Byta namn på forumet?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
mojo
Medlem+

Re: Byta namn på forumet?

Inlägg av mojo »

inber skrev:
mojo skrev:
inber skrev:
mojo skrev:Det är trots allt skillnad på att skambuda utifrån okunskap och att skambuda/blåsa när man vet en varas värde.

En musikhandlare i dalarna lurade av en änka makens vardagsrumsspelade B3 inkl. leslie, baspedalerna var strumptrampade citat:"En gammal orgel, stor o otymplig som inte är lättsåld......." Han bytte in den mot ett digitalpiano och sålde B3:an till Sven-Ingvars för 80.000 kr.....
Problemet uppstår väl om säljaren frågar efter någon slags objektivt marknadsvärde och får en lögn till svar. Samtidigt är det en jävla konstig inställning att man som köpare har någon slags moralisk förpliktelse att alltid betala marknadsvärdet (vad det nu är...). Det innebär att fyndköp alltid är moraliskt förkastliga, eftersom man köpt för billigt. I synnerhet om det är en änka eller någon stackars gamling inblandad, som det definitionsmässigt är synd om, trots att gamlingar i allmänhet kan vara både griniga, elaka och giriga. Det är dessutom en ganska märklig människosyn - att människor inte kan förväntas ta ansvar för vad de gör i affärstransaktioner. Alla kan alltså antas vara så halta och lytta uppe i huvudet så att vi andra måste ta ansvar åt dem, så att stackarna inte känner sig lurade.

Fy sjutton.

Jag delar bassmayhems inställning - att jag hellre handlar i min lokala musikaffär än tjänar några procent hos tüsken. Billigast är inte alltid bäst. Stöder jag inte min lokala affär, så försvinner den.

Samtidigt förväntar jag mig att jag har med vuxna människor att göra, som tar ansvar för sina handlingar. En köpare gör alltid en annan ekonomisk bedömning än säljaren. Tanten med B3:an var säkert jättenöjd med att ha fått ett bra digitalpiano och mer plats i vardagsrummet. Hade det varit jag som varit tanten, så hade jag kanske - men bara kanske - bannat mig själv för att jag inte låtit barnbarnen googla fram vad åbäket var värt innan jag började prata med musikhandlare. Sen skulle jag nog också bannat mig själv för att jag förväxlat motparten i en affärstransaktion (=musikhandlaren) med någon slags kompis, som ger mig goda råd.

Men frågan är om tanten ens känner sig lurad? I så fall kunde hon väl ringt till Sven-Ingvars själv istället för att oja sig i efterhand.
Det handlar inte om att frigöra en köpare/säljare från ett ansvar, det handlar om att vara juste och ärlig. Kortfattat så står du i din kommentar för det krämarbeteende jag tycker är vidrigt. Lurar du småungar på godis också?
Vad är schysst och ärligt när man ska göra affärer? Jag har på eget initiativ prutat upp min nybyggda villa med en ansenlig summa pengar, eftersom jag fått mycket för pengarna och byggaren riskerade att gå back. Det kändes bra i magen och jag hade inte behövt göra det, eftersom fastprisavtalet sa något annat.

Men om en gammal tant ville sälja en gammal orgel till mig och själv tyckte det var ett jävla åbäke, så skulle jag säkert känt mig nöjd med att ha gett henne ett splitternytt piano för 15 (?) tusen, även om jag insett att det kanske gick att sälja dyrare till rätt person - och även om någon snusförnuftig expert på Pratabas redan från början "visste" att just nn ville betala mer för den.

För att gå ihop behöver en butik ha en marginal på ca 20-30 %. Det motsvarar ett pålägg på 25-42 %. Det innebär att köpa in för 10 000 och sälja för 14 200 spänn. Annars får musikhandlarens barn ingen mat.

Är det schysst och ärligt att sälja en grej för 14 200 kr som man själv bara betalt 10 000 för? Eller är det krämarmentalitet?

Jag satte bredvid ett par pensionärer en gång på fritidsområdet Hellasgården i Stockholm, som gnällde fanimej i tio minuter över att mackan kostade hela 16 (!) kronor, när brödet bara kostade två spänn på Konsum. De missade helt att lokalen kostar pengar och personalen vill ha lön och att stället säljer noll mackor om vädret är uselt. Jag var på vippen att slå min skridsko i skallen på dem och ångrar nog än i dag att jag inte gjorde det.

Gränsen mellan det du kallar krämarmentalitet och att göra vanliga affärer är nog inte så lätt att dra. Eller så är det jag som är en moraliskt tvivelaktig person, som i mitt etiska moras inte förstår att en marginal på över x % är djupt tveksam.
Förstår inte grejen med ditt pensionärshat, det är tongivande i din argumentation...

