Instumentkabel, bra eller dålig?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Pelleper
Medlem+

Instumentkabel, bra eller dålig?

Inlägg av Pelleper »

Jag köpte en ny Fenderkabel, typ denna: http://www.4sound.se/tilbehor/kablar/in ... s-25-tweed" onclick="window.open(this.href);return false;, för ett par år sedan. Har inte använt den alls mycket egentligen, har en annan "favoritkabel" jag föredrar egentligen, men ibland har jag använt Fenderkabeln, särskilt då jag kör med min EBS Microbass II då jag använder båda kablarna.

Nu märkte jag för nåt gig sedan att det "sprakade" till nån gång, men då trodde jag det var Microbass som bråkade, så jag kopplade ur den. Nu, idag, när jag satt hemma och spelade så sprakade det till rejält och jag hade bara bandlösa basen inkopplad direkt i stärkaren med denna Fenderkabel och när jag "ruckar" på kabeln så sprakar det till rejält då och då och att den ibland fastnar i ett "sprak" som inte försvinner förrän jag rör på kabeln igen. Detta borde ju tyda på att det är kabeln som är kass kan jag tycka? Vid bägge tillfällen då jag haft problem har det varit 2 olika försärkare och olika basar men samma kabel.

Så, hur är det med kvaliteten på dessa Fenderkablar egentligen, nån som vet? Den är ju grymt snygg, men lite för "hård" i kontakten så den sticker ut lite väl långt, men det är inget problem egentligen. Jag är alltid noga med att hantera, förvara och "vika ihop" mina kablar, den andra kabeln jag har har jag haft i 20 år och den funkar klockrent fortfarande, men inte denna Fenderkabel.

Så, är dessa kablar av dålig kvalitet? Vad ska man köpa för kabel istället, har ni några förslag?
/Pelle

Schatz Jazz, ARES Custom Jazz, 3/4 kontrabas
EBS HD350
EBS NeoLine 112 x2
EBS MicroBass II
Fender Rumble 100 V3
TC Polytune Mini
Användarvisningsbild
kmo
Medlem++

Re: Instumentkabel, bra eller dålig?

Inlägg av kmo »

Ett tips är att ha vinklad kontakt i basen, inte alls lika utsatt då. Parkas säljer Spectraflex, grymt snygga och bra.
Att raka kontakter på billiga kablar inte tål så mycket är inget nytt. Buy quality, cry once!!
Fender JV Precison-83, Fender J AV62, MM Sabre-79 och Tokai Hardpuncher PB80. Weber Mywatt 200, VT Bass 500, Fender 410, TKS112.
Användarvisningsbild
Pelleper
Medlem+

Inlägg av Pelleper »

Vinklad kontakt är nog bra, men jag har aldrig kört med det innan så jag har vant mig vid "utstickande" kablar. Kabeln jag har som fungerar fick jag av Robban då jag köpte min ARES. Den kabeln är GRYM, fungerar klockrent trots 20 år på nacken (eller vad det nu blir).

Spectraflex alltså? Hm, får kolla det med Parkas och se vad han kan ordna.
/Pelle

EBS HD350
EBS NeoLine 112 x2
EBS MicroBass II
Fender Rumble 100 V3
TC Polytune Mini
Användarvisningsbild
Body&Soul
Medlem+

Inlägg av Body&Soul »

Tittar man innanför skruvhylsan på kontakterna så är det ofta plåtdelar som är pressade för kontakt mot mittstift och jord. Med tiden börjar det att glappa. Jag brukar löda fast pressdelarna.
Användarvisningsbild
Pelleper
Medlem+

Inlägg av Pelleper »

Hmm det var inte kabeln faktiskt, det är min bandlösa som "sprakar", testade precis med mina andra basar och där är det knäpptyst även då jag "vickar" på kabeln. Det sprakar till även om volymen är nerdragen på stärkaren och det verkar som att det är utgången i basen som glappar, är det byte av kontakt som gäller tror ni? Det är en enkel, ganska billig Squire Jaco Jazz bandlös det gäller, men det borde väl gå att fixa med en ny kontakt?
/Pelle

EBS HD350
EBS NeoLine 112 x2
EBS MicroBass II
Fender Rumble 100 V3
TC Polytune Mini
HirYoshima
Medlem++

Inlägg av HirYoshima »

Öppna och kolla så kanske det räcker med att vinkla blecket (eller vad det heter) eller skruva fast allt lite..
- - - - - - - - - - - - - - -
Varför jag går efter det där bandet? Jag blev ba sist...
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Fenders vanliga plastkabel var väl den som var sämst vid kabeltestet i GH sist, kanske i sällskap med Rusta-kabeln.
Men tweedkabeln är säkerligen av bättre kvalisort.
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Fender har väl nån riktigt billig Tweedkabel också har jag för mig.
269:- spänn räknar jag som rätt billigt, men inte skitbilligt.

Har nån Fenderkabel som var lyxig men utan tweed, den har funkat bra så länge jag använt den, men nu vetisjutton vart den är...
Den kostade en del har jag för mig, 400 spänn eller nåt för 3 meter.
Kändes bra!

Kör idag dock uteslutande på Spectraflexkablar.
Den längsta har jag haft i 8 år drygt tror jag, aldrig lött om, aldrig krånglat.
Har en 5-6 Spectraflex till också, ingen har någonsin krånglat.
Har sålt kanske 200 Spectraflexkablar senaste åren och aldrig fått någon i retur, inte ens de billigare som kostar mindre än hälften av vad de dyra kostar. :)

Byta jack i en Squier är ju gjort i ett nafs.
Köp ett bra jack, Switchcraft kostar typ 30-40 spänn och är bra.
Löd bort gamla, dit med nya.
Hålla på och försöka klämma och dona och fixa ett glappande jack är ju lönlöst när det är så billigt med ett nytt, bättre och så lätt att löda om.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

blackparkas skrev:Byta jack i en Squier är ju gjort i ett nafs.
Köp ett bra jack, Switchcraft kostar typ 30-40 spänn och är bra.
Löd bort gamla, dit med nya.
Hålla på och försöka klämma och dona och fixa ett glappande jack är ju lönlöst när det är så billigt med ett nytt, bättre och så lätt att löda om.
+1
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

Jo, håller med om jackbyte.
Samtidigt har min första bas, som jag haft i 20+ år och som är lite glappig med vissa sladdar, inte fått nåt nytt jack...

Fast apropå det - jag tycker att det är skillnad mellan olika sladdar.
Materialskillnad i kontakterna? Lite olika diameter? All of the above?
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Pelleper
Medlem+

Inlägg av Pelleper »

Det får bli ett jack-byte, det är det som sprakar, det blir värre hela tiden också.
/Pelle

EBS HD350
EBS NeoLine 112 x2
EBS MicroBass II
Fender Rumble 100 V3
TC Polytune Mini
Skriv svar