Bästa basist-bilen?
- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:
Re: Bästa basist-bilen?
Funderar på att göra en autonom fotolåda baserat på en raspberry pi. Kanske skulle vara något, men då riskerar man väl att åka dit för otillåten övervakning. Surt sa räven...
- Taurus
- Medlem++
En viktig detalj för oss som är fattiglappar i glesbygd och har tummen mitt i handen är att det finns auktoriserade verkstäder på nära håll och billiga och lättillgängliga reservdelar. Min närmaste Mercaverkstad finns i Gävle och det är fortfarande duktigt mycket dyrare att repa en Merca än en Volvo. Bor man i Stockholm och inte behöver vända på tusenlapparna är det en annan grej naturligtvis. Men min point är att det inte bara är inköpspriset som spelar roll när man väljer en Volvo eller en Mercedes.GandhiMK2 skrev:Jaa....vad då? V70 kostar ju nästan lika mycket som en E 250 så jag undrar verkligen vad volvon har som mercan saknar..Taurus skrev:Full respekt för er som är kräsna bilälskare och som ställer krav på körglädje osv.GandhiMK2 skrev:Parkas,har du testat en E-250 dl 350 än?
Jag tillbaka min bil efter 2 v i en sprillans V70 och jag är fan chockad över vilken skiölnad det är!!
Mercan är så SJUKt mycket bättre på alla upptänkliga sätt!
Hur kan dom ta så bra betalt för v70 när den är som en gummiuphängd svamp??
Galet.
Hur som,testa nu. Du kommer att ångra dej...
Men många som har V70 är nog som mig - man använder bilen i första hand som ett transportmedel och vill ha en bil som är hyfsat komfortabel, hyfsat säker, hyfsat rymlig och hyfsat billig att äga och köra med hyfsad kvalitet. Köper man en V70 gör man det nog inte för att den ska uppföra sig som en Formel 1-kärra, man pröjsar för andra saker.
- Svensson
- Forumvärd
TDHP skrev:När vi hade denna var det oftast tomt i alla rutor runt den.
Hha!
Alltid nån mystisk svart van som figurerar i filmer.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
- Roger Hedin
- Medlem++
Re: Sv: Bästa basist-bilen?
Den har 110 cm mensur.Svensson skrev:Har inte mätt min kontra, det är 3/4 bas och den går in men låter inte 1.90 mycket?Roger Hedin skrev:Går en kontra på en och nittio i strumplästen in i skuffen på en Outback utan att den sticker fram mellan framsätena? Jag är lite sugen på en sådan när Gullan lämnar in...Svensson skrev:Kör Subaru Outback i tjänsten, otroligt nöjd med den!
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
- Roger Hedin
- blackparkas
- Medlem++++
Helt klart en viktig poäng!Taurus skrev:
En viktig detalj för oss som är fattiglappar i glesbygd och har tummen mitt i handen är att det finns auktoriserade verkstäder på nära håll och billiga och lättillgängliga reservdelar. Min närmaste Mercaverkstad finns i Gävle och det är fortfarande duktigt mycket dyrare att repa en Merca än en Volvo. Bor man i Stockholm och inte behöver vända på tusenlapparna är det en annan grej naturligtvis. Men min point är att det inte bara är inköpspriset som spelar roll när man väljer en Volvo eller en Mercedes.
Närmaste service för min del på Merca är i Hudik 8 mil bort.
Det är lite trist, för en sådan bil vill man ju, kanske bara rent psykologiskt, serva på originalverkstad...
Förstår absolut många som väljer Volvo.
Det är en säker stor (V70) bil med relativt bra andrahandsvärde, även om även de rasat som en blylod senaste åren känns det som...
Men om man har andra krav än att frakta sig säkert från A till B relativt bekvämt så kikar man nog gärna på något annat.
Jag tycker som sagt inte ens Volvo är bekväma, eller jo, det blir ju lite som att sätta sig i en stor pösig fåtölj typ, men just det i kombination med svampig styrning/framvagn och ganska trångt baksäte gör den inte till något alternativ för min del.
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- Svensson
- Forumvärd
Vad ni klagar! Vi har 25 mil till de flesta märkesverkstäder
.

- HellMek
- Medlem+
Den optimala bilen om man spelar Thunderbird måste vara en Ford Thunderbird!
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
--------------------------------
Tobbe - Ängelholm
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
Tobbe - Ängelholm
- GandhiMK2
- Medlem++
Just det där upplevde jag som en aning otäckt, faktiskt….i allt över 100 knyck...blackparkas skrev: Jag tycker som sagt inte ens Volvo är bekväma, eller jo, det blir ju lite som att sätta sig i en stor pösig fåtölj typ, men just det i kombination med svampig styrning/framvagn och ganska trångt baksäte gör den inte till något alternativ för min del.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
- JazzBassillen
- Medlem+
Vad rekommenderar du för bilar om man spelar Mustang eller Jaguar?HellMek skrev:Den optimala bilen om man spelar Thunderbird måste vara en Ford Thunderbird!
Schatz P/J, Fender Jazz CIJ, Ibanez AEB 10BK, Framus Triumph 4/60 EUB, Squier VM bandlös, Noname 3/4 plywoodkontra
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
- blackparkas
- Medlem++++
JazzBassillen skrev:Vad rekommenderar du för bilar om man spelar Mustang eller Jaguar?HellMek skrev:Den optimala bilen om man spelar Thunderbird måste vara en Ford Thunderbird!
Mustang och Jaguar kanske?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
- blackparkas
- Medlem++++
GandhiMK2 skrev:Just det där upplevde jag som en aning otäckt, faktiskt….i allt över 100 knyck...blackparkas skrev: Jag tycker som sagt inte ens Volvo är bekväma, eller jo, det blir ju lite som att sätta sig i en stor pösig fåtölj typ, men just det i kombination med svampig styrning/framvagn och ganska trångt baksäte gör den inte till något alternativ för min del.
Ja, jag gillar det inte heller, men somliga verkar gilla det!
Ett par stycken...
På varje gata...
Typ varannan...

