Gymnasiearbete som musikestet

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Mogalen
Medlem

Gymnasiearbete som musikestet

Inlägg av Mogalen »

Tjena!
Går nu sista året på musikestetiska programmet på Gotland och börjar efter jul med kursen Gymnasiearbete.
Har haft problem med att komma på en schysst idé att köra på, det första som poppade in i skallen på mig var ju att bygga en bas, men eftersom resurserna från skolan var snåla samt att studiefrämjandet inte kunde hjälpa till särskilt mycket så var jag ju tvungen att skrota den idén ganska snabbt.

Min andra idé var att modda en bas, med nya mickar och elektronik samt en ny hals, allt på min rustabas som jag inte använt på åratal. Men somsagt, en hals är ju inte jättebilligt att få händerna på, och jag vill inte skruva av halsen på någon av mina andra basar heller.

Så det är idéer jag letar efter, tänkte att ni gamla rävar säkert hade något roligt musikprojekt man kunde ta sig an.
Det skall ha något att göra med någon av karaktärskurserna vi går att göra, alltså i princip vad som helst som har med musik att göra.
Om ni är intresserade så är kurserna:

Bruksspel (Gitarr och Piano grunder)
GeMu (Gehörs- och musiklära) Typ intervaller, rytm och liknande.
ArrKo (Arrangemang och Komposition) Ja, vad det låter som. Körlära, fyrstämmiga satser och instrumentering.
Ensamble, man spelar som i ett band med andra skolkamrater.
Kör
Digitalt Skapande (inspelning osv.)
Olika historiakurser, samt Konstarterrna och Samhället.
Och till sist undervisning inom sitt huvudinstrument (Bas, duh)

Så man kan göra nästan vad som helst, så länge det har en koppling till musik.
Har funderat på att göra någon inspelning med bas, simpel gitarr, olika synthar och använda munspel som melodistämma, men det känns så kliché att göra en låt.
En annan idé var att ta hjälp av min bildestetare till flickvän för att göra en ocarina, men det kändes alldeles för krångligt.

Om någon skulle vilja skänka något jag kan använda till mitt arbete så skulle det vara otroligt uppskattat och självklart ger jag då denna person cred i-och-med redovisning, men det stora problemet där ligger i att jag bor på det där konstiga stället - Gotland. Men om man känner att man har orken att skicka något så betalar jag självklart frakt och dylikt!

Budget ligger på ca. 1500 med pengar från skolan och studiefrämjandet.
Någon som har idéer? :)

Mvh.
Samuel
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Re: Gymnasiearbete som musikestet

Inlägg av mikkejohansson »

Fenderbasens historia i bilder och text med ett par musikexempel (i noter) på kända basgångar spelade på Fender. För 1500kr kan du antagligen dessutom trycka upp det snyggt i fyrfärg i ett par ex. Håll koll på upphovsrätten till bilder dock (tips: Creative Common-licenser).

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fender - Pedaler - GK - TKS
Mogalen
Medlem

Inlägg av Mogalen »

Bumpar om några fler människor skulle ha idéer!
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+

Inlägg av Body&Soul »

En kompis gick lärarhögskolan och hade något liknande specialarbete. Han valde att redovisa i form av en slags föreläsning där han redogjorde för bluesens utveckling och vilka olika stilar som utvecklades av några blueslegendarer. I föreläsningen ingick några exempel på stilar och låtar. Han spelade själv gitarr och sjöng och hade lejt in mig och en till för att få ihop en trio. Han fick godkänt :)

Det här går ju att utveckla till vad man vill, men för en estet måste väl detta uttrycksmedel vara roligare än ett tryck.
Mogalen
Medlem

Inlägg av Mogalen »

Ja uttryckssättet (om jag skall ha något) skulle nog innefatta någon form av uppspelning. Men jag är ute efter något mer originellt, även om det låter klyschigt. Något lite mer praktiskt, typ bygga något (en bas eller en pedal) men jag måste känna mig ambitiös inför projektet, annars kommer det bara bli en börda liksom.
Skriv svar