Här är basen jag ska banda av:

Steg ett, ta av strängarna. (Vissa föredrar att arbeta med endast halsen men i detta fallet låter jag kroppen sitta kvar)

För att banda av behöver du en gul hammare en skruvmejsel och en griptång.

Sätt skruvmejslens huvud mot bandets sida, knacka försiktigt med hammaren på skruvmejslens rumpa.

Gör precis likadant på andra sidan av bandet och upprepa 5- 10 gånger på var sida (10 knackningar per gång)

Tag griptången och greppa bandet, dra försiktigt uppåt.

Om du lyckats ska bandet åkt ut och det bör se ut något i stil med detta:

Fortsätt likadant på resten av banden

Så här ser det ut i "slow motion":

Ta god tid på dig, när det väl är klart är det bara resultatet som kommer synas (höras?).

Se till att hålla koll på halsen så den inte "sviktat" för mycket i och med stränglösheten.

Ett band kvar!

BANDLÖS!

Sandpappra om du orkar...

Tills det ser något i stil med detta:

Förstoring:

Nu är det dags för att fylla i ofyllda partier som bildats där banden tidigare satt. Jag använder mig av kemiskt trä. (det går också bra att blanda sågspån med trälim om man vill verka smart)
Här är vad som behövs, Lack, kemträ, pensel, spackel, fint sandpapper.

Jag kommer använda den här lacken:

Smeta på kemträt och se till att det kommer djupt ner i urgröpningarna.

Bli inte rädd, det kommer bli fint senare.

Det gör inget om du tar för mycket, du är bara på säkra sidan då, men du får mer arbete.

Sandpappra bort överflödigt kemträ. (Här använder jag 120 sandpapper)

Ha tålamod, det tar tid.

Använd nu ännu finare sandpapper typ 150 +, så småning om ska det se ut ungefär såhär:

Dags att lacka. TUNNA LAGER. 10-timmars torktid. Se till att det är rent där du lackar, vi vill inte ha damm eller smuts i lacken.

Första lacklagret lagt.

Såhär blev basen:

/Mathias Semborg