Vad är egentligen grejen med MySpace...

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Vad är egentligen grejen med MySpace...

Inlägg av mrbaloo »

Jag har ibland hamnat på MySpace (MP) och lyssnat lite på olika musik utan att för den skull ha ett MP-konto. Men jag måste nog erkänna att det var ett tag sedan jag var in på MP. Men nu var det dags att lyssna in mig på en låt som skall framföras under en vigsel om någon vecka.

Ok, jag började med att kolla lite på MP och söka artisten genom Chrome i min Android-telefon. Artisten hittade jag och spela-musik-knapparna fanns inte att frambringa om jag inte valde att visa websida i ”skrivbordsversion”. Men tji fick jag. Ingen musik kom ur min mobil. Samma sak i två olika Android-surfplattor… Vad jag förstår är det avsaknaden av ”flash” i Android from version 4 som är orsaken till detta.

Nästa försök var att titta på MP via en dator med Windows Vista och Internet Explorer 9. Tji fick jag igen! MP hävdar att de bara stöder Internet Explorer 10, Firefox och Chrome… Det var alltså dags att installera Chrome och försöka igen: nu kunde jag hitta åt artisten och låten jag var ute efter. Men kunde jag lyssna på låten? Nix, pix! MP kräver att jag skall logga in för att kunna lyssna. Jag hade ju inget konto där… Suck!

Dags att fixa ett MP-konto och logga in. Japp! Nu kan jag lyssna på låten jag var ute efter i datorn, men fortfarande inte i telefonen eller någon av surfplattorna (pga avsaknad av ”flash”) bredvid min bas och basförstärkare.

Tyvärr var det inte så speciellt praktiskt att sitta vid vårt skrivbord och datorn där för att planka låten som skall spelas på vigseln. Jag fick helt enkelt hämta en Zoom R24 och koppla datorns ljudutgång till R24:an och spela in låten ”externt” och sedan lyfta över WAV-filen till datorn igen och konvertera filen till MP3 via AudaCity. Biff!

Nu har jag alltså fått låten som skall plankas i min telefon och jag kan i lugn och ro repa in den i vårt musikrum hemmavid.

Skall det vara så här krångligt med MP? Iofs kunde jag ha köpt skivan, men tyvärr skulle jag inte hinna få hem skivan innan vigseln.

Det fina i kråksången är att MP verkar ha en avregistrera-finess som jag kan använda mig av…

/MrBaloo
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Re: Vad är egentligen grejen med MySpace...

Inlägg av Mr Spock »

Grejen med MySpace VAR väl att det var
- användarvänligt
- en plattform/community/whatever som användes av "ALLA"

Nu är det varken det ena eller det andra. Möjligen ett praktexempel på hur man genom idiotiska "uppgraderingar" effektivt tar död på intresse och skrämmer bort användare.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

Mr Spock skrev:Grejen med MySpace VAR väl att det var
- användarvänligt

Nu är det varken det ena eller det andra. Möjligen ett praktexempel på hur man genom idiotiska "uppgraderingar" effektivt tar död på intresse och skrämmer bort användare.
+1

Deras utvecklingsansvariga (eller vad man kallar det) får antagligen 50 piskrapp och två linjal-över-fingrarna varje dag fortfarande.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

HirYoshima skrev:
- användarvänligt

+1

Deras utvecklingsansvariga (eller vad man kallar det) får antagligen 50 piskrapp och två linjal-över-fingrarna varje dag fortfarande.
Deras utvecklingsansvariga blev rimligen uppsagda pga arbetsbrist för några år sedan.
Våga vägra 34":

Sexsträngat:
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

Mr Spock skrev:
HirYoshima skrev:
- användarvänligt

+1

Deras utvecklingsansvariga blev rimligen uppsagda pga arbetsbrist för några år sedan.
Och trots det får de dessa straffen! HÅRT!
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

HirYoshima skrev:
Mr Spock skrev:
HirYoshima skrev:
- användarvänligt

+1

Och trots det får de dessa straffen! HÅRT!
Förlåt. Jag var otydlig;
Deras krumryggade och fingerlösa utvecklingsansvariga blev uppsagda pga arbetsbrist. Nu knackas MySpacekoden av en åttaårig indier.
Våga vägra 34":

Sexsträngat:
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

Myspace har strulat ett bra tag nu. Detta efter uppdateringen till Myspace 2.0 häromåret.

Många band (vi bland annat) har/har haft MP-sidor som alternativ till en egen hemsida. Men vi (och säkert många andra band) har nu valt att strunta i MP och satsa på andra communitys i stället tack vare användarovänligheten som MP blivit.

Om man letar en låt att planka så är det idag nog enklare via spotify eller t om Youtube.
Vill man inte sitta framför youtube och planka så finns det program att ladda ner (gratis, bara googla) som konverterar yt-filerna till mp3.
RolleHarris
Medlem++

Re: Sv: Vad är egentligen grejen med MySpace...

Inlägg av RolleHarris »

MP? MS borde det väl vara?
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Bassplaya skrev:Myspace har strulat ett bra tag nu. Detta efter uppdateringen till Myspace 2.0 häromåret.

Många band (vi bland annat) har/har haft MP-sidor som alternativ till en egen hemsida. Men vi (och säkert många andra band) har nu valt att strunta i MP och satsa på andra communitys i stället tack vare användarovänligheten som MP blivit.

Om man letar en låt att planka så är det idag nog enklare via spotify eller t om Youtube.
Vill man inte sitta framför youtube och planka så finns det program att ladda ner (gratis, bara googla) som konverterar yt-filerna till mp3.
Vissa låtar finns bara på MS och på CD fråb lite mindre etablerade artister. Men visst, Youtube 2 Mp3 har jag använt en hel del just för plankningssyfte.
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

RolleHarris skrev:MP? MS borde det väl vara?
Givetvis, MS skall det vara. Jag lyckades dra med några i den felaktiga förkortningen. :lol:
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Inlägg av Bassplaya »

mrbaloo skrev:
RolleHarris skrev:MP? MS borde det väl vara?
Givetvis, MS skall det vara. Jag lyckades dra med några i den felaktiga förkortningen. :lol:
Hehe :oops:
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

Bassplaya skrev:Många band (vi bland annat) har/har haft MS-sidor som alternativ till en egen hemsida. Men vi (och säkert många andra band) har nu valt att strunta i MS och satsa på andra communitys i stället tack vare användarovänligheten som MS blivit.
+1

...och återigen: det är HELT obegripligt hur folket bakom MS lyckades schabbla bort såväl MS positon som dess funktionalitet.
Våga vägra 34":

Sexsträngat:
RolleHarris
Medlem++

Inlägg av RolleHarris »

Mr Spock skrev:
Bassplaya skrev:Många band (vi bland annat) har/har haft MS-sidor som alternativ till en egen hemsida. Men vi (och säkert många andra band) har nu valt att strunta i MS och satsa på andra communitys i stället tack vare användarovänligheten som MS blivit.
+1

...och återigen: det är HELT obegripligt hur folket bakom MS lyckades schabbla bort såväl MS positon som dess funktionalitet.
+1
MS var bra och enkelt. De måste ångra sig lite smått nu när FB har bandsidor ;)
Skriv svar