Halsjustering ibanez

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
boby
Medlem
Inlägg: 490
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 13:47
Ort: gråbo/lerum göteborg

Halsjustering ibanez

Inlägg av boby »

Sitter och värker lite på att justera halsen lite på min ibanez rb 950. Är helt plan som en rickenbacker typ. Helt utan rassel . vill ha ner stränghöjden lite från 10-12 band och uppåt men stallsadlarna är nästan i botten funderar på att shimsa lite i bak kant som man alltid gjorde förr. Kanske man skall ha en liten relief på halsen också? Tips tack. Helt fantastisk bas annars.
Bild
Användarvisningsbild
Lowlife
Medlem+
Inlägg: 1654
Blev medlem: sön 06 jun 2010, 13:02
Ort: Halmstad

Re: Halsjustering ibanez

Inlägg av Lowlife »

Lite relief, ca 0,5 mm vid band 7 brukar bli bra och som du säger, shimsa lite i halsfickan vid behov så att inte stränghöjden inte sticker iväg. Det är bara att prova, återställ om det inte blir bra.
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
Användarvisningsbild
boby
Medlem
Inlägg: 490
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 13:47
Ort: gråbo/lerum göteborg

Re: Halsjustering ibanez

Inlägg av boby »

Tack. Släppte lite på halsen först,kunde sänka sedlarna lite till också känns som att jag är rätt nära vart jag vill komma skall nog köpa ett bättre mätvertyg. Skjutmåttet är lite klumpigt för stränghöjdsmätning .
Användarvisningsbild
Rut66
Medlem
Inlägg: 434
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 19:54
Ort: Göteborg

Re: Halsjustering ibanez

Inlägg av Rut66 »

Hej.
Det där är min gamla bas. Ägde den i drygt 30 år och tror jag behövde justera halsen två, max tre ggr. Synnerligen stabil och bra bas. Nästan att jag undrar varför jag gjorde mig av med den..
Sandberg California VM5, Windmill Windforce 5-str, Fender Precision Nate Mendel, Bach JB/MM, T.C Electronics, TKS1126 x2, Ibanez Promethean, EBS Micro Bass II, Bjärton Kontra
Användarvisningsbild
boby
Medlem
Inlägg: 490
Blev medlem: fre 07 nov 2008, 13:47
Ort: gråbo/lerum göteborg

Re: Halsjustering ibanez

Inlägg av boby »

Behövde egentligen inte justera. Men gjorde det för att passa mig bättre.grymt stabil och en fantastisk bas.
Vårdar den ömt.
Skriv svar