Byte av pickups

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Mattias82
Nykomling

Byte av pickups

Inlägg av Mattias82 »

Hej!
Köpte en cool bas för drygt 20 år sedan, en Jolana disco bass (en Gibson RD Artist kopia). Minns att en mickarna slutade fungera och en kompis kompis kände någon räv som pillar med basar och gitarrer på Södermalm som kunde byta ut micken på denna pärla. Om jag minns rätt betalade jag typ en femhundring och några öl och fick tillbaka basen efter någon vecka eller två men en ny mick, och den fungerade. Köpte under tiden en ny bas, en Rickerbscker kopia (ja jag och mina kopior :lol: ) på Jam som jag tyckte och tycker än idag är riktigt trevlig och använder den fortfarande.

Vill minnas att vid något tillfälle (runt 18-19 år sedan) att jag försökte modda till kåpan på den nya micken som satt på Jolana-basen. Jag vill minnas att jag började böja och platta till den av någon oförklarlig anledning men det blev bara fult, men det gjorde inget jag var nå nöjd med min andra bas.. Sedan har den blivit liggande fram tills igår då jag blev riktigt sugen på att fixa till den en gång för alla (om det nu går).

Till min fråga (Yes, ni skall få se lite bilden på den deformerade kåpan och basen) hur kan man göra för att byta ut de båda mickarna och få det att se någorlunda snyggt ut.

Någon som vill dela med sig hur de skulle ha gjort, vad det finns för alternativ på lösningar eller ifall man skall skära ut en ny pickguard?
Är själv inte helt kunnig på vilka tillbehör till pickups som finns för att få en annan typ av mick att sitta i som egentligen inte skulle passa.
Att hitta någon som säljer enbart mickar till denna är typ omöjligt och jag har inte hittat någon mick som har måtten 7,5 x 5 cm.
Basens har så feta mickar, ser ut som humbackers men det är det inte, utan det ser bara ut så har jag läst till mig.
Bilagor
PXL_20250114_202428482~2.jpg
PXL_20250114_202428482~2.jpg (1.32 MiB) Visad 2229 gånger
PXL_20250114_203415795~2.jpg
PXL_20250114_203415795~2.jpg (1.48 MiB) Visad 2229 gånger
PXL_20250114_202356857~3.jpg
PXL_20250114_202356857~3.jpg (1.68 MiB) Visad 2229 gånger
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Re: Byte av pickups

Inlägg av Danne »

Det är ju rejäla simbassänger urfrästa i kroppen så du ser ut att kunna stoppa i vad som helst beroende på om du vill göra ett nytt plektrumskydd eller ej. Den utbytta pickupen ser ut att vara en variant av Gibsons "Mudbucker". Finns ju Artec (EBC4 någonting tror jag) mudbuckers som är billiga. Guild Bisonic BS-1 eller varianter på dem skulle nog funka också i befintligt skydd.
Mattias82
Nykomling

Inlägg av Mattias82 »

Jo så blir det nog, att jag fixar nytt plektrumskydd.
Har dock stött på större problem... Ser att halsen är vriden och truss rod (dragstången) är det något allvarligt fel på. Blir troligtvis till att fixa ny hals. Vad är det man skall tänka på när man byter hals utöver att den passar i skåran (den är skruvad), något speciellt mått man skall utgå ifrån så den inte spelas ostämt?
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

Kolla mensuren, dvs stränglängden mellan strängarnas anligg på översadeln uppe vid huvudet till mitten av justeringen av stallsadlarna. Förutsatt att intoneringen är ok på din bas blir det mellan d- och a-strängarnas anligg mot stallsadlarna. Det troliga är att din mensur är "standard" långskalig, dvs 34".
Mattias82
Nykomling

Inlägg av Mattias82 »

Tack, skall kolla upp det.
Hittade detta också, personen som bytte hals fick modda den en aning
https://www.talkbass.com/threads/jolana ... d.1591244/
Mattias82
Nykomling

Inlägg av Mattias82 »

Någon som vet vilken hals som är på 34", 21 band och 60mm bred vid fästet?

Vill komma billigt undan om det är möjligt, vill bara att den skall fungera och se hel och fin ut.
Fungerar eventuellt på kanse något sådant diy-kit så man får med elektronik, pickups och hals. (Vet att många av dessa är skit, men har inte så mycket krav på detta bygge/reperation.

Men som sagt, finns det någon billig hals som skulle passa?
Mattias82
Nykomling

Inlägg av Mattias82 »

Eller kanske köpa en Harley Benton bas och plocka delar av? Hur många mm går det att sandpappra ner en hals i storlek?
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

I stort sett alla utbyteshalsar har fendermått, d.v.s. c:a 63mm vid 20:e band. 60mm och 21 band är nog ganska svårt att hitta…
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Skriv svar