Och så i med ett Chip så har du 180 hk. Bara att slå till!blackparkas skrev:GandhiMK2 skrev:Här är den,Parkas:
http://m.bytbil.com/Sok/Fordon/wvj5xfsg ... ChaAA__%21" onclick="window.open(this.href);return false;
Kör bara!
Ajajajaj!!!!
Bruna skinnet dessutom!!!!!
Bästa basist-bilen?
- GandhiMK2
- Medlem++
Re: Bästa basist-bilen?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
- Jan Hellman
- VIP medlem
Ha ha ha! Du hade säkert kört fast med vilken skåpbil som helst med fyrhjulsdrift "på en regnig grusväg". Jag har haft elfel på min Ford van och fick bärga den. Den gick inte att köra över huvudet taget. Alla moderna bilar (förutom min Ford) har en skyddsfunktion som begränsar motorstyrka och annat så att man åtminstone kan ta sig till verkstad. Det gäller Mercedes, Peugeot, VW etc. Samma funktion OM det nu skulle skita sig. Standard, liksom. Och om du för en sekund tror att en Sprinter på något sätt är SÄMRE än andra liknande bilar i snö så får du gärna berätta varför och hur du tänker där. Däremot så drar Sprinter'n mindre soppa och generellt är mer driftsäker än det mesta annat liknande. Det är därför så många budfirmor, Färdtjänst, ambulansen etc väljer Sprinter som fordon. Har flera polare som kört ambulans, budbil, etc och det i åratal. Dom har i princip sagt samma sak. Sprinter'n smiskar upp andra liknande bilar i brygga i jämförelse. Den sämsta av dom alla är Ford Transit. Den bästa efter Sprinter är VW Crafter. På många punkter samma bil som Sprinter. Samma bottenplatta bl.a.Bachbarian skrev:Jan Hellman skrev: Underdimensionerad motor? Vet du hur många motoralternativ det finns? Dålig väghållning? Vet du hur många alternativ vad det gäller takhöjd det finns? Styrdator som glömmer bort att det finns en bakaxel?Snö och uppförsbacke? Du vet att den har fyrhjulsdrift som alternativ va? Sprintern är känd för att ha den bästa automatlådan på marknaden.
Ja, jag kanske har fel då. Jag har inte kört fast med Sprinter på en regnig grusväg, trots fyrhjulsdrift. Jag har inte haft elfel (världens bästa dator!) som begränsar hastigheten till 30 km/h. Hittade givetvis på det där med snön också, alla vet att det inte snöar i STHLM Sverige och skulle det vara så, så löser fyrhjulsdriften det galant!
- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:
Huj!
Var och sneglade lite på Mercedes C-klass igår. Fina bilar, men lite besviken blev jag över att den kändes lite liten. Dessutom förstod jag inte heller hur man ställer in förarstolen efter mina preferenser. Vi skall kolla mer på modellen innan den dissas helt, även en provkörning också.
Annars får vi snällt kolla in alternativ. Börjar bli lite desperat om några dagar för att hitta den "perfekta basistbilen" för oss.
Var och sneglade lite på Mercedes C-klass igår. Fina bilar, men lite besviken blev jag över att den kändes lite liten. Dessutom förstod jag inte heller hur man ställer in förarstolen efter mina preferenser. Vi skall kolla mer på modellen innan den dissas helt, även en provkörning också.
Annars får vi snällt kolla in alternativ. Börjar bli lite desperat om några dagar för att hitta den "perfekta basistbilen" för oss.
- midlifecrisis
- Medlem++
- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:
Kanske inte lösningen för alla, men det blev en Volvo V60 för oss. Kollade noga innan att jag fick in en bas packad i en Slickbag.
På något sätt kanske bagaget blir effektivt större eftersom saabens vikbara och hårda hatthylla gjorde det svårt att packa bas och ebs drome på ett effektivt sätt.
Kompletterar jag bara med en Unicorn så blir det ju helsvenskt!
/MrBaloo
På något sätt kanske bagaget blir effektivt större eftersom saabens vikbara och hårda hatthylla gjorde det svårt att packa bas och ebs drome på ett effektivt sätt.
Kompletterar jag bara med en Unicorn så blir det ju helsvenskt!
/MrBaloo
- blackparkas
- Medlem++++
Hahahaa!!
Grattis till bilköpet då men... Du ratade C-klass för att den kändes liten och så köpte du en V60?
Det är nästan lite humor!
Men grattis igen, hoppas herrn blir nöjd!
Grattis till bilköpet då men... Du ratade C-klass för att den kändes liten och så köpte du en V60?

