Byta namn på forumet?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Re: Byta namn på forumet?

Inlägg av blackparkas »

Mr Spock skrev:
blackparkas skrev:Men kom igen, ärligt talat så har han en poäng bassmayhem.
Saker och ting tenderar att bli FÖR billigt på PB.
Det ligger ute en Classic 50´s P-bas för 3000 spänn... (!!!!!!!!!!!)
3000 spänn och vad jag minns så är den inte såld än!?
Helt sjukt.
Dessa gick BILLIGT för 5000 spänn för ett par år sedan, minns att i alla fall jag tyckte det var billigt när de såldes för 5k.

Jag säger inte att detta nödvändigtvis surar ner marknaden i övriga Sverige, men en stor del av Sveriges basister hänger här får man väl lov att anta, är det hälften måntro? En tredjedel?
Och?

"Saker och ting tenderar att bli FÖR billigt på PB."

Ja, jisses...

Var det verkligen något upprörande jag skrev?
Ja just ja, det är ju du som säljer den där röda skitbasen.... :D

Haha!
Jo, men jag vill minnas att det redan innan du la ut den låg en ute för samma peng, det var kanske den du köpte förresten och nu säljer?
Jag tycker att en del saker är för billigt på PB, som den CLassicen du säljer, det är FÖR billigt. Det är väl inget att höja ögonbrynen åt?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
Sunken
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av Sunken »

bootsy skrev:
bootsy skrev:
Sunken skrev:
macahan skrev:
Sunken skrev:
macahan skrev:Men priserna för fenderbasar ända nere på 3000:- är bara ett skämt.
Vad var nypriset på den där?
Den var skavd.
Fabriksskavd?

Nej, men seriöst. Jag vet faktiskt inte vad de kostade nya. :D
Typ 6-6500?
6900 på 4sound, 6800 på Thomann.
Ok. Tackar.

Jag hade inte sålt den för 3000:- om jag inte behövde pengar snabbt. Men det är bara jag det.
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

blackparkas skrev:
Mr Spock skrev:
blackparkas skrev:Men kom igen, ärligt talat så har han en poäng bassmayhem.
Saker och ting tenderar att bli FÖR billigt på PB.
Det ligger ute en Classic 50´s P-bas för 3000 spänn... (!!!!!!!!!!!)
3000 spänn och vad jag minns så är den inte såld än!?
Helt sjukt.
Dessa gick BILLIGT för 5000 spänn för ett par år sedan, minns att i alla fall jag tyckte det var billigt när de såldes för 5k.

Jag säger inte att detta nödvändigtvis surar ner marknaden i övriga Sverige, men en stor del av Sveriges basister hänger här får man väl lov att anta, är det hälften måntro? En tredjedel?
Och?

"Saker och ting tenderar att bli FÖR billigt på PB."

Ja, jisses...

Var det verkligen något upprörande jag skrev?
Ja just ja, det är ju du som säljer den där röda skitbasen.... :D

Haha!
Jo, men jag vill minnas att det redan innan du la ut den låg en ute för samma peng, det var kanske den du köpte förresten och nu säljer?
Jag tycker att en del saker är för billigt på PB, som den CLassicen du säljer, det är FÖR billigt. Det är väl inget att höja ögonbrynen åt?
Jag har ingen bas ute till försäljning.
Men om jag hade det, skulle jag finna det både märkligt och förbannat irriterande om nån kom rännande med påbudet att jag säljer för billigt.
Våga vägra 34":
Squier Jaguar SS BBQV Custom | Gretsch Junior Jet

Sexsträngat:
Fender Telecaster MIA | Gibson Les Paul Melodymaker
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Mr Spock skrev:
Men om jag hade det, skulle jag finna det både märkligt och förbannat irriterande om nån kom rännande med påbudet att jag säljer för billigt.

Haha!

Ok! :D

Det skulle inte jag!

:D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

blackparkas skrev:
Mr Spock skrev:

Haha!

Ok! :D

Det skulle inte jag!

:D
:D :D
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Parkas. Erbjuder ni räntefri avbetalning i butiken?
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Irbit skrev:Parkas. Erbjuder ni räntefri avbetalning i butiken?

Ja, vi gör det, har haft 3 st sådana köp den senaste 2 månaderna, men det är de första 3 på de 3-4 månader som vi haft räntefri avbetalning.

Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

blackparkas skrev:
Irbit skrev:Parkas. Erbjuder ni räntefri avbetalning i butiken?

