Jag använder ALDRIG tone-ratten, den är alltid på max, utom när man har kommit åt den och undrar varför det låter illa. En switch däremot skulle jag kunna ha lite användning av, eller kanske tom mycket om den bara klipper ljudet utan några poppande ljud. Missar jag något eller är det bara att köra? Det är ju återställbart utan problem så hur illa kan det gå?
(jag är liiite frestad att slänga i en killswitch i stället, men det känns ju mer leksak. det här ska vara bruks)
Ta bort ton-kontrollen (ev ersätta m switch)
- sorghwind
- Medlem
- Danne
- VIP medlem
Re: Ta bort ton-kontrollen (ev ersätta m switch)
Vill du byta till killswitch är det bara att göra!
- saft
- Medlem++
- Kontakt:
Bara att köra. Kom ihåg att du ska jorda/kortsluta signalen via switchen. Inte "kapa" signalen.
Om du kortsluter signalen blir det knäpptyst, men om du klipper signalen så brummar det istället.
Vad är det för bas?
Min största uppenbarelse i basprylsvärlden var när jag insåg hur tonkontrollen är. (näst efter när någon visade mej att man kunde/skulle dra i strängarna efter man bytt för att stretcha ut dom så det slutade stämma ur sej hela tiden).
Använder alltid tonkontrollen på basen. Det blir typ en liten smakfull "bump" i eqn vid cutoff frekvensen, som gör att man kan ratta in precis vart man vill att basen ska märkas.
Jag brukar alltid ratta in stärkaren lite lite lite för vass/bright, och sen kompensera med att rulla av tonen. Då blir det en typ av morr precis på rätt ställe, som jag inte får till enbart med rattar på stärkaren.
Väldigt smidigt då att höja lite med tonkontrollen live också, om man inte känner att man hör sej själv på scen.
Passiva basar då såklart.
En brasklapp bara. Du säger "utom när man har kommit åt den och undrar varför det låter illa". Det låter ännu sämre när man kommer åt en killswitch.
Tuta å kör!
Om du kortsluter signalen blir det knäpptyst, men om du klipper signalen så brummar det istället.
Vad är det för bas?
Min största uppenbarelse i basprylsvärlden var när jag insåg hur tonkontrollen är. (näst efter när någon visade mej att man kunde/skulle dra i strängarna efter man bytt för att stretcha ut dom så det slutade stämma ur sej hela tiden).
Använder alltid tonkontrollen på basen. Det blir typ en liten smakfull "bump" i eqn vid cutoff frekvensen, som gör att man kan ratta in precis vart man vill att basen ska märkas.
Jag brukar alltid ratta in stärkaren lite lite lite för vass/bright, och sen kompensera med att rulla av tonen. Då blir det en typ av morr precis på rätt ställe, som jag inte får till enbart med rattar på stärkaren.
Väldigt smidigt då att höja lite med tonkontrollen live också, om man inte känner att man hör sej själv på scen.
En brasklapp bara. Du säger "utom när man har kommit åt den och undrar varför det låter illa". Det låter ännu sämre när man kommer åt en killswitch.
Tuta å kör!
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
https://orcd.co/urtidsdjur
-
- Medlem++
Jag tolkar det som att han vill ha en switch för tonkontroll istället för en potentiometer så man istället reglerar på noll/fullt, inte en killswitch.saft skrev: ↑mån 24 feb 2025, 10:31 Bara att köra. Kom ihåg att du ska jorda/kortsluta signalen via switchen. Inte "kapa" signalen.
Vad är det för bas?
Tuta å kör!
Oavsett är båda såklart fullt möjliga att göra.
Kör man en ton-switch så är det ju bara att switcha mellan kondensatorn och full signal då.
Däremot finns det ingen poäng att ha ens en switch i detta fallet då tonkontrollen aldrig används, så då kan man ju likaväl bara koppla förbi den direkt till jacket.
PS. Killswitch är absolut inget skämt, det hör man ju på namnet!

Jag älskar dom, skitsmidigt att ha en on/off-knapp på basen - använder det hela tiden. Jag försöker få in det på alla de basar där det fortfarande är hyfsat estetiskt snyggt och smidigt att göra det på.
Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.
YZZ
YZZ
- sorghwind
- Medlem
Jag tänkte mig en vippströmbrytare på/av för ljudet helt enkelt, så man slipper rulla på volymratten om man ska tar kabeln osv.
-
- Medlem++
Okej, då är det ju en killswitch du pratar om.
Inga konstigheter alls att ordna.
Du tar bara en tvålägesswitch av lämplig storlek och sätter mellan volympoten och jacket.
I ena läget är signal och jord kortslutet dvs basen blir tyst, och i det andra läget är den öppen och basen ljudar. Det blir inga poppar eller konstiga ljud om du funderar på det.
Jag använder de som sagt själv hela tiden.

Rickenbacker 4003 - 80, Wal Mach I - 82, "Dtuner" Custom Jazz Bass (föredetta Cimar), Burny Eagle, + en massa annat skit.
YZZ
YZZ
- sorghwind
- Medlem
Perfekt, tusen tack för bra bild, hade jag kört på känsla så hade jag nog bara satt brytare inline till jacket men det här verkar ju vara rätt sätt.YZZ skrev: ↑tis 25 feb 2025, 23:13Okej, då är det ju en killswitch du pratar om.
Inga konstigheter alls att ordna.
Du tar bara en tvålägesswitch av lämplig storlek och sätter mellan volympoten och jacket.
I ena läget är signal och jord kortslutet dvs basen blir tyst, och i det andra läget är den öppen och basen ljudar. Det blir inga poppar eller konstiga ljud om du funderar på det.
Jag använder de som sagt själv hela tiden.
![]()