Jag har gjort och gör bra affärer både som säljare och köpare, men skulle aldrig blåsa, utnyttja någons okunskap eller utsatta läge. Där skiljer vi oss markant åt du o jag.
Däremot det där med skridskon, som du likt en tomahawk vill sätta i pannan på pensionärer, skulle jag kunna ställa upp på..... förutsatt att det är en krämare

Självklart skall musikhandlarna ha sin vinst, det har aldrig varit tal om annat.

Låt oss konstatera att du och jag aldrig kommer att göra en affär. Det kan vi i alla fall vara överens om
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Inlägg av inber »

mojo skrev: Låt oss konstatera att du och jag aldrig kommer att göra en affär. Det kan vi i alla fall vara överens om
Haha, sånt där vet man aldrig. :-)

Jag är dessutom en snäll kille som sällan prutar nedåt men inte sällan avrundar uppåt, aldrig skambudar och som tror starkt på principen win-win i affärer, dvs att båda parter ska ha gjort en bra affär. Jag skulle aldrig blåsa någon medvetet. Men jag moraliserar inte över andras affärer och jag tycker man ska stå för sina handlingar.
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
mojo
Medlem+

Inlägg av mojo »

inber skrev:
mojo skrev: Låt oss konstatera att du och jag aldrig kommer att göra en affär. Det kan vi i alla fall vara överens om

Jag är dessutom en snäll kille som sällan prutar nedåt men inte sällan avrundar uppåt, aldrig skambudar och som tror starkt på principen win-win i affärer, dvs att båda parter ska ha gjort en bra affär. Jag skulle aldrig blåsa någon medvetet. Men jag moraliserar inte över andras affärer och jag tycker man ska stå för sina handlingar.
Sensmoralen avs. musikhandlaren i Ludvika är att det inofficiellt blev legitimt att blåsa honom efter att hans B3-affär. Hans kunnande när det gäller instrument, utöver B3-sfären, stannade vid miniräknaren, vilket gjorde att han gick på några rejäla minor med "vintageinstrument". Appropå moraliserande så tappade han också några upphandlingar med storkunder, som istället valde att handla med "ärligt folk" från grannkommunen. Han konkade sedermera, inte just p g a B3-affären, men tappet i förtroende spelade definitivt en roll. Den typen av moralisk konsekvens gillar jag, karma.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Just begreppet Karma gillar jag.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
Mungi
VIP medlem

Inlägg av Mungi »

Gibson LP Triumph. Gibson LP Signature, Hagström Coronado. Guild Starfire. Bassman TV 2x10. Dual Showman Reverb.

The most exciting thing for me was, first of all, Jack's bass.
~ Grace Slick
Användarvisningsbild
inber
VIP medlem

Byta namn på forumet?

Inlägg av inber »

mojo skrev:
inber skrev:

Sensmoralen avs. musikhandlaren i Ludvika är att det inofficiellt blev legitimt att blåsa honom efter att hans B3-affär. Hans kunnande när det gäller instrument, utöver B3-sfären, stannade vid miniräknaren, vilket gjorde att han gick på några rejäla minor med "vintageinstrument". Appropå moraliserande så tappade han också några upphandlingar med storkunder, som istället valde att handla med "ärligt folk" från grannkommunen. Han konkade sedermera, inte just p g a B3-affären, men tappet i förtroende spelade definitivt en roll. Den typen av moralisk konsekvens gillar jag, karma.
Jo, jag kan väl i och för sig hålla med om att skillnaden mellan 10-15 tkr (pianot) och 80 000 är lite väl häftig och det omoraliska uppstår om handlaren visste säkert vad orgeln var värd. Jag uppfattade det kanske inte så. Personligen skulle jag nog erbjudit den gamla damen att ta 25 % i förmedlingsprovision istället och erbjuda mig att leta upp en köpare. Då hade hon fått 60 000 och handlaren 20 000, det är lite mer rimligt.

Men jag tycker fortfarande att man ska stå för det man gjort, även när man är gammal, och att det aldrig finns någon skyldighet att betala marknadspris. För det är en ganska tunn is man är ute på när det gäller instrument. Det finns ingen formel för marknadspris och alla marknader böljar upp och ner beroende på ekonomin i övrigt och vad som är inne för tillfället.

