Eller en svensk sammanfattning:
PSY tjänar pengar på upphovsrättsintrång
Intressant

Det saknas standard för ISRC-inbakning i ljudfilformat överhuvudtaget.Jan Hellman skrev:Om branschen även såg till att ISRC-koder blev en standard i andra digitala filformat än dom högupplösta så skulle det bli tämligen enkelt med musikrapportering framöver. Att inte ISRC-koden är standard även i mp3-formatet är en stor nackdel.
Om man konverterar en wav med isrc-kod till mp3 så försvinner isrc-koden mig veterligen.joachime skrev:Det saknas standard för ISRC-inbakning i ljudfilformat överhuvudtaget.Jan Hellman skrev:Om branschen även såg till att ISRC-koder blev en standard i andra digitala filformat än dom högupplösta så skulle det bli tämligen enkelt med musikrapportering framöver. Att inte ISRC-koden är standard även i mp3-formatet är en stor nackdel.
Det går att isrc-koda mp3:or men knappt någon gör det och om jag inte fattat helt fel så hänger som sagt inte koden med vid en konvertering. Vilket egentligen är det jag försöker säga. Det vore bra med en gemensam digital standard för ISRC-koder som funkar i alla format och även hänger med vid en konvertering. Lite luddigt uttryckt av mig tidigare kanske. Ber om ursäkt för det.3.7. Encoding of the ISRC
The ISRC should be encoded in digital sound carriers in the pre-mastering or authoring process in accordance with the specification on the format used.
Therefore, the ISRC should be allocated in each recording when a Master is completed and the decision to release a recording has been made.
Normally the authoring system used will allow an ISRC to be associated with each track. Where this is not the case, the International ISRC Agency is able to approach manufacturers of such systems to promote the benefits for all parties of including ISRC capability. In the meanwhile, however, ISRCs should be assigned although the authoring system may not permit an ISRC to be associated with the track.
As new formats emerge, the International ISRC Agency will work with the industries concerned to ensure that ISRC can be accommodated on them.
3.7.1. Compact Disc
In the case of Compact Discs the ISRCs and other PQ-data are encoded in the disc sub-code (Q channel) in the disc mastering process. For this reason, ISRCs must be encoded for each track in the Pre-Master for CD. The ISRC codes, together with the Digital Copy Prohibited flag, and the relevant point of sale code, such as EAN/UPC should be inserted on the Pre-Master during the pre-mastering process from the original Master.
Jo och det var väl ungefär det jag skrev. Det behövs en standard. Och den måste funka betydligt bättre än vad det gör nu.joachime skrev:Javisst. Det går att lägga in ISRC i ljudfilformat som tillåter metadata. Men det är inte enbart upp till IFPI/RIIA och liknande organisationer att sätta en standard för hur ISRC ska hanteras. Till dess att en standard utvecklas kommer det finnas olika lösningar anpassade för olika ändamål.
Jo det där läste jag. Det man ska vara medveten om att det är vad låtarna dragit in så det är inte vad Maggio tjänar, vilket många nog tror efter hur den artikeln är skriven. Förlaget/förlagen tar 33 % av kakan och i Maggios fall är hon sällan ensam upphovsman. Den mest spelade låten, "Välkommen in", har fyra upphovsmän. Och så är fallet med en ganska många av hennes låtar.lill_frasse skrev:Lite om Veronica Maggio och de tio mest spelade låtarna i år.
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/m ... 5929544.ab" onclick="window.open(this.href);return false;
Den här tråden är inte till för att diskutera pragmatiska lösningar gällande upphovsrätt.flagg skrev:Psy Makes $8.1 Million By Ignoring Copyright Infringements Of Gangnam Style
Eller en svensk sammanfattning:
PSY tjänar pengar på upphovsrättsintrång
Intressant
Irbit skrev:Jo det där läste jag. Det man ska vara medveten om att det är vad låtarna dragit in så det är inte vad Maggio tjänar, vilket många nog tror efter hur den artikeln är skriven. Förlaget/förlagen tar 33 % av kakan och i Maggios fall är hon sällan ensam upphovsman. Den mest spelade låten, "Välkommen in", har fyra upphovsmän. Och så är fallet med en ganska många av hennes låtar.lill_frasse skrev:Lite om Veronica Maggio och de tio mest spelade låtarna i år.
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/m ... 5929544.ab" onclick="window.open(this.href);return false;
5 miljoner kan bli väldigt lite pengar i slutänden. Och i vissa fall där artisten inte alls är upphovsman inte en spänn fast artisten är den som brukar hamna i tidningarna.....bootsy skrev:Irbit skrev:Jo det där läste jag. Det man ska vara medveten om att det är vad låtarna dragit in så det är inte vad Maggio tjänar, vilket många nog tror efter hur den artikeln är skriven. Förlaget/förlagen tar 33 % av kakan och i Maggios fall är hon sällan ensam upphovsman. Den mest spelade låten, "Välkommen in", har fyra upphovsmän. Och så är fallet med en ganska många av hennes låtar.lill_frasse skrev:Lite om Veronica Maggio och de tio mest spelade låtarna i år.
