2x212 för gitarr

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+

2x212 för gitarr

Inlägg av xfredrikx »

Lägger denna under övrigt för den handlar om en livesättning.. (vi borde ha en kategori som heter typ "Live" eller så som man diskuterar liveupplevelser när det kommer till ljud och så)-.

Men iallafall, vi har en gitarrist i mitt band, hardcorepunk (xironx.com). Det är ofta spelningar där bara sång går ut i pa.

Jag har en 810 som gör jobbet bra.

Hans plan är att skaffa en 412 och en 100watts rörtopp.

Men nu är min tanke, skulle två stycken 212 vara bättre och mer ljudeffektivt? Tänker mig då att man ställer en 212 på varje sida av trummisen, vertikalt så att ljudet kommer upp också.

I mitt förra band som spelade liknande musik hade gitarristen två 412or för att sprida ut ljudet lite mer, och det var ju gött.

Vad tror ni? En 412 "som vanligt" eller 2 stycken 212or som står på varje sida?
Användarvisningsbild
Bassplaya
VIP medlem

Re: 2x212 för gitarr

Inlägg av Bassplaya »

Varför inte 2x412?
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+

Inlägg av xfredrikx »

Bassplaya skrev:Varför inte 2x412?
Jag tror inte att jag kan övertala honom att det är ekonomiskt värt. :cry:
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem

Inlägg av Poester »

Och det är ju framför allt mer att släpa på. Hade jag börjat spela gura igen, så hade jag LÄTT kört på 2st 2x12.
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Användarvisningsbild
xfredrikx
Medlem+

Inlägg av xfredrikx »

Ja. Men frågan är om man verkligen vinner på att ha 2 stycken 212 rent ljudmässigt.
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem

Inlägg av Poester »

Inte i volym kanske för fler högtalare flyttar ju mer luft. Men lirar man live och får det mickat kan man ju i princip köra på 15watt och en 1x12 och få monitor. Meshuggah körde ju sina line6 podar rätt in i PA:t förr och det har väl alltid låtit bra. Sen i repan vill man ju ha lite fläsk men man vinner inte nödvändigtvis ett bättre ljud för att man har större lådor. Sen känns det måhända bättre...
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem

Inlägg av Poester »

Och en grej till som JAG har upplevt vad det gäller gura. Mer dist kräver mer volym, lite cleanare inte så hög volym men kan oftast höras bättre för det skär igenom mer. Sen är det ju hur man vill låta, men mindre gain kan ibland låta tyngre och bättre!
trikloretylen
Medlem+

Inlägg av trikloretylen »

Poester skrev:Och en grej till som JAG har upplevt vad det gäller gura. Mer dist kräver mer volym, lite cleanare inte så hög volym men kan oftast höras bättre för det skär igenom mer. Sen är det ju hur man vill låta, men mindre gain kan ibland låta tyngre och bättre!
Det kan jag skriva under på ! Vet inte hur många gånger som man hört en gitarrist med alldeles för mycket dist !
Det enda som händer är att det låter som getingsurr .
Tror att 2 st 212:or räcker om ni inte ska spela på väldigt stora ställen typ Globen , Scandinavium osv .
Fårfiol -98.
Användarvisningsbild
Riboe
Medlem

Inlägg av Riboe »

xfredrikx skrev:Tänker mig då att man ställer en 212 på varje sida av trummisen, vertikalt så att ljudet kommer upp också.
I så fall bör de nog ligga ned. Pelarhögtalare koncentrerar ljudtrycket i horisontalplanet. För övrigt har de numera vanligt förekommande line-array-bananerna fått sin utformning för att sprida ljudtrycket så jämnt som möjligt över hela publiken.

Edit: Men vid närmare eftertanke är det nog bäst att ställa den upp. En av högtalarna högtalare kommer närmare trummisörat. Och det är aldrig fel att undvika att spela för (inner-)taket, vilket ju leder till reflexer som gör ljudet mindre distinkt. En annan faktor att väga in är att gitarren förmodligen låter mer lika på olika ställen i rummet med en 4X12. (I sammanhanget fullrangelådor brukar hävdas att man skall ha max en halv våglängds avstånd mellan högtalarelementen för att de skall leverera en koherent vågfront).
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av saft »

Min gitarrist kör 2st 212. Inte för att vi sprider ut de eller så. Men sjuuuukt mycke najsare å rodda och packa. Pluss att vi kan "stå för backline" ute i europa när vi headlinear å supporten har två gitarrister.... bara å ställa en på andra sidan.

xfredrikx skrev:Lägger denna under övrigt för den handlar om en livesättning.. (vi borde ha en kategori som heter typ "Live" eller så som man diskuterar liveupplevelser när det kommer till ljud och så)-.

Men iallafall, vi har en gitarrist i mitt band, hardcorepunk (xironx.com). Det är ofta spelningar där bara sång går ut i pa.

Jag har en 810 som gör jobbet bra.

Hans plan är att skaffa en 412 och en 100watts rörtopp.

Men nu är min tanke, skulle två stycken 212 vara bättre och mer ljudeffektivt? Tänker mig då att man ställer en 212 på varje sida av trummisen, vertikalt så att ljudet kommer upp också.

I mitt förra band som spelade liknande musik hade gitarristen två 412or för att sprida ut ljudet lite mer, och det var ju gött.

Vad tror ni? En 412 "som vanligt" eller 2 stycken 212or som står på varje sida?
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Skriv svar