Ja, vi gör det, har haft 3 st sådana köp den senaste 2 månaderna, men det är de första 3 på de 3-4 månader som vi haft räntefri avbetalning.
Ok. Det har varit sommar också. Blir nog mer senare i höst och vid jul.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Det är så man funderar på att ge bort en bas. Alltid någon som blir glad, eller hur? Ingen Fender dock, för sådana gillar inte jag. :D
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

http://www.vend.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blocket.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.tradera.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ebay.de" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ebay.com" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bandfinder.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Här kan man ju hitta fler potentiella köpare som inte håller till på PB. Men det visste ni ju redan.
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem

Inlägg av Anders »

Jag kan hålla med om att det kanske är ganska försiktiga prissättningar här på forumet.Kanske beror det på att man inte säljer till fullpris om man känner köparen väl.Om jag t.ex.ska sälja något till en polare blir det ett annat pris än om jag hade annonserat,på blocket eller vend.
En annan anledning kan ju som sagt vara gas på nåt annat,och då blir det bråttom.Alla får ju sätta vilka priser de vill naturligtvis.Om någon upplever att priset på något blir dumpat får man väl annonsera på vend eller blocket,eller skita i det och sätta det priset man tycker att saken är värd här på forumet.Den kanske blir såld,kanske inte.En prissättning på en försäljning vid ett tillfälle behöver ju inte sätta priset på den varan i all framtid.Finns det köpare så finns det.
Fender American Standard Precision V
Orange AD200MK3,Fender Bassman 100T
Bergantino NXV 410,TKS212,TKS115,HarleyBenton 115t ombyggd till sluten med ett hiskeligt element i.
Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

Anders skrev:Jag kan hålla med om att det kanske är ganska försiktiga prissättningar här på forumet.Kanske beror det på att man inte säljer till fullpris om man känner köparen väl.Om jag t.ex.ska sälja något till en polare blir det ett annat pris än om jag hade annonserat,på blocket eller vend.
En annan anledning kan ju som sagt vara gas på nåt annat,och då blir det bråttom.Alla får ju sätta vilka priser de vill naturligtvis.Om någon upplever att priset på något blir dumpat får man väl annonsera på vend eller blocket,eller skita i det och sätta det priset man tycker att saken är värd här på forumet.Den kanske blir såld,kanske inte.En prissättning på en försäljning vid ett tillfälle behöver ju inte sätta priset på den varan i all framtid.Finns det köpare så finns det.
Schysst och bra sammanfattning.
Knappast något att gnälla över eller kritisera?

Köpare som vill köpa billigt (Rogers initiala point) möter säljare som vill sälja billigt (Johans vidgade "problemställning") - it only happens on PrataBas!
Våga vägra 34":

Sexsträngat:
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Det är intressant läsning hörni.
Köpte mitt bojsänke för ca 18 år sedan. Gav 7900:- i butik för en beggad 78 jazz. 5 år senare låter jag värdera den och värderingspapper från en annan sthlms-butik på 23.000:- för den. Idag är den inte värd något. Vi har medlemmar här inne som inte skulle pissa på den för pengar och personligen har jag svårt att spela utan den.
Så att klaga på priser i den här marknaden är ju TOTALT meningslöst?
Är detta PB's fel??
Skulle dagens lågbudget-basar (med allt vad slavarbete och misstänkta brott mot mänskliga rättigheter heter) funnits när man började lira, då hade jag aldrig spelat bojsänke. Inte en chans. Det är för BRA instrument till för lite pengar. Jag avskyr att det är så, men så är det bara.
För 10 år sedan nojade jag som fan över att min baby skulle bli snodd eller gå sönder... Idag rycker jag lite på axlarna. Mer att det är jobbigt att lägga all tid på att bygga om basen så den passar mig..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

bootsy skrev:Var är Irbits Sudda sudda-video när den verkligen behövs förresten?
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

bootsy skrev:
bootsy skrev:Var är Irbits Sudda sudda-video när den verkligen behövs förresten?
Haha!
Ja faktiskt!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
mojo
Medlem+

Inlägg av mojo »

Tror inte PB kan skyllas för att ha dumpat priserna, snarare har kunnandet i "konsumentledet" ökat tack vare forumet. När det gäller skambudare, så är det väl bara att möta dem med tystnad och vänta på rätt köpare. Det har alltid, med något undantag, fungerat för mig.
Visade i och för sig vitögon och hörntänder när en pajas med norskklingande namn, tillika innehavare av en bassplayerproshop, skambudade på en av mina försäljningar. Han kommer aldrig in från kylan igen. Det är trots allt skillnad på att skambuda utifrån okunskap och att skambuda/blåsa när man vet en varas värde.
En musikhandlare i dalarna lurade av en änka makens vardagsrumsspelade B3 inkl. leslie, baspedalerna var strumptrampade citat:"En gammal orgel, stor o otymplig som inte är lättsåld......." Han bytte in den mot ett digitalpiano och sålde B3:an till Sven-Ingvars för 80.000 kr.....
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Byta namn på forumet?