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/m ... 5929544.ab" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag blir lika trött varje gång jag ser en kvällstidning kalla royalties för "lön". Det är inte en lön, man ska betala skatt och sociala avgifter på stålarna. Dessutom är inkomsterna så pass ojämnt fördelade att man inte kan jämföra dem med det som kallas lön som kommer i en någorlunda jämn ström vid regelbundna tillfällen.
Ja?Krysopras skrev:Skatt och sociala avgifter betalas på all lön, så vida man inte jobbar svart. Men det är olagligt.
Grejen är ju den att tidningarna gärna blåser upp sådana här saker så att folk väldigt lätt kan få för sig att det belopp som anges är vad artisten får rätt i fickan. Alternativt i alla fall före skatt. Men så ligger det helt enkelt inte till. Förlag, ofta ett flertal medkompositörer, skatt och soc försvinner. Jag vet inte om hon har ett management men det är också en sådan sak som dras från artistens intäkter vanligtvis. Sen kan det vara så att just det året man släppt en platta och turnérat så kan det trilla in en hel del pengar om man har tur men vanligtvis blir nästföljande år då nästa platta ska skrivas och spelas in väldigt fattiga på intäkter för dom flesta artister.Krysopras skrev:Skatt och sociala avgifter betalas på all lön, så vida man inte jobbar svart. Men det är olagligt.
Plus att det vanliga människor kallar för lön redan har fått arbetsgivaravgiften betald, 31,42% i dagens läge. Har du en månadslön på 30 lax betyder det att du kostar din arbetsgivare 40 lax i månaden. Plus tjänstepensionsavsättningar på minst ett par tusen till. Och så får du dessa pengar VARJE månad. Oavsett hur det har gått.Irbit skrev:Grejen är ju den att tidningarna gärna blåser upp sådana här saker så att folk väldigt lätt kan få för sig att det belopp som anges är vad artisten får rätt i fickan. Alternativt i alla fall före skatt. Men så ligger det helt enkelt inte till. Förlag, ofta ett flertal medkompositörer, skatt och soc försvinner. Jag vet inte om hon har ett management men det är också en sådan sak som dras från artistens intäkter vanligtvis. Sen kan det vara så att just det året man släppt en platta och turnérat så kan det trilla in en hel del pengar om man har tur men vanligtvis blir nästföljande år då nästa platta ska skrivas och spelas in väldigt fattiga på intäkter för dom flesta artister.Krysopras skrev:Skatt och sociala avgifter betalas på all lön, så vida man inte jobbar svart. Men det är olagligt.
Jo. Av det man vanligtvis får ut i handen har det försvunnit över 50 % på vägen. Eller mer beroende på hur mycket man plockar ut.bootsy skrev:Plus att det vanliga människor kallar för lön redan har fått arbetsgivaravgiften betald, 31,42% i dagens läge. Har du en månadslön på 30 lax betyder det att du kostar din arbetsgivare 40 lax i månaden. Plus tjänstepensionsavsättningar på minst ett par tusen till. Och så får du dessa pengar VARJE månad. Oavsett hur det har gått.Irbit skrev:Grejen är ju den att tidningarna gärna blåser upp sådana här saker så att folk väldigt lätt kan få för sig att det belopp som anges är vad artisten får rätt i fickan. Alternativt i alla fall före skatt. Men så ligger det helt enkelt inte till. Förlag, ofta ett flertal medkompositörer, skatt och soc försvinner. Jag vet inte om hon har ett management men det är också en sådan sak som dras från artistens intäkter vanligtvis. Sen kan det vara så att just det året man släppt en platta och turnérat så kan det trilla in en hel del pengar om man har tur men vanligtvis blir nästföljande år då nästa platta ska skrivas och spelas in väldigt fattiga på intäkter för dom flesta artister.Krysopras skrev:Skatt och sociala avgifter betalas på all lön, så vida man inte jobbar svart. Men det är olagligt.
Precis. Och det är därför korkat att Aftonbladet kallar det lön.joachime skrev:Men det gäller ju alla som driver företag.
Jo självklart. Men det är väl inte riktigt vad artikeln klart och tydligt formulerar. Rubriken:joachime skrev:Men det gäller ju alla som driver företag.
Veronica Maggios miljonjulklapp? "Hennes" låtar? Som jag tror att dom flesta tolkar detta så har Maggio personligen tjänat 5,5 miljoner. Det stämmer inte. Förlaget tar en tredjedel, dom flesta av hennes låtar har 3 - 4 upphovsmän, ev management tar en del och sen av det som hon själv plockar ut i lön så försvinner 50 + % i skatter och avgifter. Vad Maggios "miljonjulklapp" blir kommer framgå i deklarationen och det kommer definitivt inte att handla om några 5,5 miljoner. Det är "hennes" låtar i det hänseendet att dom är med på hennes platta men rent ekonomiskt är det inte vanligtvis "hennes" låtar då hon är medkompositör. En av flera. Hon har definitivt haft ett väldigt bra år som artist. Hon är duktig. Men rubriken kan lätt uppfattas fel. That is all.Veronica Maggios miljonjulklapp
Hennes låtar har genererat 5,5 miljoner från Stim under året
Och när det sitter en liten informationsruta som ser ut såhär är det direkt lögnaktigt. Alla pengar är inte till henne och det betalas absolut inte ut som lön:Irbit skrev:Jo självklart. Men det är väl inte riktigt vad artikeln klart och tydligt formulerar. Rubriken:joachime skrev:Men det gäller ju alla som driver företag.
