Basljud - Live
- Håcke
- Medlem++
Basljud - Live
Var på konsert ikväll och kom nyss hem.
Bra band och väldigt duktig bassist.
Men allt sabbades av ett hemskt dåligt basljud.
Sång, gitarrer, trummor, synt - allt lät kanon utom basen.
Lät bara luddigt och odefinierat. Antagligen hörde aldrig basisten hur det lät själv, säkert hade han bra ljud på scen. Uppmickad rejäl stack på scen, men en enda mick mot en av 10:orna. Hur tänkte dom där?
Det hade säkert varit mycket bättre att lajna och ha stärkaren som egen medhörning.
Brukar ni gå ner på soundcheck och kolla av ert eget ljud?
Bra band och väldigt duktig bassist.
Men allt sabbades av ett hemskt dåligt basljud.
Sång, gitarrer, trummor, synt - allt lät kanon utom basen.
Lät bara luddigt och odefinierat. Antagligen hörde aldrig basisten hur det lät själv, säkert hade han bra ljud på scen. Uppmickad rejäl stack på scen, men en enda mick mot en av 10:orna. Hur tänkte dom där?
Det hade säkert varit mycket bättre att lajna och ha stärkaren som egen medhörning.
Brukar ni gå ner på soundcheck och kolla av ert eget ljud?
Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
-
- Medlem+
Re: Basljud - Live
Ja om det finns tid ,och framför allt om det är en okänd ljudtekniker .
Fårfiol -98.
- Peavey Dude
- Medlem++
Tyvärr ganska vanligt, och sorgligt. Jag är väldigt mån om att det ska låta lika bra ut!
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600
- funkys**t
- Medlem++
- Kontakt:
Basljud - Live
Är du helt säker på att det var teknikern som ville micka basen? Min erfarenhet är att ljudtekniker är väldigt kära i sina DI-boxar.
Man mickar sällan med mer än en mick. Det blir bara mer av samma sak. Om man har flera storlekar på elementen kan det kanske vara ok.
Man mickar sällan med mer än en mick. Det blir bara mer av samma sak. Om man har flera storlekar på elementen kan det kanske vara ok.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Håcke
- Medlem++
Nej, jag tror säkert det var basisten som ville ha "sitt" ljud ut. Och han var säkert lyckligt ovetande om resultatet.
Men jag fick en tankeställare själv om hur jag själv låter. Ärligt talat vet jag inte det.
Jag ska skaffa ett bra trådlöst så att jag kan kolla själv under soundcheck.
Men jag fick en tankeställare själv om hur jag själv låter. Ärligt talat vet jag inte det.
Jag ska skaffa ett bra trådlöst så att jag kan kolla själv under soundcheck.
- Roger Hedin
- Medlem++
Man får tyvärr räkna med att basen nästan alltid låter skit ut, speciellt eftersom de allra flesta ljudsnubbarna börjar soundcheck med bastrumman och sätter allt annat efter den. Därför hör man nästan aldrig sången heller, annat än som en frekvenssoppa i ljudgröten. Men - PA:ts subbar fick jobba och lät "bra" i alla fall...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
- Roger Hedin
- Peavey Dude
- Medlem++
Word!Roger Hedin skrev:Man får tyvärr räkna med att basen nästan alltid låter skit ut, speciellt eftersom de allra flesta ljudsnubbarna börjar soundcheck med bastrumman och sätter allt annat efter den. Därför hör man nästan aldrig sången heller, annat än som en frekvenssoppa i ljudgröten. Men - PA:ts subbar fick jobba och lät "bra" i alla fall...
- Håcke
- Medlem++
Det låter ju deprimerande!
Så mycket pengar vi slänger på det perfekta soundet. Stärkare, basar, burkar, strängar, högtalare och jobbar med tekniken för det perfekta anslaget och sen låter det skit ändå?
Nä. Det är inte ok.
Så mycket pengar vi slänger på det perfekta soundet. Stärkare, basar, burkar, strängar, högtalare och jobbar med tekniken för det perfekta anslaget och sen låter det skit ändå?
Nä. Det är inte ok.
-
- Medlem++
Jag tycker det låter bäst i pa:t när jag linear mi Fafner eller en BDDI
- fieldflower
- Hedersmedlem
Blir oftast stärkarlöst då vi är ute och spelar (eller ja, jag kör ju min Fafner som en DI...
)
Vi kör alltid på egna grejer, och kör likadana Mackie SRM 450 ut som i monitor.
Såklart det inte blir lika bra basljud i monitorn som då jag har stärkaren med mig, men då jag fått ratta fram ett ljud som är close enough ur monitorn är det enormt skönt att veta att det är samma ljud ut.
Innan har jag säkerligen stått där och fånflinat i mitt eget stärkarljud på scenen medan det låtit mer eller mindre skit ut.

