I lördags spelade jag på en vigsel. Men under soundcheck upptäckte vi något som rundade. Vi lokaliserade rundgången till att hörslingan togs upp genom min bas (Ashula), Zoom B3 och/eller min Drome 12. Ena sångmicken vid pianot tog upp detta och åstadkom således rundgången.
Eftersom jag stängde av min förstärkare då jag inte själv spelade lyckades vi genomföra spelningen utan större problem. Tyvärr var det inget alternativ att stänga av hörslingan då det fanns äldre som gärna ville höra vigseltal och dessutom satt själva hörslingeförstärkaren på ett svåråtkomligt ställe. Det gick alltså inte att stänga utav den precis då vi spelade heller.
Jag är väl medveten om problemets art men har aldrig själv upplevt detta fenomen med mina basar och utrustning förut. Detta trots att jag alltsom oftast spelar i lokaler där hörslinga är installerad.
Vad kan man egentligen göra vid sådana här problem? Hur gör ni?
Mvh
/MrBaloo
Vad gör ni om hörslingan går tas upp genom basriggen?
- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:
- Håcke
- Medlem++
Re: Vad gör ni om hörslingan går tas upp genom basriggen?
Det där är ett elände.
Har haft massor av trubbel med det där.
Ibland har det hjälpt att flytta på stärkaren eller på sig själv.
Ibland har jag rattat bort frekvenser med eq:n på stärkaren eller skurit diskanten på basen.
Antagligen är en bra skärmad bas/stärk och korta sladdar också bra.
Har haft massor av trubbel med det där.
Ibland har det hjälpt att flytta på stärkaren eller på sig själv.
Ibland har jag rattat bort frekvenser med eq:n på stärkaren eller skurit diskanten på basen.
Antagligen är en bra skärmad bas/stärk och korta sladdar också bra.
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
-
- Medlem
Jag spelar ofta i kyrkor och singelcoil mickar (jassbas tex) är mycket mer känsliga än humbuckers om du kan använd bägge mickarna på en jassbas det kan hjälpa.
- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:
Nu kommer jag iofs aldrig mer spela i denna kyrka. Men i de kyrkor som jag normalt spelar i har det aldrig hänt att jag haft problem med hörslingan. Men ibland när jag varit ansvarig för mixningen har det hänt att basisten kommit fram och önskat stänga av hörslingan pga av hörslingeproblemet. Alla mina basar har humbuckers så problemet borde vara mindre för mig.
-
- Medlem+
Spelar minst en gång per månad i kyrkan. Hade förr problem med just det du säger. Men löste det smidigt att vaktmästaren drog ner på hörslingan bara när vi spelade, sen drog han upp igen. Nu har dom bytt till en nyare och då har det inte varit något problem.
Ingemar

Ingemar
- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:
Ja, det bästa vore att hörslingeinstallationen är gjord så att den enkelt kan regleras antingen helt av/på eller justering av signalstyrkan från mixerposition. Men det verkar inte vara så på många platser.
Som jag förstått det så finns det PLS- och SLS-slingor där den första (PLS) avser en enkelslinga som löper runt det område som skall täckas. PLS-typen verkar vara mer känslig för att störa elgitarrer och elbasar medan den andra typen (SLS) verkar vara mindre störningsbenägen och ge mindre läckage i omgivningen. SLS-slingor kräver en mycket större mängd kabel i lite mer komplext mönster. Men kan ge många fördelar om det kan installeras.
mvh
MrBaloo
Som jag förstått det så finns det PLS- och SLS-slingor där den första (PLS) avser en enkelslinga som löper runt det område som skall täckas. PLS-typen verkar vara mer känslig för att störa elgitarrer och elbasar medan den andra typen (SLS) verkar vara mindre störningsbenägen och ge mindre läckage i omgivningen. SLS-slingor kräver en mycket större mängd kabel i lite mer komplext mönster. Men kan ge många fördelar om det kan installeras.
mvh
MrBaloo