Köpte en cool bas för drygt 20 år sedan, en Jolana disco bass (en Gibson RD Artist kopia). Minns att en mickarna slutade fungera och en kompis kompis kände någon räv som pillar med basar och gitarrer på Södermalm som kunde byta ut micken på denna pärla. Om jag minns rätt betalade jag typ en femhundring och några öl och fick tillbaka basen efter någon vecka eller två men en ny mick, och den fungerade. Köpte under tiden en ny bas, en Rickerbscker kopia (ja jag och mina kopior

Vill minnas att vid något tillfälle (runt 18-19 år sedan) att jag försökte modda till kåpan på den nya micken som satt på Jolana-basen. Jag vill minnas att jag började böja och platta till den av någon oförklarlig anledning men det blev bara fult, men det gjorde inget jag var nå nöjd med min andra bas.. Sedan har den blivit liggande fram tills igår då jag blev riktigt sugen på att fixa till den en gång för alla (om det nu går).
Till min fråga (Yes, ni skall få se lite bilden på den deformerade kåpan och basen) hur kan man göra för att byta ut de båda mickarna och få det att se någorlunda snyggt ut.
Någon som vill dela med sig hur de skulle ha gjort, vad det finns för alternativ på lösningar eller ifall man skall skära ut en ny pickguard?
Är själv inte helt kunnig på vilka tillbehör till pickups som finns för att få en annan typ av mick att sitta i som egentligen inte skulle passa.
Att hitta någon som säljer enbart mickar till denna är typ omöjligt och jag har inte hittat någon mick som har måtten 7,5 x 5 cm.
Basens har så feta mickar, ser ut som humbackers men det är det inte, utan det ser bara ut så har jag läst till mig.