Har lagt upp en ny låt.Kan ni inte lyssna på den?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
mangan
Medlem+

Har lagt upp en ny låt.Kan ni inte lyssna på den?

Inlägg av mangan »

http://www.myspace.com/ichabodcranerocks

Hej hej!
Jag har lagt upp en ny låt från vår nya demo som vi spelade in förra helgen. Den heter Mother och har lite tunggung ala Sabbath över sig. Tycker jag fick till basljudet riktigt bra denna gången.Hörs bäst i sticket där det inte är så oändligt mycket gitarrer: )
Åsikter motages gärna!
/Mangan

Asså:
http://www.myspace.com/ichabodcranerocks
gäst

Re: Har lagt upp en ny låt.Kan ni inte lyssna på den?

Inlägg av gäst »

skitbra!! grattis till en lyckad inspelning :wink:
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Låter jävligt bra! Både låtmässigt och produktionsmässigt! Väldigt Mustaschigt = me like! :D :D
Användarvisningsbild
mangan
Medlem+

Inlägg av mangan »

Tackar rumpeldunken och Hellish! Är jättenöjd faktiskt. Och då är den inte mastrad ännu. Ska bli intressant och se om låtarna kan blomma ännu ett snäpp efteråt.
Användarvisningsbild
kanifflesmannen
Medlem+

Inlägg av kanifflesmannen »

Tungt! Bra! Härligt! :)
Användarvisningsbild
mangan
Medlem+

Inlägg av mangan »

:D
Tackar kaniffelsmannen!!
gäst

Inlägg av gäst »

CSF! Bra basljud också!
Användarvisningsbild
mangan
Medlem+

Inlägg av mangan »

Tackar Johannes!!
CSF? que? : )
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Fett. Bra jobbat! :)
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
mangan
Medlem+

Inlägg av mangan »

Tackar Seaweed!

Fasen vad hyggliga ni är! Skönt!
Användarvisningsbild
zackeeee_
Medlem

Inlägg av zackeeee_ »

skit härligt gung .. man känner sig arg.. man vill liksom bara ta sin bas o ta ut sin vrede på den o spela skiten ur den...
gäst

Inlägg av gäst »

zackeeee_ skrev:skit härligt gung .. man känner sig arg.. man vill liksom bara ta sin bas o ta ut sin vrede på den o spela skiten ur den...
trodde nästan du skulle skriva: "skit härligt gung .. man känner sig arg.. man vill liksom bara ta sin bas o ta ut sin vrede på den o kasta ut den genom fönstret... "
Användarvisningsbild
zackeeee_
Medlem

Inlägg av zackeeee_ »

rumpeldunken skrev:
zackeeee_ skrev:skit härligt gung .. man känner sig arg.. man vill liksom bara ta sin bas o ta ut sin vrede på den o spela skiten ur den...
trodde nästan du skulle skriva: "skit härligt gung .. man känner sig arg.. man vill liksom bara ta sin bas o ta ut sin vrede på den o kasta ut den genom fönstret... "
ha det va jag nästan .. i och med att jag redan e sur på den, får jue aldrig in rätt stränghöjd .. de ska alltid rassla någonstans.. jävla fender.
jag vill ju ha jätte låg stränghöjd utan något rassel alls.. vilket är omöjligt..
ska nog lämna in den på service för ultimate stränghöjd utan rassel .
gäst

Inlägg av gäst »

mangan skrev:Tackar Johannes!!
CSF? que? : )
Coolt Som F-n!
gäst

Inlägg av gäst »

zackeeee_ skrev:
rumpeldunken skrev:
ha det va jag nästan .. i och med att jag redan e sur på den, får jue aldrig in rätt stränghöjd .. de ska alltid rassla någonstans.. jävla fender.
jag vill ju ha jätte låg stränghöjd utan något rassel alls.. vilket är omöjligt..
det måste jag också göra! jag är som du...låg stränghöjd är skönt! rassel är..rassligt
dereborn

Inlägg av dereborn »

Bra låt!
Bra spelat!
Bra sångare! (allt mer sällsynt)
Bra band med bra attityd!

Konstruktiv kritik:
(Har bara lyssnat i lurar, rakt ut från laptopen)
OBS! Bara mina åsikter, ingen prestige o jag hävdar INTE att detta är "sanningen".

Jag tycker precis som du att det doftar lite 70-tal o Sabbath om det hela, och en sådär klickig baskagge känns lite fel - för mej! Hela trumsoundet känns lite "ihjälkomprimerat" o ligger "på näsan" i mixen. Lite mer rumsmickar - som kan man dessutom gärna kan komprimera ganska hårt! Nästan ballare trumsound på dom andra låtarna tycker jag! Troligen skulle en blandning av dom 2 sounden vara mumma. (Mina referenser ang bra såna här trumsound är väl typ Black Crowes By Your Side-platta, eller gamla Ian Paice-plattor t.ex. Deep Purples Burn. OBS! refererar bara t trumljuden!)

