Inear!
- Steffo
- Medlem
Inear!
Ska köra en del inear framöver , men pga snålt med aux utgångar på mixerbordet så kommer 2 av oss att vara tvungna att dela på en sk. bandmix.
Så till frågan :låt oss säga att jag o trummisen delar... då vill ju jag troligen ha lite mera bas i mina lurar, vad blir det smartaste sättet att koppla det på?
(Är ett sennheiser ew 300 g2)
Tips o idéer vore tacksamt!
Så till frågan :låt oss säga att jag o trummisen delar... då vill ju jag troligen ha lite mera bas i mina lurar, vad blir det smartaste sättet att koppla det på?
(Är ett sennheiser ew 300 g2)
Tips o idéer vore tacksamt!
- Steffo
- Medlem
Re: Inear!
Tyvärr kommer det bli i mono till en början
- flagg
- Medlem+
Har haft samma problem. Nytt bord på ingång för oss som löser problemet.
En nödlösning som skulle kunna funkar är väl att skaffa nåt sånt här: http://www.thomann.de/se/samson_smonito ... onitor.htm" onclick="window.open(this.href);return false; eller hellre http://www.thomann.de/se/rolls_pm_351.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Då kan du köra basens signal igenom den där på väg till bordet, och själv mixa den signalen med bandmixen. Kan väl även lösas med nån sorts "vanlig" minimixer, förstås.
En nödlösning som skulle kunna funkar är väl att skaffa nåt sånt här: http://www.thomann.de/se/samson_smonito ... onitor.htm" onclick="window.open(this.href);return false; eller hellre http://www.thomann.de/se/rolls_pm_351.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Då kan du köra basens signal igenom den där på väg till bordet, och själv mixa den signalen med bandmixen. Kan väl även lösas med nån sorts "vanlig" minimixer, förstås.
- Steffo
- Medlem
Är ju 2 st ingångar i inear för stereo, men använder ju bara en eftersom det blir i mono....kan man använda den andra ingången o köra basen direkt in där då ?
Eller blir det en för klen signal då?
Har en passiv linebox liggande så frågan är om man kan använda den för att separera bassignalen?
Eller blir det en för klen signal då?
Har en passiv linebox liggande så frågan är om man kan använda den för att separera bassignalen?
-
- Medlem+
Kan du inte ta från hörlursuttaget på mixern då? Då får du utljudet. Eller är det en mixer som bryter när man sätter i en kontakt där?
Ingemar
Ingemar
- Fredde79
- Medlem+
Har själv en mixer i bältet som har bassignal (direkt från basen) i ena kanalen och hela monitormixen (från bordet) i den andra. Då kan jag själv reglera hur mycket jag hör av mig själv jämte resten av bandet. Mycket praktiskt. Kopplingarna sker i en dosa på pedalbordet så jag klarar mig med en kabel (specialkabel med bassignal, monitorsignal samt ström till mixern).
Jag har dock byggt denna grej själv och jag tror inte att det finns något helt motsvarande att köpa.
Jag har dock byggt denna grej själv och jag tror inte att det finns något helt motsvarande att köpa.
/Fredde
Spela och tabba på VirtualBass!
- Fender Precision AVRI '57 1982
- Fender Jazz 1973
=> DIY Tube Preamp => DIY Class-D => DIY fEARful 15/6
- Fender Jazz 1973
- Steffo
- Medlem
Vet att det finns nåt liknande att köpa.
Har en liten mixer som kan användas om det är så , men funderade på om det fanns nån bättre lösning...vill helst ha så lite prylar som möjligt.
Trummisen har sladdbundet inear med en thru som jag kan plocka upp (samma mix eftersom vi delar)
Men vill ju lägga till basen för "more me"
Bandmixen kommer ju balanserad från mixern så tror även basen behöver vara balanserad för att kunna pluggas in i inear'et direkt...eller?
Har en liten mixer som kan användas om det är så , men funderade på om det fanns nån bättre lösning...vill helst ha så lite prylar som möjligt.
Trummisen har sladdbundet inear med en thru som jag kan plocka upp (samma mix eftersom vi delar)
Men vill ju lägga till basen för "more me"
Bandmixen kommer ju balanserad från mixern så tror även basen behöver vara balanserad för att kunna pluggas in i inear'et direkt...eller?
- Steffo
- Medlem
Kan blanda signalerna som kommer in i inear'et hur jag vill sen .
Så vad tror expertisen...kan man löda ihop en special kabel, eller måste man omvandla bassignalen till balanserad först?