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:
Ja du har rätt. 
Men det kanske också hat lite med magkänsla att göra också. Kanske hade för höga förväntningar, jag hade ju aldrig ens suttit i en sådan förut. Men det är säkert inte en dålig bil för för det. Men för oss känns det som om v60 blir ett bättre val. Dessutom blev jag ju nästan tvungen att köpa något som fanns på hemmamarknaden just nu eftersom du blir lite svårt att hinna åka långt och se på eller vänta på andra objekt som kommet ut.
Men vi är jättenöjda!

Men det kanske också hat lite med magkänsla att göra också. Kanske hade för höga förväntningar, jag hade ju aldrig ens suttit i en sådan förut. Men det är säkert inte en dålig bil för för det. Men för oss känns det som om v60 blir ett bättre val. Dessutom blev jag ju nästan tvungen att köpa något som fanns på hemmamarknaden just nu eftersom du blir lite svårt att hinna åka långt och se på eller vänta på andra objekt som kommet ut.
Men vi är jättenöjda!
- GandhiMK2
- Medlem++
Ist es möglich?!?blackparkas skrev:Hahahaa!!
Ja ja…Mercan är inne på service pga att ett jävla STENBLOCK rasade på opss på en serpentinväg och gjorde hål genom motorhuven(!) och hyr just nu en V70 D4 från i år och den är intressant… Jag vet inte om jag plötaligt vant mej vid bakhjulsdriftens eventuella fördelar eller om det bara är min Merca som är lite mer stabilt byggd men V70'n känns som gjord i gummi när man trampar på. För det går att trampa på. Överraskande bra fräs men inte på låga varv utan höga…turbon, I guess.. Hur som så blir den otroligt sladdrig och nervös när man gasar till på ett sätt som Mercan inte har en tendens till. Är v70's konstruktion så gammal och mögig att den inte pallar med en så ettrig motor som sitter i eller är det framhjulsdriften som plötsligt känns sladdrig vid jämförelse…eller r E-klassen bara en mycket jävla bättre bil? Japp , så lär det vara.
End of discussion. ;-D
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:
Ödmjukhetens mästare har talat!GandhiMK2 skrev: End of discussion. ;-D

- GandhiMK2
- Medlem++
Oh, förlåt.mrbaloo skrev:Ödmjukhetens mästare har talat!GandhiMK2 skrev: End of discussion. ;-D
Din bil är säkert jättebra.
- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:
Re: Sv: Bästa basist-bilen?
Äsch, jag har inga problem med det här.GandhiMK2 skrev:Oh, förlåt.mrbaloo skrev:Ödmjukhetens mästare har talat!GandhiMK2 skrev: End of discussion. ;-D
Din bil är säkert jättebra.

Jag är nog ändå lite naiv genom att tycka och tro att alla bilar (liksom basar, etc) är bra på ett eller annat sätt. Sedan är det väl så att vi alla har olika behov, annars skulle det väl bara finnas en enda biltyp i världen.
Hoppas att din bil blir repad snabbt och snyggt. Det är ju trots allt jättemycket pengar som är satsade i våra bilar, så det är ju jättetrist när något hänt med dem (oavsett prisklass och märke/modell).
/MrBaloo
- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:
Re: Sv: Bästa basist-bilen?
blackparkas skrev:Hahahaa!!
Vänta nu! Nu råkade jag se att V60 har några millimeter större yttermått jämfört med C180. Även hjulbasen är några millimeter länge också.
Men sen är du ju också viktigt att konstruktörerna använder måtten väl när man skapar sin bil. Och du tycker jag nog ändå att både Volvo, Audi, Mercedes etc har gjort med sina bilar (V60, A4 resp C180).
- blackparkas
- Medlem++++
Jag kommer ju knappt IN i en V60! 
Figge: Volvo ÄR svampiga.
Men för övrigt så är det få bilar med framhjulsdrift som är nåt att hänga i hjulgranen när man vill dra på, där är RWD överlägset....

