Affär i staterna
- rabski
- Medlem
Affär i staterna
Nu när dollarn står lågt tänkte ja försöka ta hem en bas från USA, men hittar inga onlinesidor som skickar till Sverige.
Någon som kan tipsa om lite shops?
eBay finns ju alltid, men där tar oftas säljaren ut hutlösa fraktpriser.
Någon som kan tipsa om lite shops?
eBay finns ju alltid, men där tar oftas säljaren ut hutlösa fraktpriser.
- blackparkas
- Medlem++++
Basscentral skickar en del, de har mycket nytt iofs men det är bra priser.
De skickar dock inte alla märken, tror att Fender, Musicman och de vanligare fabrikaten är sådant de inte skickar. (Undantag finns för ltd edition-modeller som är ett par år)
Se´n är det så att det kostar hutlöst att frakta en bas från USA.
1000-1500 spänn i frakt får du räkna med. + Tull, moms även på frakten.
De skickar dock inte alla märken, tror att Fender, Musicman och de vanligare fabrikaten är sådant de inte skickar. (Undantag finns för ltd edition-modeller som är ett par år)
Se´n är det så att det kostar hutlöst att frakta en bas från USA.
1000-1500 spänn i frakt får du räkna med. + Tull, moms även på frakten.
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- Jan Hellman
- VIP medlem
Musicman/Ernie Ball och en del andra märken har satt upp "dealers agreements" som handlarna måste följa annars riskerar dom rätten att sälja märket ifråga. Musicman/Ernie Ball har som policy att inte sabba för handlarna här i Europa så amerikanska handlare får inte sälja nya modeller till europeiska nätkunder förrän modellen i fråga funnits på marknaden i två år. Sedan är det fritt fram. Så en Stingray 30th Anniversary får t.ex. Basscentral sälja till Europa sedan den 1:a januari i år då den kom ut på marknaden -06 men inte en Limited Edition -07..... Nå´t sån´t funkar det.blackparkas skrev:Basscentral skickar en del, de har mycket nytt iofs men det är bra priser.
Beroende lite på vad man ska köpa så kan det faktiskt löna sig att åka över själv handla på plats och sen ta med hem. Frakten brukar hamna runt 300 - 350 dollar med UPS eller Fedex och, som Parkas säger, man betalar tull och moms även på fraktkostnaden. Så om man köper ett instrument för ca 2.000 us dollar, ca 12.300 svenska, så hamnar frakten runt 2.000 svenska kronor. Så du betalar tull och moms på 14.300:-. Har inte i huvudet exakt vad tull avgifterna ligger på men för någonting som kostar 12.300:- i butik i USA brukar det sluta någonstans runt 18.500 - 19.000:- när frakt, moms och tull är betalt och man har varan hemma.
En viktig sak vad det gäller affärer som t.ex Bass Central är att priserna dom har på websidan aldrig är vad man betalar så man ska ALLTID fråga vad man får för pris på instrumentet ifråga. En kompis köpte en bas därifrån som skulle kosta 2.800 us dollar enligt websidan och den fick han ner till strax över 1.800 dollar. Det är en REJÄL prutmån på vissa prylar så det är viktigt att fråga om priser och pruta.
Det instrumentet som min polare köpte skulle kostat över 25.000:- här i Sverige så han sparade nästan 8.000 svenska kronor på att köpa från USA trots att han betalade moms och tull. Sen finns det dom som åker över och handlar istället och då kan man om man köper "rätt" instrument mer eller mindre få en gratis semester. Ett 2.000 dollar (12.300:-) instrument som i Sverige ofta kostar en bit över över 20.000:- kan det näst intill löna sig att åka över och köpa personligen då du sparar in frakt, moms och skatt och det faktum att instrumentet är dyrare i Sverige gör att det näst intill kan vara värt det. En flygresa t/r New York får man för under 6.000:- och sen några nätter på hotell på det gör det åtminstone till en väldigt billig semester. Här är några affärer som säljer online till Europa så länge det inte finns dealers agreements som sätter stopp. Och ibland trots det om man bråkar lite och är lite ihärdig.
http://www.lamusic.ca/ - Vancouver, Kanada.
http://www.basscentral.com - Florida.
Men det finns många, många fler. Det är dessa som jag hade länkar till i datorn. Tror att även Guitar Center och Sam Ash och dom andra stora faktiskt också säljer till Europa om man hör sig för. Tjo!
//Jan
Har ni sett denna?
http://bassemporium.com/ ,Texas
Vet inte om dom skickar...men det finns lite goa grejer där minsann!

http://bassemporium.com/ ,Texas
Vet inte om dom skickar...men det finns lite goa grejer där minsann!

