Springsteen på Friends Arena.....

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Springsteen på Friends Arena.....

Inlägg av Jan Hellman »

Fick biljetter och vart och kollade på Springsteen på Friends Arena igår kväll. Löjligt bra konsert faktiskt. Helt fantastiskt att dom orkar köra i tre timmar i det tempot. Och man fullständigt kapitulerar inför den låtskatt han har att välja ur. Makalös låtskrivare som skrivit hittar i 40 år. BRA konsert!! Ljudet var kanske inte helt 100. Inte ens i närheten faktiskt. Åtminstone där vi satt. Men trots detta en BRA konsert. VÄLDIGT bra, till och med.

Men Friends Arena var en besvikelse i sig. Hur dom tänkt där fattar jag inte riktigt. Logistiken funkade INTE, det var väldigt knöligt att ta sig dit och närmast en mardröm att ta sig därifrån. Och väl på plats så liknade det närmast ett skämt. Vi satt på översta läktaren och det var löjligt trångt och väldigt brant där man skulle ta sig till sina platser. Jag själv har väl inte direkt några större problem med svindel och annat men både tanten som satt bredvid oss och hon som satt bakom fixade inte detta. Dom kände inte varandra men båda satt direkt på betongen då dom inte vågade kravla sig upp på sina stolar. Och hon som satt bredvid fick panik och fick hjälp därifrån. Hon drog innan giget ens började. Nu hade vi fått våra biljetter men jag frågade folk runt omkring om det framkommit hur brant och dåligt med utrymme det verkligen var när man bokade biljetter men dom jag pratade med hade inga minnen av att något sådant framkommet vid bokning. Det var så pass brant och trängt att jag själv kände att hade någon flaxat till (hyffsat många fyllskallar där vi satt) när vi trängde oss förbi så hade man trillat åt sidan och landat fem meter längre ner. Och egentligen ingenting att hålla sig i. Dom har bevisligen funnit det lämpligt att klämma in så många människor som det över huvudet taget är möjligt i det där bygget. Arenornas svar på Ryan Air, om ni frågar mig. Det var faktiskt inte helt roligt och jag själv kommer nog försöka undvika Friends Arena så långt det bara är möjligt i framtiden.

Men konserten i sig var strålande! Springsteen är imponerande. Skulle gärna vilja se honom igen. Och då helst på ett mindre ställe.

//J
Användarvisningsbild
raydee
Medlem

Re: Springsteen på Friends Arena.....

Inlägg av raydee »

Var också där igår o får hålla med dig om konserten. Väldigt bra förutom ljudet. Vi började i stort sett längst fram på golvet o stod där halva konserten, inte bra ljud,rörde oss sen längst bak för att få i oss lite dricka, ännu sämre där, för att sen ta oss i stort sett längst fram igen men denna gången ställde vi oss långt ut på kanten o där tyckte jag det var ok ljud.
Born in the USA genomspelningen o extranumren tyckte jag var bäst.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Irbit skrev:Fick biljetter och vart och kollade på Springsteen på Friends Arena igår kväll. Löjligt bra konsert faktiskt. Helt fantastiskt att dom orkar köra i tre timmar i det tempot. Och man fullständigt kapitulerar inför den låtskatt han har att välja ur. Makalös låtskrivare som skrivit hittar i 40 år. BRA konsert!! Ljudet var kanske inte helt 100. Inte ens i närheten faktiskt. Åtminstone där vi satt. Men trots detta en BRA konsert. VÄLDIGT bra, till och med.

Men Friends Arena var en besvikelse i sig. Hur dom tänkt där fattar jag inte riktigt. Logistiken funkade INTE, det var väldigt knöligt att ta sig dit och närmast en mardröm att ta sig därifrån. Och väl på plats så liknade det närmast ett skämt. Vi satt på översta läktaren och det var löjligt trångt och väldigt brant där man skulle ta sig till sina platser. Jag själv har väl inte direkt några större problem med svindel och annat men både tanten som satt bredvid oss och hon som satt bakom fixade inte detta. Dom kände inte varandra men båda satt direkt på betongen då dom inte vågade kravla sig upp på sina stolar. Och hon som satt bredvid fick panik och fick hjälp därifrån. Hon drog innan giget ens började. Nu hade vi fått våra biljetter men jag frågade folk runt omkring om det framkommit hur brant och dåligt med utrymme det verkligen var när man bokade biljetter men dom jag pratade med hade inga minnen av att något sådant framkommet vid bokning. Det var så pass brant och trängt att jag själv kände att hade någon flaxat till (hyffsat många fyllskallar där vi satt) när vi trängde oss förbi så hade man trillat åt sidan och landat fem meter längre ner. Och egentligen ingenting att hålla sig i. Dom har bevisligen funnit det lämpligt att klämma in så många människor som det över huvudet taget är möjligt i det där bygget. Arenornas svar på Ryan Air, om ni frågar mig. Det var faktiskt inte helt roligt och jag själv kommer nog försöka undvika Friends Arena så långt det bara är möjligt i framtiden.

