Jag relaterar nog egentligen basgångar mest till walking bass, alltså en baslinje som förändras kontinuerligt, men jag tror vi menar olika saker.
Vad menar ni med basgångar i till exempel en poplåt? Det är väl sällan önskvärt med en bas som far alltför mycket "hit o dit" (här kanske vi är oense), men jag tror inte bara det är det som avses...
Fills? Genomgångstoner mellan ackorden? Olika riff? Eller gör ny "basmelodier" över alla låtar ni spelar?
Om man tar de exempel som brukar ges; t ex McCartney så har han väl två olika typer av "basgångar", den ena rena riff (ex "come together"), och den andra med genomgångstoner mellan ackord och små fills mellan ackordbyten (nu skulle jag ju haft ett bra exempel här), men han spelar ju ändå "grundton på ettan" i de flesta låtar (vilket jag själv också ser som grunden i basspelet...i alla fall i pop och rock)...
Jag kanske gör detta till en större fråga än det är, men jag undrar bara hur stora filosofiska värden det ligger i det här med basgångar....jag tror nämnligen (och nu kommer det

Delar man upp begreppet i vad det är kanske det är lättare att förstå, nest-ce pas?
Så, vad lägger DU i begreppet "basgångar" egentligen? Beskriv gärna med låtexempel eller teoretiska exempel!