Kontrabasdilemma [Sälj eller behåll]

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Busta B
Medlem+

Kontrabasdilemma [Sälj eller behåll]

Inlägg av Busta B »

Hej "Bullen",

Har en för mina behov minst sagt komplett arsenal av basar och tillbehör.

Däribland har jag en kontrabas som jag ägt i ca 15 år, inköpt billigt som renoveringsobjekt, men påkostad genom åren med justerbart stall, lagningar mm. Uppskattningsvis är kontran ca 70-80 år gammal. Helträ med bra ton trots flertalet lagningar. Har säkert lagt ner tot ca 15000:- på den inkl inköp.

Problemet är att jag med band- och familjesituationen (barn, heltidsjobb mm) inte spelar på den alls, och har inte gjort det aktivt på ca 3 år.

Risken som jag ser det är att den: står och förfaller (sprickor mm), tar plats och kan skadas, att någon annan skulle kunna ha större glädje av den nu och att pengarna den är värd skulle behövas på annat håll (kontantinsats till hus mm). Skulle i så fall köpa kontra om ett antal år igen.
Samtidigt: ett vackert instrument (vackraste möbeln som finns!) som jag en vacker dag får mer glädje av och att värdet på den inte kanske är så mycket på marknaden ändå?

Vad har de vise männen (och kvinnorna!) på PB för input i ämnet?

Ha det bra!

Johan
"Sometimes I´d just look at a flower and the way it would sway would make me feel like playing a certain way..." -James Jamersson

G&L L-2000 - Squier P JV - Windmill Jmodern V - Fender HPD J/P x2 - MESA - TKS - Pedaler
christian veltman
Medlem+

Re: Kontrabasdilemma [Sälj eller behåll]

Inlägg av christian veltman »

Busta B skrev:Hej "Bullen",

Har en för mina behov minst sagt komplett arsenal av basar och tillbehör.

Däribland har jag en kontrabas som jag ägt i ca 15 år, inköpt billigt som renoveringsobjekt, men påkostad genom åren med justerbart stall, lagningar mm. Uppskattningsvis är kontran ca 70-80 år gammal. Helträ med bra ton trots flertalet lagningar. Har säkert lagt ner tot ca 15000:- på den inkl inköp.

Problemet är att jag med band- och familjesituationen (barn, heltidsjobb mm) inte spelar på den alls, och har inte gjort det aktivt på ca 3 år.

Risken som jag ser det är att den: står och förfaller (sprickor mm), tar plats och kan skadas, att någon annan skulle kunna ha större glädje av den nu och att pengarna den är värd skulle behövas på annat håll (kontantinsats till hus mm). Skulle i så fall köpa kontra om ett antal år igen.
Samtidigt: ett vackert instrument (vackraste möbeln som finns!) som jag en vacker dag får mer glädje av och att värdet på den inte kanske är så mycket på marknaden ändå?

Vad har de vise männen (och kvinnorna!) på PB för input i ämnet?

Ha det bra!

Johan
Kontrabasar med lagningar är inte negativt om det är rätt gjort. Finns knappast en äldre bas utan reparation.
Vissa hävdar tom att lagningar beroende på vart, kan påverka ljudet i positiv riktning.
Självklart finns undantag. En ljudpinnespricka kan vara allvarlig likväl insjunken basbjälke.
Man måste göra en bedömning av just din bas.

Har du en namngiven kontra (du vet vem som byggt) kan värdestegringen vara betydligt över bankräntan.
Även en icke namngiven kan stiga mycket men återigen, varje bas måste bedömas individuellt.

Priset på en "normal" har stigit i pris de senaste åren och kommer sannolikt att fortsätta.
De flesta anser nog att en bas mår bäst av att spelas på.

Med några bra foto och ljudprov kan du säkert få en bättre uppfattning om just din bas.
Vet du detaljer om basen så berätta!

Hus eller bas? Jag skulle säga hus.
Användarvisningsbild
Busta B
Medlem+

Re: Kontrabasdilemma [Sälj eller behåll]

Inlägg av Busta B »

Tack för goda råd Christian!

Spontant känna det tråkigt men nödvändigt att sälja.
Någon fler som vart i samma sits?

Nästa steg är att lägga upp foton för hjälp med värdering.
Skapar ny tråd om detta!
"Sometimes I´d just look at a flower and the way it would sway would make me feel like playing a certain way..." -James Jamersson

G&L L-2000 - Squier P JV - Windmill Jmodern V - Fender HPD J/P x2 - MESA - TKS - Pedaler
Skriv svar