Men konserten i sig var strålande! Springsteen är imponerande. Skulle gärna vilja se honom igen. Och då helst på ett mindre ställe.

//J
Håller med, sanslöst bra konsert och jag reagerade också på ljudet, det kom liksom och gick. Jag satt i mitten på vänsterflanken, precis framför Nunstedt och Larsson :).
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Såg honom på Ullevi -85, det får räcka!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
LarsGBG
Medlem+

Inlägg av LarsGBG »

TDHP skrev:Såg honom på Ullevi -85, det får räcka!
+1
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Jo jag kan nog också kanske känna att det räcker med en gång. Och om jag nu ska se honom igen så ska det definitivt vara på ett mindre ställe! Det vart tydligen publikrekord igår. Men imponerande gig. Det var det faktiskt. Och lite sympatiskt att ta med Clarence Clemons brorson på turnén. En i gänget köpte ett konsertprogram. Springsteen hade skrivit en helsida om Clarence. Fint skrivet.
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

Moster var på samma konsert och hon klagade också över både ljudet och transportmöjligheterna. Så går det när man ser pengar framför funktion.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

:tummenupp: Jag med. Första dagen. Räckte för mig med.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++

Inlägg av Zyrran »

6:e respektive 7:e gången jag såg honom förra helgen när jag körde BTR och Darkness. Lördagensnkonsert var grym, speciellt Racing in the Streets som jag väntat på live i 10år. Kan bara hålla med om ljuden, satt på andra resp. första läktaren strax efter mitten och upplevde samma problem. Var förvånande nog bättre på andra än första nivå..
Användarvisningsbild
BB3000S
VIP medlem

Inlägg av BB3000S »

Grymt, såg honom för snart 10 år sen två dagar efter varandra, fantastiska spelningar!
Lutningen på Friends Arena låter ju helt absurd...
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |

| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |

Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Skapligt överreklamerad snubbe.
Jag kan iofs tycka att han verkar vara en skön snubbe men det är Lasse Gidbo också, men inte skriver Aftonbladet om var han går och skiter eller äter lunch för det. :roll:
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Geddan skrev:Skapligt överreklamerad snubbe.
Jag kan iofs tycka att han verkar vara en skön snubbe men det är Lasse Gidbo också, men inte skriver Aftonbladet om var han går och skiter eller äter lunch för det. :roll:
Har du sett honom live?
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Det har jag iofs inte, men att ställa mig på en fotbollsarena, och trängas med 50´000 är inte för mig.
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Nick »

Geddan skrev:Det har jag iofs inte, men att ställa mig på en fotbollsarena, och trängas med 50´000 är inte för mig.
Syftade inte frågan på om du hade sett Lasse live? :D
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Nick skrev:
Geddan skrev:Det har jag iofs inte, men att ställa mig på en fotbollsarena, och trängas med 50´000 är inte för mig.
Syftade inte frågan på om du hade sett Lasse live? :D
Det har jag, både med trion och i köket i Glanshammar. :wink:
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Geddan skrev:Skapligt överreklamerad snubbe.
Tack för det Aftonbladet! :lol:
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Då drar jag till med en PB-klassiker: he gå int förkla' fö en som int' begrip'.

;)
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Hehe!
Jag har iof spelat för 30-35000 pers på Råsunda en gång! :)
Marschkagge i blåsorkestern, landskamp Sverige - Portugal har jag för mig!
Vi var husband där ett tag!

(Tveksamt om NÅN av åskådarna lyssnade dock! ;) )
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/m ... 6764670.ab

Det här är faktiskt lite coolt. Det är ju känt sedan länge att han verkligen gillar Sverige. Skojjigt.
Användarvisningsbild
JazzBassillen
Medlem+

Inlägg av JazzBassillen »

Såg honom på Scandinavium -81, grymt bra redan då.
Schatz P/J, Fender Jazz CIJ, Ibanez AEB 10BK, Framus Triumph 4/60 EUB, Squier VM bandlös, Noname 3/4 plywoodkontra
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
Skriv svar