att jag även hört den från någon som känner Folkesson...
Och det handlar inte om varumärkesintrång.
En moddad Marshall är fortfarande en Marshall och et finns INGET i lagen som säger att man måste ta bort loggan.
Det är något som några pappskallar i gitarrforum på Facebook försöker inbilla folk att det står i lagen.
En Ford Mustang är fortfarande en Ford Mustang även om du bytt motor i den.


Tror också att det är ungefär som du skriver Danne, med undantag att det vad jag erfarit efter att ha gluttat på Facebook handlar om gitarrmekar som håller till hemma hos sig och inte på butik. Hemmapulare helt enkelt.

Jag skulle ju ALDRIG ta mig an att trimma en Ferrari, eller ens polera en Lambo eftersom jag är kass på att trimma och polera.
Jag kan rent teoretiskt en del vad man skulle kunna göra för att skrämma ur en Ferrari mer hästar, och skulle förmodligen kunna skruva dit ett annat avgassystem, insug eller nåt annat skit, men jag skulle ju inte göra det för det, för det skulle inte bli bra...


Jag tycker absolut att man borde kunna förbjuda en del grejer...
Som t.ex. våtslipa och vaxa en 60-tals Strata...
Eller att strippa en originallack 2020 för att den är skavd.
Köp en i bättre skick då istället om du är puts***…!

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Näringsförbud på vintagegrejer?

Inlägg av Eagle Hazze »

Folkesson renoverade min 1969 års Super Bass för ett par år sedan, han ville köpa den men jag ville givetvis inte sälja, så han moddar fortfarande vintage om han hittar någon. Givetvis så kan inte Marshall förbjuda någon stt modda vintage till allt från fågelbord (hemsk tanke) eller till en Folkesson raket. Däremot kan jag tänka mig att Marshall möjligen kan lacka ur på han och vägra att sälja vissa delar som han kaske frekvent beställer från grossist, men jag tror inte ens det fungerar. Då kan han i värsta fall beställa i en affär och skita i att dra momsen.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Näringsförbud på vintagegrejer?

Inlägg av blackparkas »

Fast det är ju skillnad på att renovera och modda.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Näringsförbud på vintagegrejer?

Inlägg av Eagle Hazze »

blackparkas skrev: fre 09 okt 2020, 11:10 Fast det är ju skillnad på att renovera och modda.
Jo som jag skrev så under jobbet att renovera så vill F köpa toppen av mig för att modda den till en typisk F topp.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++
Inlägg: 54755
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 10:56
Ort: Bollnäs!

Re: Näringsförbud på vintagegrejer?

Inlägg av blackparkas »

Han kunde ju trots allt ha velat köpa den för att det är vad det är och inte för att modda, du skrev inte att han ville köpa den för att modda... :D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Eagle Hazze
Medlem++
Inlägg: 5340
Blev medlem: mån 04 jan 2010, 21:54
Ort: Eksjö och Malmö
Kontakt:

Re: Näringsförbud på vintagegrejer?

Inlägg av Eagle Hazze »

Tänkte att tråden handlar om moddar av Folkesson så det var upoenbart vad hav var ute efter.
Neuser customshop, Warbacker, Tokai Jazz Sound 81, Glockenklang, Marshall super bass 100
bazzilla
Medlem
Inlägg: 198
Blev medlem: tis 03 feb 2009, 17:32

Re: Näringsförbud på vintagegrejer?

Inlägg av bazzilla »

I sak kan jag förstå att man bör bevara gamla instrument i original skick. Samtidigt tycker det är befriande och läsa om musikern som satt ett khaler stall på sin 60 tals les Paul, "jag är inte gitarr samlare utan jag spelar på dem". Kanske svårt att ta in med dagens mode, men tanken med lack på ett instrument är faktiskt att skydda trät mot fukt. Tittar vi på många andra hobbys så är det ganska vanligt att återställa rosthögar till nyskick. Där är omlackering och nytt krom en självklarhet.
Glöm inte att det är ungefär 6miljoner som INTE tittar på melodifestivalen.
Skriv svar