- HellMek
- Medlem+
Hmm, den frågan var för svår för mitt IQJazzBassillen skrev:Vad rekommenderar du för bilar om man spelar Mustang eller Jaguar?HellMek skrev:Den optimala bilen om man spelar Thunderbird måste vara en Ford Thunderbird!

Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
Tobbe - Ängelholm
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
Tobbe - Ängelholm
- Bachbarian
- Medlem+
Det här måste nog ändå anses vara en av de dugligare basmodellerna:

Utrustningen går in i bak och man kommer i tid till giget

- blackparkas
- Medlem++++
För liten!
- Bachbarian
- Medlem+
blackparkas skrev:För liten!
Här har vi det!

- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:
Utan att veta hur mycket soppa den drar, så visst misstänker jag att det strider mot den första påstarens första punkt (billig att äga). Kan bara anta att man måste koppla den direkt till en oljeplattforms pipeline, eller? Hur mycket soppa drar en sån här egentligen?Bachbarian skrev:blackparkas skrev:För liten!
Här har vi det!
- Bachbarian
- Medlem+
Jag skulle tippa på upp till 1,5l/milen med blandaf körning. Bilen är ju ganska tung så jag vet inte hur de olika motoralternativen påverkar (finns upp till 6 liters V8 HEMI samt tydligen även en diesel numera).
Men man får med sig hela bandet!

Men man får med sig hela bandet!

- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:

Volvo v60:
Två aktiva Yamaha toppar
En aktiva Yamaha monitor (dvs em mindre modell av ovanstående)
En Roland gitarr cube
En Line 6 gitarrförstärkare
En Roland v-drum monitor
Lite blandade kablar mm
Bas och boss me -50b i baksätet.
Bara en del av baksätets ryggstöd fälld.
Dagens last!
Senast redigerad av mrbaloo den mån 22 sep 2014, 06:00, redigerad totalt 1 gånger.
- blackparkas
- Medlem++++
Mellan 1,3-1.5 på landsväg skulle jag gissa, eller gissa och gissa, har ju spanat på Dodge Ram men dock modellen innan som jag tycker är snyggare, blev ju helt hiskeligt snygg efter -08 tror jag det var...mrbaloo skrev:Utan att veta hur mycket soppa den drar, så visst misstänker jag att det strider mot den första påstarens första punkt (billig att äga). Kan bara anta att man måste koppla den direkt till en oljeplattforms pipeline, eller? Hur mycket soppa drar en sån här egentligen?Bachbarian skrev:blackparkas skrev:För liten!
Här har vi det!
Men de jag pratat med har aldrig fått dem under 1,2 landsväg.. I stan... vill vi inte ens tänka på...

- midlifecrisis
- Medlem++
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
-Freddie Mercury
- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:
Dagens last till PrataBas-träff:

7 st basar + 1 st ensträngad bas
2 st kombos
5 st väskor med diverse pedaler mm
1 st basmekarväska
1 st stort gitarrställ för 9 st basar
Nämnde jag Volvo V60?

7 st basar + 1 st ensträngad bas
2 st kombos
5 st väskor med diverse pedaler mm
1 st basmekarväska
1 st stort gitarrställ för 9 st basar
Nämnde jag Volvo V60?

- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:
Nu är jag inte riktigt säker på om vår volvo v60 är den bästa basistbilen. Åke nämligen på den andra parkeringsskadan inom 3 månader och är nu skitless på alla smitare.
- Pumpa
- Medlem+
Jaguar ägs sedan 2008 av Tata.HellMek skrev:Hmm, den frågan var för svår för mitt IQJazzBassillen skrev:Vad rekommenderar du för bilar om man spelar Mustang eller Jaguar?HellMek skrev:Den optimala bilen om man spelar Thunderbird måste vara en Ford Thunderbird!Men det är ju samma familj fortfarande, dvs enbart Fordkoncernen.
- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:
Ok, här har jag hittat en lösning mot dörruppslag: http://www.bilfender.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Och en till: http://www.doordefender.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Och en till: http://www.doordefender.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- Svensson
- Forumvärd
En på jobbet som har en RS6:a, kanske skulle försöka låna den till nästa gig...Bachbarian skrev:Det här måste nog ändå anses vara en av de dugligare basmodellerna: