En jävligt lurig bit ska jag säga er. Jag har för avsikt att försöka lära mig lira den hyffsat med både tvåhandstapping och vanligt spel. Det är ett jävla helvete so far

Nån annan som försökt sig på nåt skrivet för cello?
Nej jag behöver inte. Men jag har lättare att få flyt i den på så vis. Annars känns och låter det bara hoppigt so far. Sen är ju tvåhandstapping en väldigt rolig teknik tycker jag (tippar att om fem minuter har jag en massa svar om hur onödigt det är att gå över femte bandet osv...).mikkejohansson skrev:Men behöver du tvåhandstapping för den? Pattitucci har ju till exempel spelat in den som vanligt...
Jag har spelat flera av Bachs cellosviter som rena tekniketyder "i min ungdom" när jag tyckte sånt var kul och intressant...men sanningen för mig är nog att de helt enkelt låter mycket vackrare spelat på det instrument de skrevs för. Däremot skulle jag otroligt gärna vilja ha tid att lära mig cello - DET vore nåt det.
Jag tycker det känns skönt att hamna högt på den. Då behöver jag inte gå så långt i sidled. Sen har lösa strängar aldrig riktigt vara min grej. Därför jag kör femsträngatmikkejohansson skrev:Hittade noter på den där du postade...blir ju problem bara om du ska spela i "klingande oktav" alltså där cellon låter...hamnar rätt högt upp och utan lösa strängar. Basen klingar ju en oktav under vad det står. Tror Pattitucci spelar den i "basläge", men är inte säker.