Inlägg av inber »

mojo skrev:Det är trots allt skillnad på att skambuda utifrån okunskap och att skambuda/blåsa när man vet en varas värde.

En musikhandlare i dalarna lurade av en änka makens vardagsrumsspelade B3 inkl. leslie, baspedalerna var strumptrampade citat:"En gammal orgel, stor o otymplig som inte är lättsåld......." Han bytte in den mot ett digitalpiano och sålde B3:an till Sven-Ingvars för 80.000 kr.....
Problemet uppstår väl om säljaren frågar efter någon slags objektivt marknadsvärde och får en lögn till svar. Samtidigt är det en jävla konstig inställning att man som köpare har någon slags moralisk förpliktelse att alltid betala marknadsvärdet (vad det nu är...). Det innebär att fyndköp alltid är moraliskt förkastliga, eftersom man köpt för billigt. I synnerhet om det är en änka eller någon stackars gamling inblandad, som det definitionsmässigt är synd om, trots att gamlingar i allmänhet kan vara både griniga, elaka och giriga. Det är dessutom en ganska märklig människosyn - att människor inte kan förväntas ta ansvar för vad de gör i affärstransaktioner. Alla kan alltså antas vara så halta och lytta uppe i huvudet så att vi andra måste ta ansvar åt dem, så att stackarna inte känner sig lurade.

Fy sjutton.

Jag delar bassmayhems inställning - att jag hellre handlar i min lokala musikaffär än tjänar några procent hos tüsken. Billigast är inte alltid bäst. Stöder jag inte min lokala affär, så försvinner den.

Samtidigt förväntar jag mig att jag har med vuxna människor att göra, som tar ansvar för sina handlingar. En köpare gör alltid en annan ekonomisk bedömning än säljaren. Tanten med B3:an var säkert jättenöjd med att ha fått ett bra digitalpiano och mer plats i vardagsrummet. Hade det varit jag som varit tanten, så hade jag kanske - men bara kanske - bannat mig själv för att jag inte låtit barnbarnen googla fram vad åbäket var värt innan jag började prata med musikhandlare. Sen skulle jag nog också bannat mig själv för att jag förväxlat motparten i en affärstransaktion (=musikhandlaren) med någon slags kompis, som ger mig goda råd.

Men frågan är om tanten ens känner sig lurad? I så fall kunde hon väl ringt till Sven-Ingvars själv istället för att oja sig i efterhand.
Senast redigerad av inber den tis 10 sep 2013, 10:24, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

Liten skrev:
bootsy skrev:
Haha!
Ja faktiskt!
Ladda omgående ner "skrattappen" så löser det sig bums.
Användarvisningsbild
mojo
Medlem+

Inlägg av mojo »

inber skrev:
mojo skrev:Det är trots allt skillnad på att skambuda utifrån okunskap och att skambuda/blåsa när man vet en varas värde.

Problemet uppstår väl om säljaren frågar efter någon slags objektivt marknadsvärde och får en lögn till svar. Samtidigt är det en jävla konstig inställning att man som köpare har någon slags moralisk förpliktelse att alltid betala marknadsvärdet (vad det nu är...). Det innebär att fyndköp alltid är moraliskt förkastliga, eftersom man köpt för billigt. I synnerhet om det är en änka eller någon stackars gamling inblandad, som det definitionsmässigt är synd om, trots att gamlingar i allmänhet kan vara både griniga, elaka och giriga. Det är dessutom en ganska märklig människosyn - att människor inte kan förväntas ta ansvar för vad de gör i affärstransaktioner. Alla kan alltså antas vara så halta och lytta uppe i huvudet så att vi andra måste ta ansvar åt dem, så att stackarna inte känner sig lurade.

Fy sjutton.

Jag delar bassmayhems inställning - att jag hellre handlar i min lokala musikaffär än tjänar några procent hos tüsken. Billigast är inte alltid bäst. Stöder jag inte min lokala affär, så försvinner den.

Samtidigt förväntar jag mig att jag har med vuxna människor att göra, som tar ansvar för sina handlingar. En köpare gör alltid en annan ekonomisk bedömning än säljaren. Tanten med B3:an var säkert jättenöjd med att ha fått ett bra digitalpiano och mer plats i vardagsrummet. Hade det varit jag som varit tanten, så hade jag kanske - men bara kanske - bannat mig själv för att jag inte låtit barnbarnen googla fram vad åbäket var värt innan jag började prata med musikhandlare. Sen skulle jag nog också bannat mig själv för att jag förväxlat motparten i en affärstransaktion (=musikhandlaren) med någon slags kompis, som ger mig goda råd.

