Emergenza

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Emergenza

Inlägg av Cuba »

Någon som har erfarenhet av Emergenza?

Vi verkar anmäla oss...
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

Var beredda på att försöka få dit många kompisar till spelningarna, annars har ni ingen chans att komma vidare. Såvida de inte har ändrat reglerna.

Det där lät bittert, men jag tycker faktiskt att reglerna har varit lite dumma när jag har varit med (två gånger).
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

Indigo skrev:Var beredda på att försöka få dit många kompisar till spelningarna, annars har ni ingen chans att komma vidare. Såvida de inte har ändrat reglerna.

Det där lät bittert, men jag tycker faktiskt att reglerna har varit lite dumma när jag har varit med (två gånger).
Tack för tipset Indigo!

Ta med hejarklack alltså...
Användarvisningsbild
rockern
Medlem+

Inlägg av rockern »

Precis. Om jag inte minns fel så är det publiken som röstar på vilket/vilka band som går vidare/vinner.
Sandberg JM4
EBMM SR4 Classic

Thunderfunk 550-B
TKS 215/size]
Användarvisningsbild
EmilBygde
Medlem+

Inlägg av EmilBygde »

När jag var med (alla gångerna) så:

- kostade det 750:- för bandet att ens få vara med

- kostade entrébiljetten till erat 20 minuters gig nästan 100:-

Vilken stad bor du i?
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

EmilBygde skrev:När jag var med (alla gångerna) så:

- kostade det 750:- för bandet att ens få vara med

- kostade entrébiljetten till erat 20 minuters gig nästan 100:-

Vilken stad bor du i?
Göteborg
Användarvisningsbild
maltjik
Medlem+

Inlägg av maltjik »

jag har varit med med ett tidigare band. det är snudd på lurendrejeri.
eller, ja, ni får ju spela och det är ju kul. men det är ju klassiskt pay-to-play-upplägg.
om ni har mååånga kompisar så kan det kanske gå vägen.
gäller ju att de kan ställa upp och komma under alla delfinaler.
Bild
ovation magnum II | peavey mk IV | lab series 2x15"
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Heyman »

maltjik skrev:jag har varit med med ett tidigare band. det är snudd på lurendrejeri.
eller, ja, ni får ju spela och det är ju kul. men det är ju klassiskt pay-to-play-upplägg.
Jag tycker det verkar vara grymt lönsamt för Emergenza och ganska värdelöst för banden. Men vill man spela 20 minuter för sina kompisar som varit tvugna att betala 100 spänn var för att komma in så kanske det funkar. I Sthlm hade dom ruttet ljud, banden fick inte ta med egna stärkare osv när jag var på Alkazar och tittade.
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

Japp, Emergenza lär tjäna otroligt mycket pengar. Jag satt och räknade lite på hur mycket pengar de får in, och det var väldigt mycket pengar. Men det är bara jag som spekulerar så klart.

Men rent ljudmässigt och så har jag upplevt att det har varit riktigt proffsigt, de gångerna jag har varit med. Visserligen ganska begränsat för egna grejer, men det brukar vara bra grejer som man får spela på.
Användarvisningsbild
maltjik
Medlem+

Inlägg av maltjik »

Heyman skrev:
maltjik skrev:jag har varit med med ett tidigare band. det är snudd på lurendrejeri.
Jag tycker det verkar vara grymt lönsamt för Emergenza och ganska värdelöst för banden. Men vill man spela 20 minuter för sina kompisar som varit tvugna att betala 100 spänn var för att komma in så kanske det funkar. I Sthlm hade dom ruttet ljud, banden fick inte ta med egna stärkare osv när jag var på Alkazar och tittade.
exakt.
ang backline så är det klart att det skulle bli jävligt bökigt när 5 band ska rodda på och av stärkare, men det är ju lite trist när den jam-sponsrade backlinen består av JJ-Labs grejjer (som det var när vi var med).

