Folksam tycker vi är proffessionella...

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Blida
Medlem

Folksam tycker vi är proffessionella...

Inlägg av Blida »

(Skapar en ny tråd för detta, är onekligen intressant)

Efter branden i Blå Huset har jag fått mina försäkringspengar, men trummisens försäkringsbolag (Folksam) hävdar att vi är ett proffessionellt band och att han därmed inte har rätt till ersättning. Plattnackar!
Vi har inte stimmat våra låtar (ännu), vi giggar för mat och bensinpengar, har inget skivbolag i ryggen, ingen F-skattsedel, inga registrerade inkomster. De grundar det på att vi giggade som fan 2011-2012 och att (sic) vi hade vår logga tryckt på bastrumman! Mycket ska man höra innan ögonen ramlar ut.
Någon som råkat ut för något liknande? Helt barockt!
Ingemar Sundström
Medlem+

Re: Folksam tycker vi är proffessionella...

Inlägg av Ingemar Sundström »

Låter inte klokt. Ge er inte. :twisted:
Ingemar
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Låter faktiskt helt sjukt.

När jag var i kontakt med mitt försäkringsbolag för jag ville försäkra enskilda instrument så sa de att om du får betalt när du spelar, då gäller inte försäkringen, alltså de förklarade som att om det händer nåt när du faktiskt är ute på/påväg till-från spelning som är betald, då gäller inte försäkringen.

De sa dock ingenting om hur det såg ut när man hade i replokal.
Ge er inte som sagt. Det där är ju sjukt.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Så om jag trycker en tshirt med bandnamnet nu så är vi professionella? Får jag ha en fusktatuering på armen? Skriva namnet med blyerts på replokalsdörren? Idioter.
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Hur vet bolaget att det var det trumsetet som användes under spelningarna? Dessa var för några år sen, vad är det som säger att ni är professionella idag? Det finns ju inget bolag, då det finns försäkringar som gäller för dem.

Det är inte första gången jag hör om svårigheter att få ut ersättning man har rätt till. Skandia är nog värre iofs...
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Dan the Man
Medlem+

Inlägg av Dan the Man »

Vänd er till konsumenternas försäkringsbyrå - där kan man få hjälp att lämna in klagomål mot sitt försäkringsbolag.
http://bankforsakring.konsumenternas.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
BASAR: JB '71, JB '02, PB '78, PB '12, SQUIER BRONCO '99, HÖFNER CLUB '16
STÄRKARE: BASSMAN TV15, BASSMAN '69, AMPEG V4BH, KUSTOM K200 '70, MARSHALL SUPER BASS '76, TC BAM200. LÅDOR: SVT15E, SVT412HE

Torsson @ Spotify
christian veltman
Medlem+

Inlägg av christian veltman »

Blida skrev:(Skapar en ny tråd för detta, är onekligen intressant)

Efter branden i Blå Huset har jag fått mina försäkringspengar, men trummisens försäkringsbolag (Folksam) hävdar att vi är ett proffessionellt band och att han därmed inte har rätt till ersättning. Plattnackar!
Vi har inte stimmat våra låtar (ännu), vi giggar för mat och bensinpengar, har inget skivbolag i ryggen, ingen F-skattsedel, inga registrerade inkomster. De grundar det på att vi giggade som fan 2011-2012 och att (sic) vi hade vår logga tryckt på bastrumman! Mycket ska man höra innan ögonen ramlar ut.
Någon som råkat ut för något liknande? Helt barockt!
Tja, dom försöker....kanske har dom hört er spela och tycker att ni är proffesionella ;-)

Men om trummisen har annan lön så skicka bara in en kopia på lönespecen
då borde diskutionen vara avslutad.
Blida
Medlem

Inlägg av Blida »

Väldigt konstigt av dem att tramsa om detta då de inte har några som helst belägg. Trumsetet har aldrig varit med när vi lirat för den delen. Men vi ger oss inte, de ska få helvete för det här!
Dan the man: Tack för tipset, ska kollas upp.
Det roliga i sammanhanget är att om detta går till rättegång så har trummisen en försäkring hos *trumvirvel* FOLKSAM som går in och betalar rättegångskostnaderna! Ah, the irony...
Skriv svar