Byta stämmisar - vad behöver jag tänka på?

Prata om justeringar, reparationer och basbyggen
Användarvisningsbild
sorghwind
Medlem

Byta stämmisar - vad behöver jag tänka på?

Inlägg av sorghwind »

Jag har en gammal japanbas, en Cimar P/J som jag gillar jättemycket men där stämmisarna inte håller måttet, de orkar inte hålla emot utan drar sig lite över tid. Jag är total idiot på detta. Kan man dra åt dem så de blir trögare eller är det bara att byta?

Och om jag ska byta, vad behöver jag tänka på? Att det är korrekt diameter på skaftet underlättar väl. Skruvhål kan jag plugga och borra nya om det behövs, men vad mer spelar in? Hjälp en noob så jag slipper köpa på mig något jag inte kan använda sen!

...helst skulle jag ha reverse tuners, men det går säkert bra med vanliga med även om det är störigt
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Re: Byta stämmisar - vad behöver jag tänka på?

Inlägg av fieldflower »

En bild på nuvarande stämmisarna vore bra för att komma med råd om de kan dras åt e.dyl..
Gärna så man ssr lite olika vinklar.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
sorghwind
Medlem

Inlägg av sorghwind »

fieldflower skrev: tor 06 feb 2025, 13:32 En bild på nuvarande stämmisarna vore bra för att komma med råd om de kan dras åt e.dyl..
Gärna så man ssr lite olika vinklar.
Ja, det borde jag ju ha kunnat räkna ut själv. Tyvärr har jag den inte hemma, ska se om jag kan fjärr-tvinga nån att fota den.
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Kan den se ut såhär kanske (bild från nätet)?
Bild

De 2 översta ser ju ut att vilja hoppa ur på egen hand... :shock:
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Ofta kan trögheten justeras med skruven som håller fast strängstolpen och kugghjulet i bottenplattan.
Om det inte funkar så är det bara att byta. Då är dimensionen på strängstolpen (och bussningen) viktig, men också storleken på bottenplattan. Om den är för bred så sticker den ut utanför skallen och om den är för lång så överlappar den nästa när du skruvar dit dem på rad.
Så länge bottenplattan på de nya stämmisarna inte är större än de gamla och stolparna har rätt dimension så funkar det.
Att hitta stämmisar med tre fästskruvar är svårt, du får troligen borra nya hål.
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Skriv svar