Bästa basist-bilen?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
HellMek
Medlem+

Re: Bästa basist-bilen?

Inlägg av HellMek »

blackparkas skrev:Men ang Volvo och KÖRA bil så känns det som att man helst inte ska gilla det särskilt mycket... Hela styrningen och alltihop är som nån saggig gammal härk...
Vet inte hur många gånger jag provkört V70/850 i samband med service och tagit upp den på lyften och kollat framvagnen efter glapp. Där ÄR glapp alltid, men det SKA vara så från fabriken!!! Skrämmande dåligt, för att få anständig komfort i dem har dom gjort dem helt lealösa. Troligen sveriges mest överskattade bil.
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
--------------------------------
Tobbe - Ängelholm
Användarvisningsbild
HellMek
Medlem+

Inlägg av HellMek »

blackparkas skrev:Klart det går att köra fort med FWD, men det är betydligt roligare att göra det med en FWD.
Hade en Scorpio en gång, RWD och inga som helst problem med bagageutrymme...
Fick plats med ett 270L akvarium utan att fälla sätet vill jag minnas, vilket inte gick i 745/945.

Den enda fördelen med FWD jag kan se är att de i många fall brukar ta sig fram bättre när det är snö tack vare vikten på framhjulen.
745/945 har lika mycket diffklump under bagaget som en scorpio ;) Hade den inte varit där kunde det funnits mer plats!

Att säga att man inte har problem med det är omöjligt tills man någon gång behövt mer. Det är lite som att folk som kör omkring på kinesiska nonamedäck säger att dom aldrig haft problem med dom. Det är för att dom aldrig behövt den där 5m kortare bromssträckan i regn ;)
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
Tobbe - Ängelholm
Användarvisningsbild
HellMek
Medlem+

Inlägg av HellMek »

mrbaloo skrev:Har faktiskt aldrig kört eller åkt V70 (tror jag). Men jag kollade på en Audi A4 Quattro med 210 kusar under huven innan jag hittade V60 med sina 160 starka dieselhästar. Men V60 är väldigt stadig på vägen, mycket stadigare än Saab 9-5 och (i mitt tycke) ganska lik A4.
Audi är väldigt fina vägvagnar, men tyvärr stämmer myten att dom är dyra att äga för den normale konsumenten. Kan du däremot meka mycket själv och köpa delar billigt på ebay så är det bättre.

Du är medveten om att alla nyare Volvo har samma bottenplatta som Ford va? ;) Dessutom är dieselmotorerna från Peugeot! Saabarna är rätt trötta i chassit sålänge dom är original tyvärr.
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
Tobbe - Ängelholm
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

blackparkas skrev:Men ang Volvo och KÖRA bil så känns det som att man helst inte ska gilla det särskilt mycket... Hela styrningen och alltihop är som nån saggig gammal härk...
Ja absolu! Styrningen kändes... Gummiupphängd... Schwungade lite hur som...
Jag saknade fastheten. Den tog liksom lite egna beslut.
Inte kul.

För 3 år sen så höll jag på och jämförde tyskar och då låg BMW och Merca på ungefär samma kraft och soppaförbrukning / cylindervolym medans Audi hade mycket sämre effektivitet.
Audis 3l diesel hade ungefär samma hk som mercas 250-motor men drog väsentligt myclet mer soppa. Fattade inte varför folk valde Audi före dom andra...
Undrar om förhållandet är samma nu också.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

HellMek skrev:
blackparkas skrev:Klart det går att köra fort med FWD, men det är betydligt roligare att göra det med en FWD.
Hade en Scorpio en gång, RWD och inga som helst problem med bagageutrymme...
Fick plats med ett 270L akvarium utan att fälla sätet vill jag minnas, vilket inte gick i 745/945.

Den enda fördelen med FWD jag kan se är att de i många fall brukar ta sig fram bättre när det är snö tack vare vikten på framhjulen.
745/945 har lika mycket diffklump under bagaget som en scorpio ;) Hade den inte varit där kunde det funnits mer plats!

Att säga att man inte har problem med det är omöjligt tills man någon gång behövt mer. Det är lite som att folk som kör omkring på kinesiska nonamedäck säger att dom aldrig haft problem med dom. Det är för att dom aldrig behövt den där 5m kortare bromssträckan i regn ;)

Spelar ingen roll om det är samma klump, Scorpion fick plats med 275L akvarium på 110x50x50 på tvären, det fick inte plats i 945. Vi testade! :)

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Re: Sv: Bästa basist-bilen?