Men frågan är om tanten ens känner sig lurad? I så fall kunde hon väl ringt till Sven-Ingvars själv istället för att oja sig i efterhand.
Det handlar inte om att frigöra en köpare/säljare från ett ansvar, det handlar om att vara juste och ärlig. Kortfattat så står du i din kommentar för det krämarbeteende jag tycker är vidrigt. Lurar du småungar på godis också?
Senast redigerad av mojo den tis 10 sep 2013, 16:32, redigerad totalt 5 gång.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Bara om det är mörk choklad. ;) ;)
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
AlbinH
VIP medlem

Inlägg av AlbinH »

bjelkeman skrev:Bara om det är mörk choklad. ;) ;)
Småungar förstår inte att godis är farligt!
De betalar vad som helst för en socker-fix. Har jag hört. :shock:
Stolt sponsor av Fender, BaCH, Ibanez, Sigma, Fenix, Squier, Hohner, Yamaha, Vox, Casio, Korg, Peavey, Roland, Epiphone, Ovation och Orange. Samt okritisk traktör av ukulele, näsflöjt, kazoo och mungiga; tillika ägare av en albansk Çifteli.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Finns garanterat en uppsjö historier om butiksinnehavare - inom alla branscher naturligtvis - som fått ett guldläge att byta åt sig något värdefullt mot något mindre värdefullt...

Tragiskt.
De gånger vi värderat något för ev. inbyte så brukar jag visa på ett ungefär vad sakerna går för på marknaden och att man kan på nå´t vis kan få fram en hyfsat bra bild om man låter bli att titta på de billigaste priserna och de dyraste man hittar.
De billigaste är ju oftast rena kap och förmodligen redan sålda av en säljare som inte har koll och de dyraste är oftast någon som tror att de besitter en pryl som är värd betydligt mer än vad någon är villig att betala.

Sedan är det ju så att man vänder sig till en butik som ska kunna tjäna pengar på sin verksamhet, då kanske man får räkna med att man får ut något mindre än vid en ev. privatförsäljning eller dylikt, men det ska ju ändå vara en skälig vinst...

Användarvisningsbild
Mr Spock
Medlem++

Inlägg av Mr Spock »

På tal om låga priser...
http://pratabas.se/viewtopic.php?f=41&t=67444" onclick="window.open(this.href);return false;
Våga vägra 34":

Sexsträngat:
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Det hela är väldigt enkelt. Man behöver inte köpa om man inte vill och man behöver inte sälja om man inte vill. Om man inte har pengar och köper nytt på avbetalning är man en dubbelidiot. Man ska inte handla för pengar man inte har och man ska inte köpa nytt.
Senast redigerad av Mungi den ons 11 sep 2013, 07:45, redigerad totalt 1 gånger.
Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

mojo skrev:
inber skrev:

Fy sjutton.

Det handlar inte om att frigöra en köpare/säljare från ett ansvar, det handlar om att vara juste och ärlig. Kortfattat så står du i din kommentar för det krämarbeteende jag tycker är vidrigt. Lurar du småungar på godis också?
Vad är schysst och ärligt när man ska göra affärer? Jag har på eget initiativ prutat upp min nybyggda villa med en ansenlig summa pengar, eftersom jag fått mycket för pengarna och byggaren riskerade att gå back. Det kändes bra i magen och jag hade inte behövt göra det, eftersom fastprisavtalet sa något annat.

Men om en gammal tant ville sälja en gammal orgel till mig och själv tyckte det var ett jävla åbäke, så skulle jag säkert känt mig nöjd med att ha gett henne ett splitternytt piano för 15 (?) tusen, även om jag insett att det kanske gick att sälja dyrare till rätt person - och även om någon snusförnuftig expert på Pratabas redan från början "visste" att just nn ville betala mer för den.

För att gå ihop behöver en butik ha en marginal på ca 20-30 %. Det motsvarar ett pålägg på 25-42 %. Det innebär att köpa in för 10 000 och sälja för 14 200 spänn. Annars får musikhandlarens barn ingen mat.

Är det schysst och ärligt att sälja en grej för 14 200 kr som man själv bara betalt 10 000 för? Eller är det krämarmentalitet?

Jag satte bredvid ett par pensionärer en gång på fritidsområdet Hellasgården i Stockholm, som gnällde fanimej i tio minuter över att mackan kostade hela 16 (!) kronor, när brödet bara kostade två spänn på Konsum. De missade helt att lokalen kostar pengar och personalen vill ha lön och att stället säljer noll mackor om vädret är uselt. Jag var på vippen att slå min skridsko i skallen på dem och ångrar nog än i dag att jag inte gjorde det.

Gränsen mellan det du kallar krämarmentalitet och att göra vanliga affärer är nog inte så lätt att dra. Eller så är det jag som är en moraliskt tvivelaktig person, som i mitt etiska moras inte förstår att en marginal på över x % är djupt tveksam.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Skriv svar