Tog äntligen tag och fixade färdigt nu i höst. Ska bli sjukt spännande att prova den i repan härnäst!
Den som saknas är rickenbacker rattar, tog ett par som jag hade liggandes så länge. Tror dom är till en fenderstärkare. Sen vore det kul med en custom trusscover ( den som sitter nu är original med en klisterlappar på). Är lite sugen på en rickenbackerformad trusscover. Alternativt en gibsonvariant. Fast med nå egen logga/text såklart.
Vad är lättast, bli vän med en ägare av 3d-printer, eller beställa pskyddsämne å karva?
Gibsonisch trusscover eller rickenbacker?

Gillade inte alls ljudet eller känslan på den original. Så när klåfingrigheten kröp fram slängde jag i rickenbacker mickar jag hittade på en loppis i den istället. Sen har den blivit liggandes i caset i många långa år.
I sommras började jag fundera på att bygga om en p-bas till en åtta. Men jag lite svårt att hitta en bra hals. Men sen slog det mej att jag hade thunderbirden undangömd och att den hade basebollhalls av sällan skådat slag.
Började med att mäta och rita upp stämskruvsplacering. Sen provborra massa i träbitar och experimentera. För att få plats.
Sen pluggade jag igen stömskruvshålen och borrade nya, utifrån borrmallen jag testat mej fram till.
Stallet jag först hade tänkt använda var för brett. Strängarna trillade av greppbrädan. Som tur var hittade jag världens sista schaller 471 hos en lite spansk musikhandlare. Förpackningen såg ut att ha legat på hyllan mååånga år.
När allt var klart strängade jag upp justera den spelbar. Sen lät jag den stå i några veckor för att se att huvud och hals pallade trycket av extra strängarna.
Tyvärr visade sej att rickenbackermicken i stallläge var för smal för att få med dom yttersta strängarna. Beställde en humbucker till stallet istället.
Den blev sjukt skön att lira på. Tyvärr såg det skit ut med borrhål och pluggar på både kropp å huvud. Så jag bestämde mej för att dölja allt med lite ny färg. Så kunde den nya färgen få flagna lite och basen bli punkrelicerad med burar son titta fram under färgen.
Men blev mycket bättre resultat än jag förväntat mej. Så nu ångrar jag att jag inte spacklade och la ner lite tid på underarbete innan färgen åkte på. Aja.
Efter lite googlande så insåg jag att jag varken va först med åttasträngsbygge tbird eller rickmick på. Men jag kanske e först med båda?