Inlägg av mrbaloo »

HellMek skrev:
Du är medveten om att alla nyare Volvo har samma bottenplatta som Ford va? ;) Dessutom är dieselmotorerna från Peugeot! Saabarna är rätt trötta i chassit sålänge dom är original tyvärr.
Kanske inte hade helt koll på detta. Men vad spelar det för roll när just V60 tillverkas i Torslanda. Lite kul att vi i Sverige är så bra på bilar trots vårt lilleputtland. Att saker och ting baseras på samma bottenplatta innebär inte att Ford och Volvo är samma bil (även om Parkas skulle önska det ;-) ).

Nu har man haft V60n en halv vecka och jag måste säga att bilen är helt grymt trevlig och kul att köra. Den känslan delar jag med hela familjen. En perfekt bil för oss alltså.

Tur att det finns (minst) en biltyp för alla. Annars skulle det se mycket trist ut på våra vägar där alla susar omkring med likadana fortskaffningsmedel.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Det är märkligt hur man kan få v70 så saggig och amondeon rätt rolig trots samma platta.
Visst, mycket som skiljer också men ändå...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
HellMek
Medlem+

Re: Sv: Bästa basist-bilen?

Inlägg av HellMek »

mrbaloo skrev:
HellMek skrev:
Kanske inte hade helt koll på detta. Men vad spelar det för roll när just V60 tillverkas i Torslanda. Lite kul att vi i Sverige är så bra på bilar trots vårt lilleputtland. Att saker och ting baseras på samma bottenplatta innebär inte att Ford och Volvo är samma bil (även om Parkas skulle önska det ;-) ).

Nu har man haft V60n en halv vecka och jag måste säga att bilen är helt grymt trevlig och kul att köra. Den känslan delar jag med hela familjen. En perfekt bil för oss alltså.

Tur att det finns (minst) en biltyp för alla. Annars skulle det se mycket trist ut på våra vägar där alla susar omkring med likadana fortskaffningsmedel.
Självklart spelar det ingen roll :) Man kan antingen lägga det på högen onödigt vetande eller om man så vill bra att veta :) För min del är det bra att veta vilka reservdelar som är kompatibla :)
Ibanez SR800LE -87.
Aria 1820 70-74?.
Hartke 3500.
Hartke VX410 x2.
Hartke VX115.
Hartke VXL.
Bass Squeeze.
Tobbe - Ängelholm
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Om ca 1 1/2 månad ska ni få se på världens bästa basistbil! :D
Användarvisningsbild
mrbaloo
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av mrbaloo »

Jan Hellman skrev:Om ca 1 1/2 månad ska ni få se på världens bästa basistbil! :D
Vilken cliffhanger! Jag är spänd av förväntan... :vinkar:
Användarvisningsbild
eeakga
VIP medlem

Inlägg av eeakga »

Men, alltså, ni tänker ju helt baklänges här allihop.

Det första vi måste göra är ju att säkerställa vem som är världens bästa basist, och sedan kolla upp vad han eller hon har för bil.
Där har vi ju naturligtvis världens bästa basistbil. Ska det vara så svårt?!

;)
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

Inlägg av hitman »

Nu börjar vi nalkas pudelns kärna! Nå, vem var bäst sade ni...?

Om jag minns rätt från nån intervju jag läste så kör Nathan East en Porsche cab - hoppas han inte är bäst i världen för dels kommer jag aldrig få råd med en sådan och dels kommer jag inte kunna frakta kontran i den på vintern.

Själv tror jag att Tony Levin mycket väl kan vara bästa basisten i världen, men undrar om inte han åker motorcykel..?
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

hitman skrev:Nu börjar vi nalkas pudelns kärna! Nå, vem var bäst sade ni...?

Om jag minns rätt från nån intervju jag läste så kör Nathan East en Porsche cab - hoppas han inte är bäst i världen för dels kommer jag aldrig få råd med en sådan och dels kommer jag inte kunna frakta kontran i den på vintern.

Själv tror jag att Tony Levin mycket väl kan vara bästa basisten i världen, men undrar om inte han åker motorcykel..?
Den är till salu. :)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Ingen riktig basist åker i en sån kärringbil ändå.....!!

Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

blackparkas skrev:

Ingen riktig basist åker i en sån kärringbil ändå.....!!
Mustang cab möjligtvis.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Ja, men det är banne mig gränsfall det också....

Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++

Inlägg av Roger Hedin »

En snubbe kom och köpte en altandörr av mig. Han fick in hela dörren, två och tio hög, i bagaget med baksätet fällt. Volvo XC90 var det. Dessa går för nålpengar idag. Där går en kontra in bekvämt och elegant, med plats för packning bakom...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
Roger Hedin
Medlem++

Inlägg av Roger Hedin »

Jag träffade en kanonduktig kontrabasist i NYC. Han åkte T-bana och hade kontran på ett "stackelhjul"...
Fast det kanske inte är lika kool som MC... :shock:
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Roger Hedin skrev:En snubbe kom och köpte en altandörr av mig. Han fick in hela dörren, två och tio hög, i bagaget med baksätet fällt. Volvo XC90 var det. Dessa går för nålpengar idag. Där går en kontra in bekvämt och elegant, med plats för packning bakom...

Ganska säker på att den även gått in i en Mondeo...

Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Parkas,har du testat en E-250 dl 350 än?
Jag tillbaka min bil efter 2 v i en sprillans V70 och jag är fan chockad över vilken skiölnad det är!!
Mercan är så SJUKt mycket bättre på alla upptänkliga sätt!
Hur kan dom ta så bra betalt för v70 när den är som en gummiuphängd svamp??
Galet.

Hur som,testa nu. Du kommer att ångra dej...;-)
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

GandhiMK2 skrev:Parkas,har du testat en E-250 dl 350 än?
Jag tillbaka min bil efter 2 v i en sprillans V70 och jag är fan chockad över vilken skiölnad det är!!
Galet.

Full respekt för er som är kräsna bilälskare och som ställer krav på körglädje osv.

Men många som har V70 är nog som mig - man använder bilen i första hand som ett transportmedel och vill ha en bil som är hyfsat komfortabel, hyfsat säker, hyfsat rymlig och hyfsat billig att äga och köra med hyfsad kvalitet. Köper man en V70 gör man det nog inte för att den ska uppföra sig som en Formel 1-kärra, man pröjsar för andra saker.

Här på bondvischan utanför Sandviken är motorintresset högt, men verkar man leva efter devisen rätt bil för rätt sak. Det rullar sjukt många V70's på småvägarna, samtidigt som det står amerikanare och feta nyare sportbilar i var och varannat garage. Man skiljer på nytta och nöje liksom.

Väldans bra tråd för övrigt. Jag räknar med att byta bil nästa år och den måste vara kontra-kompatibel!
Användarvisningsbild
hitman
Medlem++

Inlägg av hitman »

Som V70-ägare så håller jag med fullständigt!

Min morbror är jazzmusiker och morsan har berättat om hur hans basist kom från Stockholm till Gagnef med kontrabasen i sidovagnen på en Harley-Davidson. Men i början av 1950-talet behövde de ju inte släpa på en förstärkare också ;-)
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Galet.

Nein!
Icke testat. SKA inte testa heller....
Basta!!

Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Taurus skrev:
Galet.

Full respekt för er som är kräsna bilälskare och som ställer krav på körglädje osv.

Men många som har V70 är nog som mig - man använder bilen i första hand som ett transportmedel och vill ha en bil som är hyfsat komfortabel, hyfsat säker, hyfsat rymlig och hyfsat billig att äga och köra med hyfsad kvalitet. Köper man en V70 gör man det nog inte för att den ska uppföra sig som en Formel 1-kärra, man pröjsar för andra saker.
Jaa....vad då? V70 kostar ju nästan lika mycket som en E 250 så jag undrar verkligen vad volvon har som mercan saknar..
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Taurus skrev:

Här på bondvischan utanför Sandviken är motorintresset högt, men verkar man leva efter devisen rätt bil för rätt sak. Det rullar sjukt många V70's på småvägarna, samtidigt som det står amerikanare och feta nyare sportbilar i var och varannat garage. Man skiljer på nytta och nöje liksom.

Väldans bra tråd för övrigt. Jag räknar med att byta bil nästa år och den måste vara kontra-kompatibel!

Jag förstår också V70-åkarna.
Ska man frakta arslet från punkt a till b och inte har andra krav än att komforten ska passa dem själva så är ju Volvo ett bra alternativ förstås.
Jag som inte gillar deras stolar, styrning eller ens design och motorer kommer ju aldrig köpa Volvo.

För min del är det själva körkänslan som är viktig, och då går bla Volvo bort.
Och Saab.
Och Citroen och Peugeot...

Skriv svar