Vi kör alltid på egna grejer, och kör likadana Mackie SRM 450 ut som i monitor.
Såklart det inte blir lika bra basljud i monitorn som då jag har stärkaren med mig, men då jag fått ratta fram ett ljud som är close enough ur monitorn är det enormt skönt att veta att det är samma ljud ut.
Innan har jag säkerligen stått där och fånflinat i mitt eget stärkarljud på scenen medan det låtit mer eller mindre skit ut.
Medlem i PB50+
-
- Medlem+
"Brukar ni gå ner på soundcheck och kolla av ert eget ljud?"
Minns en turné för länge sedan. 54 stora konserter.
Gick ut en gång för att lyssna. Det skulle jag aldrig gjort....
Ljud är mycket smak. Men bassister har det inte lätt.
- bjelkeman
- Medlem++
- Kontakt:
Vi snackas lite om det förra året. Verkar som det inte ändrats mycket. Jag vet ett band som har en bandmedlem som är ljudtekniker. Inte så lätt att ordna om man inte lever på musiken skulle jag gissa.
Tidigare tråd. http://www.pratabas.se/viewtopic.php?f= ... ilit=+Live" onclick="window.open(this.href);return false;
Tidigare tråd. http://www.pratabas.se/viewtopic.php?f= ... ilit=+Live" onclick="window.open(this.href);return false;
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
- Peavey Dude
- Medlem++
Var t.ex och såg Manic Street Preachers i Köpenhamn för några veckor sen och där var bra ljud förutom just basen som i detta fallet knappt hördes alls... Undrar varför det är just oss det drabbar?
- Roger Hedin
- Medlem++
Därför att folk inte fattar att det är vi som bestämmer pulsen, tonarten och om det är dur eller moll...Peavey Dude skrev:Var t.ex och såg Manic Street Preachers i Köpenhamn för några veckor sen och där var bra ljud förutom just basen som i detta fallet knappt hördes alls... Undrar varför det är just oss det drabbar?
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
- Roger Hedin
- TDHP
- Forumvärd
Äh, är jag bara nöjd med scenljudet så får jag lita på att teknikern gör vad han kan FOH. Jag kan ändå inte göra mer åt det än att se till att mina ev effekter kommer med ut. Kör vi eget PA är det en annan sak.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP
Resten är bara för att det är kul!

TDHP
-
- Medlem+
En av anledningarna till att jag skaffade trådlöst var för att kunna lyssna hur det lät från pa:t
Men en sak man/jag glömt ibland är att det inte låter likadant med publik och utan publik .
Sen har jag/vi turen att våran ljudtekniker även är musiker "basist" så han rattar bra basljud ut
Men går alltid ut och lyssnar så att jag vet hur det låter !
Har blivit ett måste när det hinns med .
Men en sak man/jag glömt ibland är att det inte låter likadant med publik och utan publik .
Sen har jag/vi turen att våran ljudtekniker även är musiker "basist" så han rattar bra basljud ut

Men går alltid ut och lyssnar så att jag vet hur det låter !
Har blivit ett måste när det hinns med .
Fårfiol -98.
- Jan Hellman
- VIP medlem
En dålig tekniker alternativt en tekniker som har ett annat ljudideal än en själv blir alltid lite extra svårt. Jag brukar inte bry mig nämnvärt så länge ljudet på scen funkar men jag har märkt att dom gånger jag själv fått mest beröm för basljud ut genom PA´t så är det oftast en gammal basist som omskolat sig till ljudtekniker som stått vid mixplats..... Men jag bryr mig sällan så pass mycket att jag får för mig att säga till någon hur dom ska sköta sitt jobb. Det får någon annan göra. Men det kan hända att jag ber teknikern att både micka och line:a. Då finns det oftast åtminstone en chans att göra ett bra jobb. Om han vägrar så säger jag aldrig emot.
- midlifecrisis
- Medlem++
ABBA?christian veltman skrev:"Brukar ni gå ner på soundcheck och kolla av ert eget ljud?"
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
-Freddie Mercury
- GandhiMK2
- Medlem++
För att bas är ett helvete som sabbar till och med i dom bästa av världar. Till och med när man mixar så blir mixen ofta MYCKET bättre och inte minst tydligare när man mute'ar basen.Peavey Dude skrev:Var t.ex och såg Manic Street Preachers i Köpenhamn för några veckor sen och där var bra ljud förutom just basen som i detta fallet knappt hördes alls... Undrar varför det är just oss det drabbar?
Är den välspelad och inspelad med riktigt bra signal så kan man ha den tydlig och även utan att skära sönder den men är den det minsta sladdrig så vill man liksom ha undan den. Tyvärr.
Är man dessutom i en rumlig lokal….ja då är det bara att holka ur och hoppas att ingen i publiken är basist och kommer och klagar. Detta då till fromma för precis ALLA andra instrument.
In my humble opinion.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion