Formgjutna proppar (igen) Budgetalternativ!

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Kontakt:

Formgjutna proppar (igen) Budgetalternativ!

Inlägg av Heyman »

Jag lekte lite med termoplast och kom på att man borde kunna göra formgjutna proppar själv.
Jag äger Bellmanproppar som jag använt flitigt i lite drygt fem år så jag vet ju hur jag vill att propparna ska vara och kommer ju ihåg hur avgjutningen gick till.

Termoplasten jag använde smälter vid ca 65 grader så man behöver bara värma den i varmt vatten vänta tills den svalnat tillräckligt för att inte göra ont i örat och sen trycka in den.

Det blev över förväntan bra och ersätter absolut vanliga simproppar eller proppar utan filter. Själva filtret på Bellmanpropparna dämpar ju snyggt men till vardags när jag bara vill slippa höga ljud skulle dom här hemmagjorda funka utmärkt. Plasten är ju hård men hur bekväm som helst men jag ska nog testa att pensla lite silikon på dem för att få en lite mer tätande yta mest för experiments skull inte för att det verkligen behövs.

Skönt att ha några nödproppar om man skulle glömma originalen. Jag knallar inte runt med mina Bellman hela tiden men ett par sånna här kan man ju ha i fickan utan att vara rädd att tappa dem. Jag vet inte vad kostnaden kan vara för att tillverka men tyvärr är plasten ganska dyr.
Bild
Om helvetet var en dålig plats skulle det vara kallt där!

Spelar just nu på: Rickenbacker 4001 -76, Travis Bean TB2000, Greco Mirage, Matamp Infernal GT200, Mesa Boogie Road Ready 2x15 +2x10.
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Kontakt:

Re: Formgjutna proppar (igen) Budgetalternativ!

Inlägg av Heyman »

Såg att det inte alls är särskilt dyrt i dessa mängder. Det går åt ca 4 gram per propp och man kan beställa hundra gram för typ hundra spänn inkl porto. Man får alltså 25 proppar för en hunka vilket nästan är de billigaste propparna man kan köpa. Tar ca fem minuter per propp i tidsåtgång.

Om man dessutom borrar hål och limmar i http://www.thomann.de/se/fischer_amps_d ... _25_db.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Så har man ju för fasiken formgjutna för under två hundra spänn paret.

Jag ska testa på repet i afton hur dom känns men komforten hittills är imponerande bra. Imorgon gjuter jag nog proppar till ett par hörlurar och limmar ihop. Lär bli hur skönt som helst.

Best bang for the buck!

Spelar just nu på: Rickenbacker 4001 -76, Travis Bean TB2000, Greco Mirage, Matamp Infernal GT200, Mesa Boogie Road Ready 2x15 +2x10.
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

Kul om det funkar. Men är det bara jag som tycker det låter skitläskigt att på eget bevåg trycka in smält plast i örat? Jag kanske är en mes, men som musikant är jag lite rädd om öronen..
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Taurus skrev:Kul om det funkar. Men är det bara jag som tycker det låter skitläskigt att på eget bevåg trycka in smält plast i örat? Jag kanske är en mes, men som musikant är jag lite rädd om öronen..

Nä, jag håller med... Skulle aldrig pilla i nåt i öronen på det där viset själv...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Heyman »

Man är långt från något känsligt, när dom gjorde mina gjutningar var dom nog en eller två centimeter längre in och då sa han att det var långt kvar till något ömtåligt.
Jag har känslan av att man inte var lika långt inne som man pillar med en tops.
Men visst skulle det vara pinsamt att gå till doktorn och be om hjälp att få ut en plastklump om hen frågar vad man gjort och man måste berätta att man testat att gjuta plast i öronen. Den smälta plasten var ungefär av den smärtsamma temperaturen 40 grader när jag tyckte in den.