Så vad tror expertisen...kan man löda ihop en special kabel, eller måste man omvandla bassignalen till balanserad först?
- flagg
- Medlem+
Ah, trådlöst var det ju. Läste slarvigt igår. Jag skulle ta det lilla mixerbordet och ta thru-signalen från trummisen samt din bassignal och mixa ihop nåt som går till det trådlösa. Då kan du ju även eq:a lite själv på din medhörning, inte så tokigt. Men du måste förstås ha en bassignal som går att koppla i din mixer. Hur får du signal till mixerbordet nu, preamp, DI från stärk eller micad stärk?
- Fredde79
- Medlem+
Jag har monitorsignal och obalanserad bassignal i samma kabel. Problemet med detta är att eftersom bassignalen är högimpedanssignal (passiv bas) så påverkas den av betydligt mer kraftfulla monitorsignalen med crosstalk som följd. Lite monitorsignal läcker alltså med i bassignalen. Jag har tills vidare valt att helt enkelt strunta i det, men om man vill ha lång kabel (har själv endast 4 m) så kan det hända att det blir outhärdligt.Steffo skrev:Kan blanda signalerna som kommer in i inear'et hur jag vill sen .
/Fredde
- Fender Jazz 1973
- Fender Jazz 1973
- Steffo
- Medlem
Flagg -Ja skickar min bas - signal till mixern från stärkarn i dagsläget.
Men vore faktiskt kul att testa förstärkarlöst nån gång.
Fredde - då borde det ju rimligtvis inte funka att skicka bassignalen direkt till inear'et alltså.
Ja då lutar det ju åt att köra med min lilla mixer ändå....om det inte finns nån omvandlingsgrunka som är liten o smidig till ett bra pris.
Men vore faktiskt kul att testa förstärkarlöst nån gång.
Fredde - då borde det ju rimligtvis inte funka att skicka bassignalen direkt till inear'et alltså.
Ja då lutar det ju åt att köra med min lilla mixer ändå....om det inte finns nån omvandlingsgrunka som är liten o smidig till ett bra pris.
- flagg
- Medlem+
Prylarna jag länkade är väl nästan rätt då, förutom att du vill ha line-signal från den burken till det trådlösa. Kanske funkar som det är, eller så kanske det finns liknande grejer.
- Fredde79
- Medlem+
Nej, inte utan någon form av förstärkare emellan. En bassignal räcker inte för att driva hörlurar.Steffo skrev:Fredde - då borde det ju rimligtvis inte funka att skicka bassignalen direkt till inear'et alltså.
Så här ser min setup ut:

/Fredde
- Fender Jazz 1973
- Fender Jazz 1973
- Steffo
- Medlem
Då borde det väl funka med en Y kabel från line på stärkarn som går direkt in i inear'et , för då blir det väl rätt signal.... + min monitormix som också då går direkt in i lurarna.
- Steffo
- Medlem
Eftersom jag kan blanda hur mycket av varje i inear'et
- Steffo
- Medlem
Första seriösa repet idag med inear.....det var riktigt gött att ställa in allt ordentligt....så här gjorde jag:
Bas + pedaler in i en sansamp rbi o vidare till mixer..... sen en splittad mono signal från trummisens inear in i mitt inear.
Sen även en xtra utsignal från sansampen till andra ingången på inear'et. ... kan välja så jag får bandmixen i bägge öronen + att jag kan välja om jag vill ha lite ytterligare bas i min mix.
Det ultimata hade ju självklart varit om möjligheten fanns att köra stereo...men eftersom det inte gick så.
Men det funkade förvånansvärt bra faktiskt!
Bas + pedaler in i en sansamp rbi o vidare till mixer..... sen en splittad mono signal från trummisens inear in i mitt inear.
Sen även en xtra utsignal från sansampen till andra ingången på inear'et. ... kan välja så jag får bandmixen i bägge öronen + att jag kan välja om jag vill ha lite ytterligare bas i min mix.
Det ultimata hade ju självklart varit om möjligheten fanns att köra stereo...men eftersom det inte gick så.
Men det funkade förvånansvärt bra faktiskt!
- Peavey Dude
- Medlem++
Personligen avskyr jag in-ear, men det är ju en helt personlig grej. Vänta bara tills du får möjlighet att köra stereo-lyssning, enorm skillnad!
Yamaha TRB4-II/ LTD F405 / Peavey 410TVX / GK Backline 600