basens förbannelse och styrka, en liten urkräkning.

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

En anledning till att folk tror det är så enkelt att spela bas är väl kanske att vanliga dödliga oftast inte koncentrerar sig på basen när dom lyssnar musik. Många blir ju chockade när dom lyssnar på musik live och basen faktiskt hörs! :wink:
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
bt
Medlem+

Inlägg av bt »

Var det inte jaco som sa nåt i stil med "Lira bas var lätt, men sen var jag tvungen att göra det svårt för mig."

bas
RolleHarris
Medlem++

Inlägg av RolleHarris »

Ähh det där är para skitsnack, många tror att det är lättare att spela bas eftersom det bara är 4 strängar. Då borde väl trumpet vara skitenkelt då, den har ju bara 3 knappar ;)
Nej tacka vet jag saxofon, där snackar vi många knappar :) (Eller dragspel, en massa knappar att trycka på så de måste ju vara svårt)
Då är det väl enklare att lira fotboll än hockey då, jag menar, att springa runt på en jävla gräsmatta och sparka på en ful liten boll, det kan väl inte vara så svårt??
Användarvisningsbild
Cliffy
Medlem++

Inlägg av Cliffy »

anli skrev:Jag började spela bas för att basen var så drivande och grym på Hawkwinds Space Ritual 1973... innan fuskade jag med diverse gitarrer utan att få till det. Att Lemmy sedemera skulle starta Motörhead var en senare historia.
Jag hade tidigt god smak...
Fick dock aldrig till det med bas heller...
Lite OT men jag handlade skivor på cdon och tänkte dra hem en med hawkwind. Kollade upp vilka lemmy var med på och det blev Space Ritual. Fan vilken gött basspel det är på den alltså.
Användarvisningsbild
Guran
Medlem

Inlägg av Guran »

RolleHarris skrev: Då är det väl enklare att lira fotboll än hockey då, jag menar, att springa runt på en jävla gräsmatta och sparka på en ful liten boll, det kan väl inte vara så svårt??
Där slog du huvudet på spiken!
Visst, det är (nästan) lika enkelt att komma igång på en bas som att sparka på en boll, men att bli en Zlatan är få förunnat.
Ytterligare något som jag tror många förringar, eller inte tänker på helt enkelt, är hur mycket basspelet påverkar musikens karaktär.
En grym bassist i samspel med en lika grym trummis kan göra underverk med det mest primitiva låtmaterialet!
Skriv svar