Hur tänker ni när ni bygger en bas...?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Skriv svar
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++

Hur tänker ni när ni bygger en bas...?

Inlägg av FreCKo »

Det är en liten trend här på forumet att sätta ihop sina egna små basar med olika delar som man kan hitta. Jag känner att jag nog var en av dom första här på forumet med det ( :wink: ) och jag kommer ALDRIG göra mig av med min J-bas, till 99% gäller det för att... Ja, det är den första insamlingsbasen genom pratabas, dels den sista %-en är för att basen är värd SÅ MYCKET MER än om jag skulle sälja den. Det är en grym bas, men har inget egentligt värde i sig.

MEN! Nu måste jag fråga: När ni bygger egna basar, sätter ihop delar osv, har ni NÅGON tanke på andrahandsvärdet och "vad kan jag sälja den här för?", eller slänger ni ihop den precis som ni vill och sen om ni nån gång säljer den hoppas på det bästa att den blir värd några tusenlappar?
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

jag har varit full flera gånger när jag satt ihop basar. den största drivkraften då har varit panik eftersom jag allt som oftast skulle spela dan efter och jag (i dimman) ville ha en ny bas. det är alltid tråkigt att korrigera felen efter nån vecka bara.

annars sätter jag ihop nog basar för att just den kombinationen finns inte att köpa alternativt är för dyr att köpa.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++

Inlägg av Kim S »

hosse skrev:jag har varit full flera gånger när jag satt ihop basar. den största drivkraften då har varit panik eftersom jag allt som oftast skulle spela dan efter och jag (i dimman) ville ha en ny bas. det är alltid tråkigt att korrigera felen efter nån vecka bara.
:D
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Re: Hur tänker ni när ni bygger en bas...?

Inlägg av Mr Spock »

FreCKo skrev:Det är en liten trend här på forumet att sätta ihop sina egna små basar med olika delar som man kan hitta. Jag känner att jag nog var en av dom första här på forumet med det ( :wink: ) och jag kommer ALDRIG göra mig av med min J-bas, till 99% gäller det för att... Ja, det är den första insamlingsbasen genom pratabas, dels den sista %-en är för att basen är värd SÅ MYCKET MER än om jag skulle sälja den. Det är en grym bas, men har inget egentligt värde i sig.

MEN! Nu måste jag fråga: När ni bygger egna basar, sätter ihop delar osv, har ni NÅGON tanke på andrahandsvärdet och "vad kan jag sälja den här för?", eller slänger ni ihop den precis som ni vill och sen om ni nån gång säljer den hoppas på det bästa att den blir värd några tusenlappar?
Den tanke som hittills slagit mig i mina "uppgraderingar" är ju att "De här pengarna får jag aldrig tillbaka om/när jag säljer den" - snarare än "Detta kommer att göra mig rik!"...
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Det är ju billigare att bygga ihop en bra fenderkopia än att köpa en likadan Fender. Blir man inte nöjd så kan man ju bara byta ut det man inte är nöjd med, utan att det kostar för mycket. Just nu ska jag bygga ihop en jazzbas med 4 mickar med en on/off knapp till varje mick istället för volymrattar. Den blir häftig tror jag.
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

basmartin skrev:Det är ju billigare att bygga ihop en bra fenderkopia än att köpa en likadan Fender. Blir man inte nöjd så kan man ju bara byta ut det man inte är nöjd med, utan att det kostar för mycket. Just nu ska jag bygga ihop en jazzbas med 4 mickar med en on/off knapp till varje mick istället för volymrattar. Den blir häftig tror jag.
:shock:

Utan bilder finns den inte! :roll:
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

Liten skrev:
basmartin skrev:Det är ju billigare att bygga ihop en bra fenderkopia än att köpa en likadan Fender. Blir man inte nöjd så kan man ju bara byta ut det man inte är nöjd med, utan att det kostar för mycket. Just nu ska jag bygga ihop en jazzbas med 4 mickar med en on/off knapp till varje mick istället för volymrattar. Den blir häftig tror jag.

+100
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

basmartin skrev:Det är ju billigare att bygga ihop en bra fenderkopia än att köpa en likadan Fender.
Helt sant...men det som kan upplevas som avgörande prisskillnad i inköp blir de facto en BRUTAL skillnad vid försäljning, och det var väl det FreCKo funderade på...

Men som antytts: det är kul att skruva, pilla och fixa!
Våga vägra 34":

Sexsträngat:
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Liten skrev:

Den finns ju inte än... Väntar på att basspartresouresscc ska komma, så att jag har alla delar innan jag börjar bygga.

edit: Men jag kan samla ihop alla delar och fota dem, om ni vill....
Senast redigerad av basmartin den fre 19 sep 2008, 17:58, redigerad totalt 1 gånger.

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Mr Spock skrev:
basmartin skrev:Det är ju billigare att bygga ihop en bra fenderkopia än att köpa en likadan Fender.
Helt sant...men det som kan upplevas som avgörande prisskillnad i inköp blir de facto en BRUTAL skillnad vid försäljning, och det var väl det FreCKo funderade på...

Men som antytts: det är kul att skruva, pilla och fixa!
Man får nog mer pengar om man säljer allting som delar, än att sälja hela basen. Men, jag säljer ju bara det jag inte är nöjd med. Det andra behåller jag.

Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++

Inlägg av Noelredding »

Den enda bas jag pillar med är min billighetskasuga bara för att det är skojj.
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Jag äger i princip 6 hop-plocks-basar där jag snart är fullt nöjd med allihop!
De har inte i närheten kostat vad de kvalitativt motsvarar.

Jag kan däremot inte sälja dem som basar, för jag skulle aldrig släppa dem för vad jag skulle få ut.
Och varför skulle jag sälja dem? Att succesivt uppdatera och utväckla dem är ju som att he en egen avbetalningsplan på varje bas.
Det känns ju inte som att de kostat mig någonting. :P
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Med mina egenhändigt i hopskruvade basar räknar jag med att andrahandsvärdet är obefintligt.
Men har naturligtvis inte tänkt sälja dom... det vore knäppt.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

Geddy_Lee skrev:Jag äger i princip 6 hop-plocks-basar där jag snart är fullt nöjd med allihop!
De har inte i närheten kostat vad de kvalitativt motsvarar.

Jag kan däremot inte sälja dem som basar, för jag skulle aldrig släppa dem för vad jag skulle få ut.
Och varför skulle jag sälja dem? Att succesivt uppdatera och utväckla dem är ju som att he en egen avbetalningsplan på varje bas.
Det känns ju inte som att de kostat mig någonting. :P
DET där var vackert formulerat! Och huvvet på spiken, dessutom!
Våga vägra 34":

Sexsträngat:
Användarvisningsbild
kanifflesmannen
Medlem+

Inlägg av kanifflesmannen »

Basen jag har gjort nåt med är min Yamaha och det var inte för att jag skulle sälja den dyrt utan för att jag ville prova att "uppgradera" den lite.

Tanken var att jag skulle ha den kvar och nu är jag supernöjd med resultatet. :-)
Manne Basic XLR- Yamaha BBN5 - Fender precision - Fender Kingman - Squier Cklassic Vibe
Jazz, Hiwatt B40 köksstärkare.
Ashdown MAG300EVO II med Hartke VX115, Sunn 4x10. PrataBasdist nr 3, Boss SYB-5, Ampeg PF-500, TKS 212

http://irenepanik.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar