Flyga - söker litet flight case

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Rama
Medlem

Flyga - söker litet flight case

Inlägg av Rama »

Tjena,

Jag ska flyga med bandet till Barcelona i december. Har aldrig flugit med bas förr och vågar inte ta risken att ta med bas i gigbag in i planet om man blir nekad. SÅ incheckning it is! Såg till min fasa efter att biljetterna bokats att bagage större än 158 cm (bredd+höjd+djup) kostar 100 euro. Borde man ju kollat innan men nu när ändå byxorna är nere får man väl göra det bästa av det.

Finns ju många olika case, men finns det några flight case som är relativt slimmade och smidiga så att incheckningspersonalen kanske inte märker storleken och bara checkar inte det ändå utan extra kostnad? Ett incheckat bagage ingår alltså.

Någon som lyckats med nåt särskilt case?
Senast redigerad av Rama den ons 13 nov 2013, 00:38, redigerad totalt 1 gånger.
Warwick, BC Rich, Ibanez, Rama Space Invader LED P-bas, Fender
Orange
JAM, T-Rex, MXR, EHX, Digitech, Voodoo Lab
Användarvisningsbild
Nick
VIP medlem
Kontakt:

Re: Flyga - söker litet flight case

Inlägg av Nick »

Är det bolt-on på din bas? I fall du skruvar av halsen borde du ju få plats i ett ganska litet case.
Min presentation
marcbass skrev:Vem fan behöver stallmick
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Inlägg av mikkejohansson »

Kolla in SKB "Bass Safe". Det är nog det minsta, men mest stryktåliga, hardcase jag vet. Tål vadsomhelst trots att det väger intet. Eller…."vadsomhelst" kanske.
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Rama
Medlem

Inlägg av Rama »

Nick skrev:Är det bolt-on på din bas? I fall du skruvar av halsen borde du ju få plats i ett ganska litet case.
Har genomgående hals så det går inte.
mikkejohansson skrev:Kolla in SKB "Bass Safe". Det är nog det minsta, men mest stryktåliga, hardcase jag vet. Tål vadsomhelst trots att det väger intet. Eller…."vadsomhelst" kanske.
är det den man lägger in ett softcase i?
Orange
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Rama skrev:
mikkejohansson skrev:Kolla in SKB "Bass Safe". Det är nog det minsta, men mest stryktåliga, hardcase jag vet. Tål vadsomhelst trots att det väger intet. Eller…."vadsomhelst" kanske.
Exakt. Har flygit både in och utrikes (med omlastningar) utan en skråma på basen.
Användarvisningsbild
Rama
Medlem

Inlägg av Rama »

mikkejohansson skrev:
Rama skrev:
Exakt. Har flygit både in och utrikes (med omlastningar) utan en skråma på basen.
ok låter ju bra. två frågor dock:
- brukar du behöva checka in den som "special bagage" pga storleken och pröjsa extra för det?
- hur stor gigbag får man in i den?

har en vanlig ganska tunn som kanske är för tunn och en redig reunion blues continental. hade man fått in den sistnämnda hade det ju var guld men jag är tveksam.
Orange
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Rama skrev:
mikkejohansson skrev:
Rama skrev:
- brukar du behöva checka in den som "special bagage" pga storleken och pröjsa extra för det?

har en vanlig ganska tunn som kanske är för tunn och en redig reunion blues continental. hade man fått in den sistnämnda hade det ju var guld men jag är tveksam.
Hmmm…jo, den har gått som specialbagage, men kanske mest för att jag haft en massa annat bagage med också. Vet inte om den skulle gå som vanlig väska, men det går ju kolla som sagt.

Har använt en rejälare Rockbag med lite marginal kvar. Tror Ale hade en Mono eller liknande i sin förut!
Användarvisningsbild
Rama
Medlem

Inlägg av Rama »

mikkejohansson skrev:
Rama skrev:
mikkejohansson skrev:
Rama skrev:

Hmmm…jo, den har gått som specialbagage, men kanske mest för att jag haft en massa annat bagage med också. Vet inte om den skulle gå som vanlig väska, men det går ju kolla som sagt.

Har använt en rejälare Rockbag med lite marginal kvar. Tror Ale hade en Mono eller liknande i sin förut!
FÅr kolla närmare på en sån. verkar ju lovande. tack för info
Orange
Användarvisningsbild
sorghwind
Medlem

Inlägg av sorghwind »

Jag har ett par rejäla hardcase (det ena TSA-godkänt, men det är verkligen inga flightcasear) som jag har checkat in ett gäng gånger. Alltid specialbagage pga storleken, men har aldrig behövt betala extra, utom på Ryan - men där tar dom ju extra betalt bara man vill klia sig. Det största mecket har alltid varit när man kommer fram, var man får tag i sitt specialbagage - vilket har diffat mellan att det kommer på bandet till att det visar sig att de bara har ställt prylarna nånstans där vem som helst kan ta dem, till att som i somras blev jag tvungen att riva upp himmel och jord för att få basen, först påstods det att den inte kommit med planet, men när jag väsnades lite så dök den upp efter ett tag. Prags flygplats är alltid ett under av krångel och gamla sura tanter som inte fattat att Breznjev är död.
Användarvisningsbild
Jay Jacket
Medlem+

Inlägg av Jay Jacket »

Tror det är väldigt beroende på vilket bolag du flyger med. Jag flög Stockholm-Amsterdam med KLM häromveckan med ett normalstort case med P-bas i. När jag mätte upp caset innan flygningen så landade totala måttet på ca 170 cm, dvs 15 cm över tillåtna max-värdet. Jag chansade och tog med basen till Arlanda, men det var hur lugnt som helst att checka in den utan extra kostnad. Sen kan det säkert även spela roll vem som står bakom disken när du checkar in, men jag tvekar på att någon tar sig tid att plocka fram måttband för att faktiskt mäta caset.
Fender Precision JV '57 ('83), Fender Precision AVRI Fullerton '62 ('83), Fender Jazz USA ('07), Fender Jazz ('73), Squier Bass VI ('13), Tokai Hardpuncher ('83), Ampeg V4B ('77) x 2, Ampeg SVT212, Aguilar TH500, TKS212, pedaler
Skriv svar