Testbänken är min Fender P-bas från -76 med BadAss-brygga och en Delano-mick. Spelade in två rena spår i Cubase med de gamla strängarna, ett med fingerspel och ett med plektrum. Kopierade till två spår till, lade till AmpliTube basstärkare (emulerad Ampeg B15 på finger-inspelningen och Fender Bassman 300 på plektrumspåret).
Sedan gjorde jag likadant efter att ha bytt till D´addario-strängarna som ska testas. Totalt blev det alltså 8 spår. Jag ska försöka lägga upp ljudfiler så ni själva får höra, då kan ni också få skratta åt när jag spelar fel

Jag hör vid första lyssningen ingen dramatisk skillnad mellan "Brand X" och D´addario, men skillnaderna finns där. Brand X är lite basigare och D´addario ger en tydligare mer distinkt ton. D´addario låter faktiskt mer P-bas, med det ljud jag gillar med den basen. När jag lägger på trummaskin å en komp o-bas så går D´addario igenom mixen bättre.
Mitt önskeljud är ett basljud med fast bas, ordentligt med mellanregisterkropp men inte för mycket diskant, och det får jag med D´addario. Fast de är sprillans nya så är diskanten kontrollerad utan att det blir för mycket fingerljud. Bra!
Balansen var lite annorlunda mot hur strängar brukar kännas (jag testar ett set med .105 E-sträng), G-strängen ger mer motstånd och E- och A-strängarna lite mjukare. Känns faktiskt inte alls oävet.
Nu ska strängarna få jobba hårt, så ska vi se om de verkar långlivade. Fortsättning följer!