- Basare
- Medlem+
http://www.newjerseyguitarandbasscenter.com/
Grymt trevlig affär med trevlig personal. Bra urval av nya och begagnade möbler och basar. Skickar över hela världen men tar inte kort.
Jag har själv besökt affären och skulle utan tvekan köpa därifrån om jag skulle hitta nåt jag måste ha.
Grymt trevlig affär med trevlig personal. Bra urval av nya och begagnade möbler och basar. Skickar över hela världen men tar inte kort.
Jag har själv besökt affären och skulle utan tvekan köpa därifrån om jag skulle hitta nåt jag måste ha.
WAAAAAAAAAAHHH TACK FÖR TIPSET!Basare skrev:http://www.newjerseyguitarandbasscenter.com/

- peter_s
- Medlem++
Jag har hört mycket bra om Bass Northwest, och de har ett utbud av både nytt och begagnat som heter duga.
http://www.bassnw.com/
http://www.bassnw.com/
- Seaweed
- Hedersmedlem
- Kontakt:
- peter_s
- Medlem++
Ja, Bass Northwest borde verkligen göra något åt sin hemsida. Den har nog sett likadan ut de senaste tio åren...Seaweed skrev:Vad är det med dessa fula hemsidor??? Bra sortiment dock, önskar priserna vore lika låga här...
Vad gäller priserna: glöm inte att amerikanska priser alltid anges utan moms, så de är inte alltid så låga som man kan tro även om de givetvis är lägre än här.
Men ehh...Ja nu vare det där med moms igen...Jajuste! Nu snackade vi att beställapeter_s skrev:Ja, Bass Northwest borde verkligen göra något åt sin hemsida. Den har nog sett likadan ut de senaste tio åren...Seaweed skrev:Vad är det med dessa fula hemsidor??? Bra sortiment dock, önskar priserna vore lika låga här...
Vad gäller priserna: glöm inte att amerikanska priser alltid anges utan moms, så de är inte alltid så låga som man kan tro även om de givetvis är lägre än här.

- blackparkas
- Medlem++++
OOOH...
Vad sugen jag blev på en lila bas!!
Fanns ett par riktiga läckerbönor på de där sidorna...
Men varför envisas med qultad lönn? Värdelöst.... Flammig är mycket snyggare tycker jag... personligen...
Vad sugen jag blev på en lila bas!!
Fanns ett par riktiga läckerbönor på de där sidorna...
Men varför envisas med qultad lönn? Värdelöst.... Flammig är mycket snyggare tycker jag... personligen...
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
- ferm
- Medlem++
Jag är ganska säker på att "moms" betalar man bara för köp över disk i USA. Beställer man på postorder från en annan stat så slipper man i och med att momsen är en affär för varje stat.peter_s skrev:Ja, Bass Northwest borde verkligen göra något åt sin hemsida. Den har nog sett likadan ut de senaste tio åren...Seaweed skrev:Vad är det med dessa fula hemsidor??? Bra sortiment dock, önskar priserna vore lika låga här...
För många basar är inte nog
Hmmmm..........Nja..........Kanske det........ferm skrev:Jag är ganska säker på att "moms" betalar man bara för köp över disk i USA. Beställer man på postorder från en annan stat så slipper man i och med att momsen är en affär för varje stat.peter_s skrev:Ja, Bass Northwest borde verkligen göra något åt sin hemsida. Den har nog sett likadan ut de senaste tio åren...Seaweed skrev:Vad är det med dessa fula hemsidor??? Bra sortiment dock, önskar priserna vore lika låga här...
Va?

- blackparkas
- Medlem++++
Och glöm inte att man får betala svensk moms också... även om man köper beggat eller vad som helst.....