Återigen - tar du inte ut så mycket gage du kan alldeles oavsett allt sånt här?blackparkas skrev:fieldflower skrev:
Det är alltså helt utan att ha köpt några prylar - bara krona för krona hur mycket man får att handla julmust och skinka för.
Och återigen så OM man fakturerar så lägger man ju på på gaget just för sociala avgifter etc.
Dvs att om man alltid har 1500 spänn på ett gig svart så ser man till att få ut 1500 spänn efter soc etc när man fakturerar.
Jag skulle hur som helst inte vilja fakturera och plocka ut i prylar.
Man vet aldrig när man behöver pengarna...
Därför så nöjer jag mig med 1500-2000 per gig, och om det är vitt så fakturerar vi så vi får ut ungefär det.
Baserat på ditt resonemang - varför i hela friden inte?? Det är som att få möjlighet till löneförhöjning och tacka nej...
Fullständigt bakvänt resonemang.

Prylar... köper du musikprylar som du har kvitton på?
Kanske inte just du eftersom din butik kan köpa in till mer förmånligt pris än du som privatperson.
Men de flesta köper saker då och då.
Om man sparar och summerar de kvittona så hjälper de en att behålla delar eller hela summan av de gage man får in under samma år.
Jag har sagt det ett par gånger men det verkar inte gå in så jag provar igen: Det handlar inte om att plocka ut gage i prylar, och det handlar inte om att spara gagen och handla upp dem innan året är slut. Inte.
Vad det handlar om:
1. Samla alla fakturor.
2. Samla alla kvitton.
3. Fakturor - kvitton = beskattningsbara pengar.
4. Resten är skattefria.
Minns knappt sist det var tal om annan färg än vit på pengarna. Men det är oftast företag som hyr in oss...bjelkeman skrev:Och snack om vit vs svart är ju bara teoretiskt i alla fall. Här är vi alla bra skattebetalare.
Och ärligt talat är enda skillnaden att man måste kvitta fakturan för att slippa skatt = finansiellt samma behållning som svarta pengar. Om man gigar såpass sällan att man kan kvitta, vilket vi gör...
Menar du tillfälligt anställd av firman man spelar för?kmo skrev:Och nackdelar med att köra som timanställd om man inte har så jättemycket "riktiga" gig?
I reda pengar blir det ju samma deal som faktureringstjänst (förutom de 6% då). Ca 50% kvar av vad företaget betalar.
Plus att man troligen inte kan kvitta utgifter alls, inte ens de som är relaterade till det giget. Om man inte har jädrigt bra tumme med företaget så att de kvittar ens kärrhyror o.dyl. i sin egen bokföring, men det börjar lukta grådaskig hantering som de flesta företag nog inte vill hålla på med.
Om det är en nackdel är upp till var och en.
Gigar man skitsällan eller knappt får nåt i gage per gig kanske det inte spelar nån roll.
Brukar man få en 500-ing i gage på det årliga giget är ju 50% bara 250:-, och då är det ju knappast värt trasslet att ha en firma.
Man får väl fundera på om möjligheten att dra av gigrelaterade utgifter med faktureringstjänst kanske gör den varianten mer lönsam. Vet inte hur det funkar med utlägg med dessa, men vissa möjligheter finns säkert.
Dock ser det lite mer proffsigt ut att kunna fakturera istf att fråga om kunden kanske kan anställa en för att lura ut pengar.