Nån som spelar med backtrack?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
busse
Medlem+

Nån som spelar med backtrack?

Inlägg av busse »

Jag lirar en det med inspelade bakgrunder då vi spelar dansband och saknar keyboardist. Nu undrar jag om nån annan kör med inspelade bakgrunder och hur gör ni då? Är det trummisens sak att hålla reda på klicket? För oss så sjunger trummisen också, då jag och ena gitaristen har in ear system så har vi också lagt ut klicket i våra lurar men lågt så man bara hör det om det börjar slita. Sen kan man ju också diskutera om det är rätt eller fel med inspelade bakgrunder att spela till, men man måste ju vara mer skärpt hela tiden för en dator fattar ju inte om man spelar fel vilket jag tycker är svårare än att spela helt live. Men nog är det roligt att köra helt "live" så man är helt "fri" och kan improvisera lite om man vill. Sen skulle jag inte vilja ha bakrunder på en "pubspelning" om publiken kommer igång och det blir allsång och sånt, lite tråkigt om man inte kan breaka för allsång och sen måste sluta låten bara för att backtracket är slut. Nån som har mer erfarenheter av detta med "backtracks"?
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

Jag har spelat en hel del med backtracks, men jag ska upp och jobba tidigt imorrn, så jag får återkomma vid ett annat tillfälle =)
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
busse
Medlem+

Inlägg av busse »

Indigo skrev:Jag har spelat en hel del med backtracks, men jag ska upp och jobba tidigt imorrn, så jag får återkomma vid ett annat tillfälle =)
Låter ut fint, jag är intresserad av att höra hur andra gjort då dom spelat med backtracks och om det finns nån "standard" för hur det brukar gå till.
Matte
VIP medlem

Inlägg av Matte »

Har spelat en del med backtracks och i de sammanhangen har trummisen varit den ena som haft klick. Funkar alldeles utmärkt och det som vi lagt är lite syntar och slagverk för att lyfta det hela lite. Funkar lika bra utan så inga livsavgörande saker på "tape". Gällande den problematiken med allsång så får man vara lite kreativ och förutse var det skulle kunna tänkas passa med allsång. Det är sällan (eller aldrig) man spelar ute och publiken drar igång allsång som styr bandet. Det brukar sångaren/sångerskan fixa att styra upp.
busse
Medlem+

Inlägg av busse »

Matte skrev:Har spelat en del med backtracks och i de sammanhangen har trummisen varit den ena som haft klick. Funkar alldeles utmärkt och det som vi lagt är lite syntar och slagverk för att lyfta det hela lite. Funkar lika bra utan så inga livsavgörande saker på "tape". Gällande den problematiken med allsång så får man vara lite kreativ och förutse var det skulle kunna tänkas passa med allsång. Det är sällan (eller aldrig) man spelar ute och publiken drar igång allsång som styr bandet. Det brukar sångaren/sångerskan fixa att styra upp.
Okej då är det nog ungefär på samma sätt ni andvänt backtracks som vi gör nu, lite syntar och sånt men stommen är ju kvar i form av trummor, bas och två gitarrer. Då det gäller allsång och sånt så är det ju sångaren som styr det hela men det är ju kul att kunna ta nån "extra runda" om publiken är riktigt igång och skönt att slippa "allsången" om det tex är lite folk som sitter still i baren.
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++

Inlägg av broder blues »

Hur menar människan?

Spela med låssasmusiker? Barockt !

:twisted:

Tror jag hamnade i fel tråd :wink:
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Matte
VIP medlem

Inlägg av Matte »

broder blues skrev:Hur menar människan?

Spela med låssasmusiker? Barockt !

:twisted:

Tror jag hamnade i fel tråd :wink:
Det är så när man ska spela låtar med rundor på mer än 12 takter och med mer än 3 ackord. :wink:
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++

Inlägg av broder blues »

Precis.. Alla vet ju att blues som inte har 12 takter eller 3 ackord finns bara inte.
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

broder blues skrev:Tror jag hamnade i fel tråd :wink:
Det klokaste du skrivit på länge! :lol:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Matte
VIP medlem

Inlägg av Matte »

broder blues skrev:Precis.. Alla vet ju att blues som inte har 12 takter eller 3 ackord finns bara inte.
Nä... det måste vara någon barock typ av blues...... 8)
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++

Inlägg av broder blues »

Klopper skrev:
o jag kom på d före dig.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

broder blues skrev:
Klopper skrev:
o jag kom på d före dig.
Fan! :wink:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Skriv svar