Veronica Maggios miljonjulklapp? "Hennes" låtar? Som jag tror att dom flesta tolkar detta så har Maggio personligen tjänat 5,5 miljoner. Det stämmer inte. Förlaget tar en tredjedel, dom flesta av hennes låtar har 3 - 4 upphovsmän, ev management tar en del och sen av det som hon själv plockar ut i lön så försvinner 50 + % i skatter och avgifter. Vad Maggios "miljonjulklapp" blir kommer framgå i deklarationen och det kommer definitivt inte att handla om några 5,5 miljoner. Det är "hennes" låtar i det hänseendet att dom är med på hennes platta men rent ekonomiskt är det inte vanligtvis "hennes" låtar då hon är medkompositör. En av flera. Hon har definitivt haft ett väldigt bra år som artist. Hon är duktig. Men rubriken kan lätt uppfattas fel. That is all.Veronica Maggios miljonjulklapp
Hennes låtar har genererat 5,5 miljoner från Stim under året
Jo det är ju det "vi" har.TDHP skrev:Så mycket lögn är det väl inte?
Möjligen felaktigt ordval, men resultatet blir ju ändå ungefär detsamma.
Får man betalt för sitt jobb så kallar nog de flesta det "lön", men ordvalet är väl inte så viktigt.
Hur pengarna fördelas inom "AB Veronica Maggio" har väl VI ingen större aning om gissar jag.
Hon kan väl lika gärna, teoretiskt sett, ha avtalat med låtskrivare och andra att hon ska ha 99% av stålarna.
Om inte siffrorna är HELT åt skogen så har mao VM och ev andra låtskrivare dragit in rätt bra med pengar från Stim.
Eller har jag missförstått nåt?
Man kan dessutom väl börja säga "Volvos lön" istället för vinst då lika gärna?Irbit skrev:Jo det är ju det "vi" har.TDHP skrev:Så mycket lögn är det väl inte?
Möjligen felaktigt ordval, men resultatet blir ju ändå ungefär detsamma.
Får man betalt för sitt jobb så kallar nog de flesta det "lön", men ordvalet är väl inte så viktigt.
Hur pengarna fördelas inom "AB Veronica Maggio" har väl VI ingen större aning om gissar jag.
Hon kan väl lika gärna, teoretiskt sett, ha avtalat med låtskrivare och andra att hon ska ha 99% av stålarna.
Om inte siffrorna är HELT åt skogen så har mao VM och ev andra låtskrivare dragit in rätt bra med pengar från Stim.
Eller har jag missförstått nåt?
Och, ja, hon har haft ett bra år. Och att hon får 99 % av stålarna...... Nä. Nix.
Jaha, hur fördelas pengarna då?Irbit skrev:Jo det är ju det "vi" har.TDHP skrev:Så mycket lögn är det väl inte?
Möjligen felaktigt ordval, men resultatet blir ju ändå ungefär detsamma.
Får man betalt för sitt jobb så kallar nog de flesta det "lön", men ordvalet är väl inte så viktigt.
Hur pengarna fördelas inom "AB Veronica Maggio" har väl VI ingen större aning om gissar jag.
Hon kan väl lika gärna, teoretiskt sett, ha avtalat med låtskrivare och andra att hon ska ha 99% av stålarna.
Om inte siffrorna är HELT åt skogen så har mao VM och ev andra låtskrivare dragit in rätt bra med pengar från Stim.
Eller har jag missförstått nåt?
Och, ja, hon har haft ett bra år. Och att hon får 99 % av stålarna...... Nä. Nix.
Ja, varför inte?bootsy skrev:Man kan dessutom väl börja säga "Volvos lön" istället för vinst då lika gärna?Irbit skrev:Jo det är ju det "vi" har.TDHP skrev:Så mycket lögn är det väl inte?
Möjligen felaktigt ordval, men resultatet blir ju ändå ungefär detsamma.
Får man betalt för sitt jobb så kallar nog de flesta det "lön", men ordvalet är väl inte så viktigt.
Hur pengarna fördelas inom "AB Veronica Maggio" har väl VI ingen större aning om gissar jag.
Hon kan väl lika gärna, teoretiskt sett, ha avtalat med låtskrivare och andra att hon ska ha 99% av stålarna.
Om inte siffrorna är HELT åt skogen så har mao VM och ev andra låtskrivare dragit in rätt bra med pengar från Stim.
Eller har jag missförstått nåt?
Och, ja, hon har haft ett bra år. Och att hon får 99 % av stålarna...... Nä. Nix.