PS. Hittade inget bättre ställa att posta i så att om någon admin/moderator vet ett bättre ställe så får ni gärna flytta tråden.DS
inber skrev:Jag skulle vilja ha en ljuddemo av hur det är om trummisen ligger före och driver, alternativt ligger efter och släpar lite. (Men fortfarande så lite att det är tajt). Det där har alltid förbryllat mig, eftersom jag själv som basist tenderar att ligga lite före och driva på, snarare än att spela precis på slaget.
Avsnittet om att stämma trummor gjorde mig tyvärr lite besviken. Har aldrig fattat vad det går ut på och texten handlade mest om ATT det är viktigt, men inte vad det är man gör och vad det leder till. Jag är dock basist och jag antar att de trummisar jag spelat med har stämt sina skinn, så jag kanske aldrig hört hur omstämda trummor låter. En ljuddemo med FÖRE - EFTER vore kanonintressant.
bjelkeman skrev:Trummisen i mitt band lägger ner mycket tid på att stämma trummor etc. Hans grejor låter riktigt bra tycker jag, men jag har inget bra att jämföra med, så det är svårt att uppskatta det så mycket man borde tror jag.
bjelkeman skrev:Intressant att läsa. Han har ett specialbyggt trumset som stäms via en vajer run trummsargen istället för att stämma med individuella stämskruvar (så att belastningen blir jämt fördelad tror jag). Men så har han fyra olika trumset också. Lika nördiga som en del basister jag känner tror jag bestämt.
Gör det, vore intressant att se!bjelkeman skrev:Jag får fråga honom. De trumsetet står inte i repan. Jag har för mig att han custom byggde det själv.
Tarzan08 skrev:Jag har lirat med trummisar som är långt nördigare än många basister. Jag lägger ingen värdering i det, utan bara konstaterar.
Vidare konstaterar jag att även om trummisar spelar i olika genrer och stilar så finns det alltid några stora och etablerade trummisar som man liksom har som favorit.
Buddy Rich, såklart
Gavin Harrison
Chad Smith
Dennis Chambers
är några som ständigt återkommer som favoriter och förebilder. Jag kan verkligen förstå detta och håller med.
Jag kan ju räkna upp fem sköna trummisar till som faller in i mitt eget rytmideal.
Terry Bozzio, Vinnie Caliuta, Vinnie Paul, Frank Beard, Per Lindwall och inte minst Billy Cobham...