Figge: Volvo ÄR svampiga.
Men för övrigt så är det få bilar med framhjulsdrift som är nåt att hänga i hjulgranen när man vill dra på, där är RWD överlägset....
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
- Mike
- The Transporter
- blackparkas
- Medlem++++
Mike skrev:Om man inte har en Mondeo, så klart.
Nä, skulle helt klart föredra ST:n RWD eller AWD...
Det är idioti på så många plan med FWD, och ännu värre när det är bilar som är gjorda för att gasa lite mer än en vanlig 1,8:as tråkmotor...
- HellMek
- Medlem+
Som BRUKSBIL har fwd fördelar. Bagaget är oftast större, drivningen slipper en vinkelväxel (mindre förluster i transmisson), tyngden på drivhjulen osv. Nu är det tyvärr inte alla framhjulsdrivna bilar där tillverkaren klarat att göra en bakvagn som tar lite plats, och det finns bakhjulsdrivna bilar där dom lyckats få golvet i bagaget hyfsat lågt ändå. Citroen är en av dom som har en otroligt kompakt konstruktion av bakvagnen, därav ett enormt bagageutrymme.blackparkas skrev:Mike skrev:Om man inte har en Mondeo, så klart.
Nä, skulle helt klart föredra ST:n RWD eller AWD...
Det är idioti på så många plan med FWD, och ännu värre när det är bilar som är gjorda för att gasa lite mer än en vanlig 1,8:as tråkmotor...
Men ska man busa så kan en rwd vara roligare. Själv har jag dock kört så mycket fwd både på gata och bana så det sitter i ryggmärgen och går väldigt fort ändå.
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
--------------------------------
Tobbe - Ängelholm
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
--------------------------------
Tobbe - Ängelholm
- blackparkas
- Medlem++++
Klart det går att köra fort med FWD, men det är betydligt roligare att göra det med en FWD.
Hade en Scorpio en gång, RWD och inga som helst problem med bagageutrymme...
Fick plats med ett 270L akvarium utan att fälla sätet vill jag minnas, vilket inte gick i 745/945.
Den enda fördelen med FWD jag kan se är att de i många fall brukar ta sig fram bättre när det är snö tack vare vikten på framhjulen.
Hade en Scorpio en gång, RWD och inga som helst problem med bagageutrymme...
Fick plats med ett 270L akvarium utan att fälla sätet vill jag minnas, vilket inte gick i 745/945.
Den enda fördelen med FWD jag kan se är att de i många fall brukar ta sig fram bättre när det är snö tack vare vikten på framhjulen.
- GandhiMK2
- Medlem++
Körde v70n till Gbg igår kväll och tog oss till Ödeshög på 2 h ngnstans och så långt allt väl förutom att den är braaaa svampig och gungig. Jag har vant mej ordentligt vid att det inte gungar så det fick mej att tänka på en cheva van... Mild överdrift...
Sen började det regna... DET var FAN inte trevligt.
Volvo bärplans-70.
Klena torkare och troligen felriktade helljus gjorde det till jävligt jobbiga 20 sista mil. Usch och fy.
Hoppas verkligen att vädret är bra imorgon kväll när vi vänder hemåt.
Saknar min bil...
Ang RWD och snö så har jag rent funktionsmässigt inget annat att säga än SÄMST!
Min på många sätt onda Peugeot var förhållandevis lätt att komma loss med. Bara att gunga med koppling och leta grepp med ratten... Vaffan gör man när man är fast m en RWD? Går hem...
Sen började det regna... DET var FAN inte trevligt.
Volvo bärplans-70.
Klena torkare och troligen felriktade helljus gjorde det till jävligt jobbiga 20 sista mil. Usch och fy.
Hoppas verkligen att vädret är bra imorgon kväll när vi vänder hemåt.
Saknar min bil...
Ang RWD och snö så har jag rent funktionsmässigt inget annat att säga än SÄMST!
Min på många sätt onda Peugeot var förhållandevis lätt att komma loss med. Bara att gunga med koppling och leta grepp med ratten... Vaffan gör man när man är fast m en RWD? Går hem...
- blackparkas
- Medlem++++
Finns ju en väääääldigt stor fördel med snö och RWD iofs.... 