Jag får tillstå att de gånger jag själv får skambud så ber jag köparen dra åt helvete och vill inte ha mer med personen att göra. :wink:
Skriv som en klåpare om du vill uppfattas som en klåpare. Skriv gärna utan punkt och kommatecken, så har du minst en sak gemensam med den litterära celebriteten James Joyce - ingen orkar läsa vad du skrivit...
Användarvisningsbild
midlifecrisis
Medlem++

Inlägg av midlifecrisis »

Antalet basar ökar betydligt snabbare än än antalet basister. Slutsatsen av detta blir rimligtvis att priset på begagnade basar asymptotiskt närmar sig noll?
"Förutom ett lätt överbett är jag perfekt"
-Freddie Mercury
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Midlifecrisis sa asymptotiskt. Nu måsta jag nog gå och vila lite. ;)
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

bjelkeman skrev:Midlifecrisis sa asymptotiskt. Nu måsta jag nog gå och vila lite. ;)

Jasså?
Själv måste jag nog googla...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fieldflower
Hedersmedlem

Inlägg av fieldflower »

blackparkas skrev:
bjelkeman skrev:Midlifecrisis sa asymptotiskt. Nu måsta jag nog gå och vila lite. ;)

Jasså?
Att googla är vilsamt...
Medlem i PB50+
Användarvisningsbild
Anders
VIP medlem

Inlägg av Anders »

fieldflower skrev:
blackparkas skrev:

Jasså?
Att googla är vilsamt...
..Var tvungen att vila jag också,ska erkännas.
Fender American Standard Precision V
Orange AD200MK3,Fender Bassman 100T
Bergantino NXV 410,TKS212,TKS115,HarleyBenton 115t ombyggd till sluten med ett hiskeligt element i.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Hoppas bassmayhem har valium hemma: http://pratabas.se/viewtopic.php?f=8&t= ... 2#p1177802
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

bootsy skrev:Hoppas bassmayhem har valium hemma: http://pratabas.se/viewtopic.php?f=8&t= ... 2#p1177802
:lol:

Seriöst.. Det där är galet!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Liten skrev:
bootsy skrev:Hoppas bassmayhem har valium hemma: http://pratabas.se/viewtopic.php?f=8&t= ... 2#p1177802

Verkligen.
Användarvisningsbild
bassmayhem
Kontot är inaktiverat

Inlägg av bassmayhem »

bootsy skrev:
Liten skrev:

Verkligen.
Valium? Nä. Förvånad? Nä. Vore jag lite elak skulle jag säga att nu har P-basen äntligen närmat sig sitt rätta värde, men jag är inte elak och säger alltså inte så. Däremot gläder det mig att se att någon tycker att det är galet och att någon verkligen håller med. M.a.o. kan jag ju inte ha varit så fel ute, trots att säljaren är den som själv prutar/dumpar priset till förfång för alla andra som vill sälja en P-bas. Så billigt får mig alltid att tänka: Vad är det för fel på saken i fråga?
Basar: Fender, G&L, Kala, Lakland, NS Design, Tacoma och Warwick
Ljud: Ampeg, Bose, EBS, Eden, Fender, Genz Benz, QSC, TKS, Trace-Elliot och Yamaha
Tillbehör: Avalon Design, Boss, Cioks, EBS, Korg, Markbass, Roland, TC Electronic och Vovox
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

bassmayhem skrev:
bootsy skrev:
Liten skrev:

Verkligen.
Valium? Nä. Förvånad? Nä. Vore jag lite elak skulle jag säga att nu har P-basen äntligen närmat sig sitt rätta värde, men jag är inte elak och säger alltså inte så. Däremot gläder det mig att se att någon tycker att det är galet och att någon verkligen håller med. M.a.o. kan jag ju inte ha varit så fel ute, trots att säljaren är den som själv prutar/dumpar priset till förfång för alla andra som vill sälja en P-bas. Så billigt får mig alltid att tänka: Vad är det för fel på saken i fråga?
Det är ju lite detta pudelns kärna trots allt är. Vill man få sålt snabbt och knotfritt så lägger man priset lågt. Det är detta som är marknaden och det är varken forumets eller några skurkaktiga prutares fel.

Jag köpte en ny American Standard P-bas i USA 2008 och sålde den 2009 till förmån för en gammal bas. Jag tog 8000 om jag minns rätt, vilket var ungefär vad jag pröjsade för den, men åtskilligt billigare än vad folk försökte sälja motsvarande basar begagnat för vid den tidpunkten. Skulle jag ha försökt ta ut ett högre pris i solidaritet med de som ansåg att värdet var högre?