Vid första försöket satte jag faktiskt fast en tråd i plasten som gick genom hela massan eftersom jag var lite rädd för att jag inte skulle få ut den. Men vid andra gjutningen/försöket skippade jag tråden eftersom det kändes helt safe.
Senast redigerad av Heyman den tis 16 dec 2014, 23:57, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Heyman »

Värt att tillägga kanske är att jag väntade tills temperaturen sjönk och plasten hade lite mjukare konsistens än såna där gula engångsproppar. Och såna har ni säkert varit modiga nog att pilla in i öronen någon gång.
Senast redigerad av Heyman den tis 16 dec 2014, 23:58, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Det kanske även skall beaktas att själva dämpförmågan är helt odokumenterad när man gör egna skydd. Det är tyvärr inte helt enkelt att mäta ljudtryck i hörselgången även för proffs på detta. I runda slängar behöver man även mäta ett flertal gånger för att få statistik över hur tätt de sluter. Det räcker med ett litet läckage så har man fyllt tryck inne i hörselgången.

Men själva idén med att kunna tillverka hörselskydd billigare är ju helt briljant. Det borde gå att pressa priserna.
Användarvisningsbild
mikkejohansson
Medlem++

Inlägg av mikkejohansson »

Jag tror inte det är silikonproppen man betalar mest för med ett par Bellman, utan just kunnandet om hur man bäst dämpar ljudet hyfsat linjärt. Men alltid kul att experimentera.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Fender - Pedaler - GK - TKS
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Heyman »

Absolut, kurvan är inte grejen här, inte på apotekets simproppar eller gula engångsproppar heller.
Som jag har förstått det med "julgransproppar" så är det väldigt individuellt hur de dämpar och vem som sätter dem på plats.
Bellmans proppar är ju helt klart en klass för sig men för de som använder vanliga billiga proppar tycker jag att det här kan vara ett alternativ, vissa kör ju bomull eller cigarettfilter och då tycker jag nog att lite plast i öronen är bättre. Det dämpar mer iaf.

Ikväll testade jag att repa med plastpropparna. De dämpar helt klart mer än Bellman med 25 dB-filter men dämpar diskant mer än bas, typ som vanliga proppar. De var inte alls lika bekväma som Bellman, man kände efter ett tag att de var hårda. Bellmans kan man ju ha i tio timmar utan att störa sig på dem.

Bellmans är lättare att sätta i och ta ut eftersom de är mjuka, plastpropparna måste man liksom vrida in och de är mycket svårare att ta ut.

Om någon annan som är sugen på att testa så kan jag skicka lite material. Jag kan inte hålla på och ta från jobbet men det vore ju kul om typ en som redan har finproppar och en som typ kör apotekets julgranar ville testa så att man får lite flera åsikter. Jag är ju överdrivet positiv eftersom jag tycker att det var en rolig idé att pilla in smält plast i örat.

Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Jo, jag förstår dig. Men jag har jobbat en del med buller och förväntad dämpning. Så jag ser det från en vetenskaplig sida. Jag skulle inte lite på något "hörselskydd" om jag inte har mätdata på det. Ibland kan man faktiskt tro sig ha bättre ljuddämpning än vad man egentligen får (exempelvis toapapper i öronen). Visst en viss dämpning får man, men är det tillräckligt med dämpning och är det minimalt med läckage osv. Sen finns det väl också rent medicinska faktorer på material man har kroppsnära. Men det kan jag inget om.

Men det är kul att du har kommit på en bra metod att skapa formgjutna öronproppar. Utveckla gärna din idé så att man även kan garantera en viss ljuddämpning.

/MrBaloo
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Heyman »

Jag förstår helt hur du tänker.
Jag tänker absolut inte utveckla idén och inte garantera ett smack. Jag tänker fortsätta köra mina Bellmanproppar men kommer ha ett par plastproppar liggande i lokalen i bilen och möjligen på jobbet i rent reservsyfte. Det är ju tonvis med folk som tycker att det är vansinnigt mycket att lägga flera tusen på ett par formgjutna proppar men jag skulle inte tveka en sekund om mina försvann.
Det finns ju en massa olika varianter med lera man ska forma och trycka in liknande det här med termoplast men det här är nog ändå det billigaste. Bättre än toapapper? Antagligen, Bättre än apotekets julgranar? Ja antagligen. Ersätter Bellman med filter? Nä knappast.

Skriv svar