- blackparkas
- Medlem++++
Men ang Volvo och KÖRA bil så känns det som att man helst inte ska gilla det särskilt mycket... Hela styrningen och alltihop är som nån saggig gammal härk...
- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:
Har faktiskt aldrig kört eller åkt V70 (tror jag). Men jag kollade på en Audi A4 Quattro med 210 kusar under huven innan jag hittade V60 med sina 160 starka dieselhästar. Men V60 är väldigt stadig på vägen, mycket stadigare än Saab 9-5 och (i mitt tycke) ganska lik A4.

Men skall man ta sig fram i snö så rekommenderar jag en Volvo FH12 med 6-hjulsdrift och grovmönstrade och sajpade däck. Provade en sån, under tiden som flygplatsbrandman i säkert 100 cm, snö innan den körde fast. Då var det kalla på fältteknikerna som kunde komma med stora snöslungan (skickade snön ca 75 m åt skogen) för att sedan dra loss bilen.
/MrBaloo

Men skall man ta sig fram i snö så rekommenderar jag en Volvo FH12 med 6-hjulsdrift och grovmönstrade och sajpade däck. Provade en sån, under tiden som flygplatsbrandman i säkert 100 cm, snö innan den körde fast. Då var det kalla på fältteknikerna som kunde komma med stora snöslungan (skickade snön ca 75 m åt skogen) för att sedan dra loss bilen.

/MrBaloo
Senast redigerad av mrbaloo den lör 23 aug 2014, 11:24, redigerad totalt 2 gång.
- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:
blackparkas skrev:Men ang Volvo och KÖRA bil så känns det som att man helst inte ska gilla det särskilt mycket... Hela styrningen och alltihop är som nån saggig gammal härk...
Äh, du är bara avis på volvoägarna...

- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:
Back to the main topic! Vad är bäst? Är det Mondeon trots allt? De säger dessutom att Skoda har kommit med en ny Octavia med ännu större bagageutrymme. Har inte kollat på varken Skoda eller Mondeo.hitman skrev:Vad skall basisten ha för bil? Det är ett antal krav som måste uppfyllas:
a) billig att äga, musiker har aldrig pengar
b) trafik- och älgsäker, vi åker förhoppningsvis en del till och från gig och det är ont om bra basister![]()
c) det måste gå att lasta stora, tunga och otympliga saker, såsom hårdfodral till kontran eller en åtta-tiolåda
- blackparkas
- Medlem++++
mrbaloo skrev:blackparkas skrev:Men ang Volvo och KÖRA bil så känns det som att man helst inte ska gilla det särskilt mycket... Hela styrningen och alltihop är som nån saggig gammal härk...
Äh, du är bara avis på volvoägarna...
Nä, tyvärr!
Tror säkert man gör ett bra köp, men du ska nog upp på Polestar-modellerna innan de blir roliga att faktiskt köra.
Sedan bryr ju sig många inte om att den är KUL att köra, utan vill ta sig fram säkert och bekvämt.
Men nej, jag gillar inte Volvo alls...

- blackparkas
- Medlem++++
mrbaloo skrev:Back to the main topic! Vad är bäst? Är det Mondeon trots allt? De säger dessutom att Skoda har kommit med en ny Octavia med ännu större bagageutrymme. Har inte kollat på varken Skoda eller Mondeo.hitman skrev:Vad skall basisten ha för bil? Det är ett antal krav som måste uppfyllas:
a) billig att äga, musiker har aldrig pengar
b) trafik- och älgsäker, vi åker förhoppningsvis en del till och från gig och det är ont om bra basister![]()
c) det måste gå att lasta stora, tunga och otympliga saker, såsom hårdfodral till kontran eller en åtta-tiolåda
Nya Octavian har jag inte tittar på, hyrde förra generationens Scout, trevlig bil faktiskt, men lastutrymmet...
Vart tvungen att ställa Rickenbackern på diagonalen för att få in den...
Jag skulle säga att om man ska ha en relativt modern bil som kostar lite både i inköp och ägande och samtidigt ska ägas som familjebil/fraktarsel så är det få som slår Mondeon.
Har man obegränsad budget eller kan köpa bil för 150-200 papp så är det väl en annan femma.
Skulle jag köpa i den prisklassen idag skulle jag lätt satsa på en S-max, otroligt praktisk bil utan att bli gubbig/minibussig, förutsatt att man väljer nån vettigt utrustad och med rätt motor...