Varför finns slapping?!
- TDHP
- Forumvärd
Re: Varför finns slapping?!
Japp. För att inte tala om sång! 

Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul!
TDHP

TDHP
- TDHP
- Forumvärd
Fast å andra sidan har ju slapbas ett väldigt karaktäristiskt ljud som skiljer sig väsentligt från ljudet av tex finger eller plektrum.
Jag skulle väl kanske mer jämföra det att spela trummor med mallets, elgitarr med stråke eller varför inte Mongolisk strupsång?
Jag skulle väl kanske mer jämföra det att spela trummor med mallets, elgitarr med stråke eller varför inte Mongolisk strupsång?

Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
TDHP

TDHP
- klasextas
- VIP medlem
Varför finns slapping?!
Jag tycker vi måste komma fram till en acceptabel kvantitet, alltså hur många slappslag är OK i en låt? Själv tycker jag ett är max.
Edit: vid närmare eftertanke: 1,5
Edit: vid närmare eftertanke: 1,5
- GandhiMK2
- Medlem++
Absolut. Slapbas kan vara SÄMST! Är alltför ofta SÄMST faktiskt….TDHP skrev:Fast å andra sidan har ju slapbas ett väldigt karaktäristiskt ljud som skiljer sig väsentligt från ljudet av tex finger eller plektrum.
Allt annat kan vid fel tillfälle vara lika fel som slapbas. ÄLSKAR god barbecuesås! Spelar ingen roll hur god den är , på efterrättsbordet är den ju HELT SKITÄCKLIG…..
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
- Enbasist
- Medlem
Talar vi om att 'attackera' strängen med tummen enbart eller innefattas även ryckandet i sträng, sk 'pop' i frågeställningen? Väl producerad, komprimerad tumslap enbart i en låt brukar väl kunna passera rätt obemärkt och svänget bibehållas. Däremot är risken större för osmaklighet när det rycks okontrollerat dessemellan.
- GandhiMK2
- Medlem++
Osmakligt är osmakligt…. Osmakligt fingerspel är ungefär lika irriterande i min bok…Jeeff Berlin..Victor Bailey som han spelade med Steely Dan….made me wanna puuuuke..Enbasist skrev: Däremot är risken större för osmaklighet när det rycks okontrollerat dessemellan.

? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
- Enbasist
- Medlem
Varför finns slapping?!
Du har rätt i att osmakligt alltid är osmakligt... det ligger liksom i ordets natur. Sen var och vad vi upplever som osmakligt är ju lite intressant att diskutera om. Vet inte exakt vilken Victor Bailey tagning du refererar till. Tänker mest på 'gamla' Steely Dan med Chuck Rainey då och dom gånger han slappar är det oftast rätt cirkusfritt och hyfsat smakfullt i min bok. Victor Bailey är för mig mest ett försök till Jaco klon med lite sladdrigt försök till snabbt fingerspel som ibland, beroende på sammanhang, funkar bättre eller sämre.
Men visst har hört honom slappa någon gång och det var väl ingen höjdare direkt.
Men visst har hört honom slappa någon gång och det var väl ingen höjdare direkt.
- GandhiMK2
- Medlem++
Jag snackar om hur osmakligt fingerspel , a la victor bailey när han var med i steely dan och sabbade på 90-talet (var det väl? Kanske in på 2000 också…) , kan sabba musik precis lika mycket. Just pga att jag trodde att det var den sopan och hans små-pukade sprattelgubbetrummiskamrat som skulle spela på skeppsholmen så höll jag på att missa en fantastisk konsertuplevelse. 10 m fr scen , hifi sound, keith carlock och Ready Freddie Washington som spelade så svängigt och respektfullt att man blev alldeles fuktig i ögonvrån.Enbasist skrev:Du har rätt i att osmakligt alltid är osmakligt... det ligger liksom i ordets natur. Sen var och vad vi upplever som osmakligt är ju lite intressant att diskutera om. Vet inte exakt vilken Victor Bailey tagning du refererar till. Tänker mest på 'gamla' Steely Dan med Chuck Rainey då och dom gånger han slappar är det oftast rätt cirkusfritt och hyfsat smakfullt i min bok. Victor Bailey är för mig mest ett försök till Jaco klon med lite sladdrigt försök till snabbt fingerspel som ibland, beroende på sammanhang, funkar bättre eller sämre.

- GandhiMK2
- Medlem++
https://open.spotify.com/track/0hlXinanKTza6UvQkL5NKW" onclick="window.open(this.href);return false; BURR! Tydligen Tom Barney som spelar bas….mögel...
- GandhiMK2
- Medlem++
Det svänger ju mer än på en musikfolkhögskola på tjack!…
https://open.spotify.com/track/4Us2AWyR40tWO9mtJiBx44" onclick="window.open(this.href);return false;
Hade det blivit en klassiker om Tom Barney och inte Chuck hade spelat på originalet?
https://open.spotify.com/track/4Us2AWyR40tWO9mtJiBx44" onclick="window.open(this.href);return false;
Hade det blivit en klassiker om Tom Barney och inte Chuck hade spelat på originalet?
- GandhiMK2
- Medlem++
Nu hindrar detta mej ifrån att jobba men vaffan…är den där plattan tagen direkt ur mixerbordet på en teater ngnstans i USA? Låter ju hemskt på så många sätt… Det där sköna i att ha en sejarmik lite för stark hela tiden….mmmm..
- Enbasist
- Medlem
Aha, då är jag med. Tom Barney, det förklarar saken.GandhiMK2 skrev: Tydligen Tom Barney som spelar bas….mögel...