Basljudet känns som att det är processat på nåt mysko stereosätt... Kan vara i mp3-kodningen, men jag känner att det inte finns nån kärna, eller att det är nåt fas-knas på nåt sätt... (Då menar jag i stereobilden, inte i frekvensomfånget. Kan som sagt var mycket väl vara i mp3-kodningen eller myspace eller min eländiga laptop eller nåt annat! OM du har processat basen - för att få den lite bred eller så - så tycker jag du ska testa att ta med lite av den "torra" signalen också!

Det var mina 2 cent

Hur har du spelat in basen? Vilken bas, vilken stärk? Mik? Line?
Användarvisningsbild
zackeeee_
Medlem

Inlägg av zackeeee_ »

rumpeldunken skrev:
zackeeee_ skrev:
rumpeldunken skrev:
det måste jag också göra! jag är som du...låg stränghöjd är skönt! rassel är..rassligt
äntligen ngn som tycker som jag :P
Användarvisningsbild
mangan
Medlem+

Inlägg av mangan »

Tack för komentarerna och de fina berömet zackeeee_ och dereborn! CSF! ; )

Trumljudet tycker jag är helt ok . Tycker det är bättre nu än på gamla demon :)Våran trummis tycker det är bra och det är huvudsaken på nått sätt.Tycker de passar in i övriga ljudbilden.

Nu till mitt hatämne! : )Ställa basljud!
Jag har nog sämst koll i världen trots alla år bakom basen. Har alltid haft så lite grejer som möjligt förr om åren och alltid spelat rent och högt och gärna med lite knorr. Bra bas och bra enkel bra förstärkare har varit min melodi.
Nu när jag började spela lite stökigare hårdrock så vill jag ändra basljudet så det passar den "nya" musiken.
Antagligen är det så att lite kärna i ljudet har försvunnit i komprimeringen till mp3 och lyssningen har ju också sina begrännsningar i laptopen antar jag men....jag vet inte riktigt hur det riktiga slutljudet blir ännu. Egentligen är det en liten grovmix som ligger på myspace då det var den jag hade på datorn här hemma. Låten har mixats en gång till och är nu på mastring så slutresultatet blir antar jag lite annorlunda. Får se om det gör något på basljudet i slutändan.

Jag har spelat in på en aktiv 5:a Fender Jazz American delux med Cloversträngar nedstämd till D. Körd genom 100w Ampeg V4BH ställd så den distar gött + en gammal Rattpedal och en sansamp (båda fanns i studion) och sedan in i mixerbordet .
Killen i studion blandade ihop ljuden på olika sätt och jag valde det som jag tyckte var roligast för låtarna.

Ps.Ja just det ja.Det rasslar en del från Bsträngen och det gillar jag i detta sammanhanget ! : )

/Mangan
dereborn

Inlägg av dereborn »

mangan skrev:..Trumljudet tycker jag är helt ok . Tycker det är bättre nu än på gamla demon :)Våran trummis tycker det är bra och det är huvudsaken på nått sätt.Tycker de passar in i övriga ljudbilden...
Då Så! Då är allt som det ska!

Ang basljudet; jag antar att riggen mikades, och att det dessutom togs en linesignal, antingen direkt från basen, eller någonstans i signalkedjan.
Det SKULLE kunna vara så att line- och miksignalen från basen inte är i fas. Rätt viktigt att hålla kolla på det, och rätt vanligt att man inte håller koll på det... Men det är kanske mer troligt att det är knas i mp3-konversionen. Om ni ska mixa nåt mer, så kolla upp det i alla fall.
Användarvisningsbild
mangan
Medlem+

Inlägg av mangan »

Ja ust det ja! : )
Hahaha jag sa att jag hade dålig koll! Högtalaren en ampeg 4X10 stod mickad i ett angränsande rum!
Ska kolla det du säger till nästa gång vi går in !
Tack för att du tar dig tid att ge denna konstruktiva kritik .Himla viktigt och jag tar verkligen åt mig!
dereborn

Inlägg av dereborn »

mangan skrev:Ja ust det ja! : )
Hahaha jag sa att jag hade dålig koll! Högtalaren en ampeg 4X10 stod mickad i ett angränsande rum!
Ska kolla det du säger till nästa gång vi går in !
Tack för att du tar dig tid att ge denna konstruktiva kritik .Himla viktigt och jag tar verkligen åt mig!
Det är ju det som är så bra med PrataBas - man delar erfarenheter o bollar uppfattningar o frågor med o mot varann! Det krävs en del för att kunna TA konstruktiv kritik också, utan att uppfatta det som "påhopp" eller "sågning", poäng till dej där!
gäst

Inlägg av gäst »

zackeeee_ skrev:
rumpeldunken skrev:
Har du hört om PLEK metoden?

http://www.guitarlabs.se/
Användarvisningsbild
peppe
Medlem+

Inlägg av peppe »

Grymt bra! En riktig ögonbrynshöjare :clappy:
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Presentation:
http://pratabas.se/viewtopic.php?p=1854#1854
Användarvisningsbild
mangan
Medlem+

Inlägg av mangan »

Wow tack peppe!!
Användarvisningsbild
zackeeee_
Medlem

Inlägg av zackeeee_ »

jesaiah skrev:
zackeeee_ skrev:
rumpeldunken skrev:
Har du hört om PLEK metoden?

http://www.guitarlabs.se/
det ska jag testa ! fett bra jue!
Skriv svar