sen är det ju lite trixigt det här med att man ska sälja biljetter; ska man ge bort biljetter och riskera att personen som får den inte dyker upp, eller ska man sälja biljetten och riskera att personen som köpt biljett inte är sugen på att köpa en till dyr biljett till nästa delomgång.

sen är det säkert festligt om man vinner hela skiten och får den fula emergenzalackade gitarren och får åka på nån turné som de bokat ihop åt en.
Bild
ovation magnum II | peavey mk IV | lab series 2x15"
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

Det verkar vara Genz Benz som gäller i år...

http://www.emergenza.se/gear.php
Användarvisningsbild
Slipsen
Medlem

Inlägg av Slipsen »

det är väl inte så konstigt att de är jj labs kanske när det är jam som sponsrar? dom vill väl vissa sitt eget märke kanske :P

edit* btw så verkar det där emergenza som värsta skiten ju, värre än musikdirekt eller va det heter? ush..nä få tummen ur röven å fixa själva istället
www.myspace.com/malicioum666
Tokai Thunderbird Lefty & Ibanez GSR200 Lefty
Ibanez AGB200L Lefty
Marshall JCM800 1992
x2 Trace Elliot 4x12
Användarvisningsbild
Heyman
VIP medlem
Kontakt:

Inlägg av Heyman »

Slipsen skrev:det är väl inte så konstigt att de är jj labs kanske när det är jam som sponsrar? dom vill väl vissa sitt eget märke kanske :P
Tycker det verkar smartare att inte visa upp grejerna. Vem köper efter att ha spelat på dem?
Användarvisningsbild
Slipsen
Medlem

Inlägg av Slipsen »

tydligen nån eftersom dom kan tillverka dom ;)
www.myspace.com/malicioum666
Tokai Thunderbird Lefty & Ibanez GSR200 Lefty
Ibanez AGB200L Lefty
Marshall JCM800 1992
x2 Trace Elliot 4x12
Användarvisningsbild
optic
Medlem+

Inlägg av optic »

Skönt att jag har ett 12manna band med mycket vänner som tänker ställa upp i år :twisted:
Thunderfunk 550-B
EBS 2*12 NEO
Corvette Hot Rod 2005
Thumb BO 01

<3 Tjoffe

www.myspace.com/momoorchestra
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Heyman skrev:
Jag tycker det verkar vara grymt lönsamt för Emergenza och ganska värdelöst för banden. Men vill man spela 20 minuter för sina kompisar som varit tvugna att betala 100 spänn var för att komma in så kanske det funkar.
Jag instämmer lite i vad föregående talare redan sagt. En snubbe jag spelar med deltog i Malmö-delen av årets "festival", och det kändes sådär. Att banden själva får sälja biljetter, och att det bara är publiken som röstar, ja det är inte en optimal, eller ens särskilt juste, deal i mina ögon. Själv kunde jag inte hitta ett enda argument till varför jag skulle sälja dyra biljetter till mina polare, för att se en kortkort spelning där jag bara kompade lite, plus för att få se en mängd band av okänd kvalitet. (av vilka i stort sett alla, visade det sig, spelade hårdrock)

Men, ljudet var helt okej, om än olika bra för olika band. Så, kontentan får bli att jag inte vill ha Emergenza-grejen ogjord, men jag kommer inte vilja ställa upp igen (om inte någon jag spelar med gärna vill, och själv betalar anmälningsavgiften och ser till att sälja biljetter vill säga), och har svårt att rekommendera någon att göra det. Det finns bättre sätt att få spelrutin på.
Användarvisningsbild
optic
Medlem+

Inlägg av optic »

Vadå spelrutin. Det handlar ju om att vinna ;)
Thunderfunk 550-B
EBS 2*12 NEO
Corvette Hot Rod 2005
Thumb BO 01

<3 Tjoffe

www.myspace.com/momoorchestra
Skriv svar