SE HIT!! EN SKAM FÖR BASISMEN!!!

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Basstore
VIP medlem

Re: SE HIT!! EN SKAM FÖR BASISMEN!!!

Inlägg av Basstore »

Mina advokater för Schatz Guitars är anlitade.
Faktura finns, all smsdialog och facebook dialog är dokumenterad.
De kommer bli betydligt dyrare än 9500.- för den lille clownen.

Man tycker ju ändå en 57 årig man som vad jag förstått e ute och spelar väldigt mycke beter sig på detta sättet.. Inte okej.. inte nånstans.
Och väldigt vågat gjort också.
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

marcbass skrev:Mina advokater för Schatz Guitars är anlitade.

Man tycker ju ändå en 57 årig man som vad jag förstått e ute och spelar väldigt mycke beter sig på detta sättet.. Inte okej.. inte nånstans.
Hoppas det löser sig.
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
Poester
VIP medlem

Inlägg av Poester »

HirYoshima skrev:

Hoppas det löser sig.
+1
Ett Glatt humör -> en bas -> lite pedaler -> en stärkare = Glädje!
spelaríenjävlamassaolikabandsomspelarolikasortersmusik
Ingemar Sundström
Medlem+

Inlägg av Ingemar Sundström »

HirYoshima skrev:

Hoppas det löser sig.
Ja det hoppas jag med.
Ingemar
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Mungi skrev:Vi använder ingen fortlöpande tjänst. Det är väl mer när man låter ett annat företag sköta hela faktureringen, typ såna tjänster som Klarna och Dibs har. Det enda man behöver göra är att mejla över fakturan till inkassoföretaget sen tar dom över. Man kan lämna över ärendet innan man påminnelsefaktura har skickats men vi brukar skicka påminnelse själva. För påminnelsefaktura gäller att man får ta ut en avgift på 50 kr plus dröjsmålsränta från förfallodatum (just nu ligger den på 9 %). Här kan man enkelt räkna ut dröjsmålsräntan: http://www.ranteberakning.se/

Lämnar man över fakturan till ett inkassoföretag så skickar dom ut ett betalningsföreläggande där avgifter för inkasso läggs på den ursprungliga summan (har man inte skickat påminnelsefaktura så gör dom först det, sedan inkasso) och söker upp gäldenären, oftast per telefon. Det brukar räcka för att betalningen ska trilla in. När ärendet väl gått till inkasso så måste gäldenären betala inkasso-avgiften. Dom kan alltså inte enbart betala den ursprungliga fakturan. Inkassoavgiften tar inkassoföretaget som betalning. Om det trots inkasso inte trillar in några pengar så hör inkassoföretaget av sig till dej och ger råd om hur man bäst går vidare. Dom har då även tagit kreditupplysninge på gäldenären. Har gäldenären inga tidigare ärenden hos kronofogden kan det vara värt att låta inkassoföretaget försöka igen, men man kan även låta inkassoföretaget lämna över ärendet till kronofogden. Då tillkommer ännu fler avgifter som gäldenären måste betala, men om ärendet går vidare till kronofogden så måste man betala inkassoföretaget då dom då har avslutat sitt uppdrag.

Frågor på det?

Japp, vad kostar kalaset att anlita inkassoföretag och vilka är enklast att ha att göra med?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Vad det kostar beror på hur långt det går innan du får betalt. Om den betalningsblyge betalar efter ett samtal från inkassoföretaget så tar inkassoföretaget inkasso- och påminnelseavgiften och du får pengarna för skulden. Så då kostar det ingenting egentligen. Men behövs det mer jobb kan det gå på ett par hundra max. Ska det vidare till kronofogden så kostar det nån hundralapp för det.

Vi har anlitat Svensk Betalningskontroll med bra resultat flera gånger. Handlar det om tusenlappar är det värt det. Handlar det om hundralappar kan man göra inkasso själv. Det finns hjälp på nätet för hur man formulerar ett inkassokrav och vilka avgifter man får ta ut. Det är viktigt att det görs på rätt sätt från första fakturan för annars kan gäldenären bestrida fakturan och då måste man till domstol, vilken kostar mer än det smakar än om man vinner.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Kanske skulle nämna att vi tar alltid kreditupplysning innan vi ger kredit. Många gånger har personer stora skulder hos kronofogden och dom ger vi aldrig kredit. Ett vanligt sökord till vår nätbutik är nåt i stil med "handla på faktura". Ser att kunden hittat oss efter en sån googling så behöver man knappt ta kreditupplysning för då handlar det alltid om folk som är stammis hos fogden.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

~ Grace Slick
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Ok!

Låter som det vore värt det helt klart.
Handlar om 7 papp i vårt fall så då är det ju helt klart värt det om det så kostar en tusing totalt. Eller 2....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Helt klart värt det isf. Inte bara för pengarna utan även för att sätta idioten på plats. Lycka till!

~ Grace Slick
Ingemar Sundström
Medlem+

Inlägg av Ingemar Sundström »

blackparkas skrev:Ok!

Låter som det vore värt det helt klart.
Handlar om 7 papp i vårt fall så då är det ju helt klart värt det om det så kostar en tusing totalt. Eller 2....
Go for it!!! Hoppas det löser sig.
Ingemar
Skriv svar