Marknaden fungerar så här. Du kan känna dig ledsen över det, men det är en del av det system som får världen att fungera och produkter att utvecklas.
Användarvisningsbild
bassmayhem
Kontot är inaktiverat

Inlägg av bassmayhem »

bootsy skrev:Marknaden fungerar så här. Du kan känna dig ledsen över det, men det är en del av det system som får världen att fungera och produkter att utvecklas.
Varför tror du att jag är ledsen? Prisdumpning har gjort mer skada än nytta hittills i världen, liksom kartellbildningar. Den amerikanbyggda Fender P-basens sanna värde är alltså under femtusen? Bullsh*t! M.a.o. blir det svårt för någon att sälja sådana fortsättningsvis, i synnerhet HPD-basar, kinesbasar, Japanbasar, Mexikobasar och allt annat som inte är gjort i USA och således inte mer värt än två backar Pripps. Nä - jag tror väl inte att världen är så korkad; detta är nog mer att se som en parentes. Till och med du, Bootsy, måste ju hålla med om att det inte RIKTIGT är som det ska med en sådan prissättning som i det här fallet. Om så vore kommer ALL marknad att avstanna. Nä - sans och balans måste det finnas.
Basar: Fender, G&L, Kala, Lakland, NS Design, Tacoma och Warwick
Ljud: Ampeg, Bose, EBS, Eden, Fender, Genz Benz, QSC, TKS, Trace-Elliot och Yamaha
Tillbehör: Avalon Design, Boss, Cioks, EBS, Korg, Markbass, Roland, TC Electronic och Vovox
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

bassmayhem skrev:
bootsy skrev:Marknaden fungerar så här. Du kan känna dig ledsen över det, men det är en del av det system som får världen att fungera och produkter att utvecklas.
Varför tror du att jag är ledsen? Prisdumpning har gjort mer skada än nytta hittills i världen, liksom kartellbildningar. Den amerikanbyggda Fender P-basens sanna värde är alltså under femtusen? Bullsh*t! M.a.o. blir det svårt för någon att sälja sådana fortsättningsvis, i synnerhet HPD-basar, kinesbasar, Japanbasar, Mexikobasar och allt annat som inte är gjort i USA och således inte mer värt än två backar Pripps. Nä - jag tror väl inte att världen är så korkad; detta är nog mer att se som en parentes. Till och med du, Bootsy, måste ju hålla med om att det inte RIKTIGT är som det ska med en sådan prissättning som i det här fallet. Om så vore kommer ALL marknad att avstanna. Nä - sans och balans måste det finnas.
Du verkade lite ledsen, men kanske bara måste titta på Irbits sudda-suddavideo lite.

Jag har inte påstått att det finns ett "sant värde", men vill du få sålt en P-bas från aktuellt år snabbt och smärtfritt så verkar det vara rätt att sänka priset till denna nivå.
Tänk för 15 år sedan när man kunde köpa en WAL för 5000 eller för 30 år sedan när man kunde få tag på en pre-CBS för kaffepengar. Marknaden är inte statisk och det är bara att acceptera. Tänk på alla japanska kvalitetsbyggen från 80-talet som dumpas för skämtpengar, samtidigt som bojsänken till sena 70-talsfenderbasar går för minst det femdubbla.
Marknaden kommer inte att avstanna, tro mig. Däremot förstår jag att det svider och stramar för de som inte gillar förändring.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Vad den samlade "expertisen" på ett toknördigt specialforum för en väldigt speciell kategori instrument tycker att en pryl är värd är ju troligen inte riktigt samma sak som vad resten av världen tycker...
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Dessutom, vad är det som får dig att tänka på kartellbildning i detta fall, Bassmayhem?
Användarvisningsbild
Elfström
VIP medlem

Inlägg av Elfström »

TDHP skrev:Vad den samlade "expertisen" på ett toknördigt specialforum för en väldigt speciell kategori instrument tycker att en pryl är värd är ju troligen inte riktigt samma sak som vad resten av världen tycker...
Å världen är stoooor!
Sverige är en " fäbod" :lol:
Shut up and play yer guitar!
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

Elfström skrev:
TDHP skrev:Vad den samlade "expertisen" på ett toknördigt specialforum för en väldigt speciell kategori instrument tycker att en pryl är värd är ju troligen inte riktigt samma sak som vad resten av världen tycker...
Å världen är stoooor!
Sverige är en " fäbod" :lol:
Här! En vågrät asymptot:

Bild
Användarvisningsbild
Pelleper
Medlem+

Inlägg av Pelleper »

Är Bassmayhem på PB, han lämnade väl forat för ett par veckor sedan?
/Pelle

Schatz Jazz, ARES Custom Jazz, 3/4 kontrabas
EBS HD350
EBS NeoLine 112 x2
EBS MicroBass II
Fender Rumble 100 V3
TC Polytune Mini
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Pelleper skrev:Är Bassmayhem på PB, han lämnade väl forat för ett par veckor sedan?
PB är ett potent gift.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

bootsy skrev:
Pelleper skrev:Är Bassmayhem på PB, han lämnade väl forat för ett par veckor sedan?
PB är ett potent gift.
Även känt som "the dark side".
Skriv svar