macahan skrev:Även känt som "the dark side".bootsy skrev:PB är ett potent gift.Pelleper skrev:Är Bassmayhem på PB, han lämnade väl forat för ett par veckor sedan?
Till skillnad från den trevliga sidan då?
macahan skrev:Även känt som "the dark side".bootsy skrev:PB är ett potent gift.Pelleper skrev:Är Bassmayhem på PB, han lämnade väl forat för ett par veckor sedan?
Om man jämför med typvärdet på begagnade pianon så är det faktiskt inte en helt orimlig tanke.midlifecrisis skrev:Antalet basar ökar betydligt snabbare än än antalet basister. Slutsatsen av detta blir rimligtvis att priset på begagnade basar asymptotiskt närmar sig noll?
Bullsh*t!Grafen skrev:Om man jämför med typvärdet på begagnade pianon så är det faktiskt inte en helt orimlig tanke.midlifecrisis skrev:Antalet basar ökar betydligt snabbare än än antalet basister. Slutsatsen av detta blir rimligtvis att priset på begagnade basar asymptotiskt närmar sig noll?
Bara om Nord Keyboards tar fram en midi syntbas som majoriteten basister föredrar fram riktiga basar med riktiga strängar. Det känns hyfsat avlägset.bootsy skrev:Bullsh*t!Grafen skrev:Om man jämför med typvärdet på begagnade pianon så är det faktiskt inte en helt orimlig tanke.midlifecrisis skrev:Antalet basar ökar betydligt snabbare än än antalet basister. Slutsatsen av detta blir rimligtvis att priset på begagnade basar asymptotiskt närmar sig noll?
Beror på om man räknar med alla "Skänkes mot avhämtning", vilket man naturligtvis måste göra.Mungi skrev:Bara om Nord Keyboards tar fram en midi syntbas som majoriteten basister föredrar fram riktiga basar med riktiga strängar. Det känns hyfsat avlägset.bootsy skrev:Bullsh*t!Grafen skrev:Om man jämför med typvärdet på begagnade pianon så är det faktiskt inte en helt orimlig tanke.midlifecrisis skrev:Antalet basar ökar betydligt snabbare än än antalet basister. Slutsatsen av detta blir rimligtvis att priset på begagnade basar asymptotiskt närmar sig noll?
M.a.o +1 på bullsh*t!
Har burit flygel också, så varför kostar de fortfarande sjuka pengar? Nä det där haltar!!fieldflower skrev:Beror på om man räknar med alla "Skänkes mot avhämtning", vilket man naturligtvis måste göra.Mungi skrev:Bara om Nord Keyboards tar fram en midi syntbas som majoriteten basister föredrar fram riktiga basar med riktiga strängar. Det känns hyfsat avlägset.bootsy skrev:Bullsh*t!Grafen skrev:Om man jämför med typvärdet på begagnade pianon så är det faktiskt inte en helt orimlig tanke.midlifecrisis skrev:Antalet basar ökar betydligt snabbare än än antalet basister. Slutsatsen av detta blir rimligtvis att priset på begagnade basar asymptotiskt närmar sig noll?
M.a.o +1 på bullsh*t!
Pianon är nog rekordinstrumentet i tappat värde, genomsnittligt sett.
Och dessutom är det ofta gammalt = billigt, om det inte är speciella grejer.
Underlig marknad.
Men har man burit ett piano uppför en trappa nån gång så förstår man varför.
Rent allmänt. Hur kommer det sig att försäkringar och telefonabonnemang - för att inte tala om bankräntor - ligger på nästan samma summa/pris för jämförbar produkt/tjänst...?bootsy skrev:Dessutom, vad är det som får dig att tänka på kartellbildning i detta fall, Bassmayhem?
bassmayhem skrev:Rent allmänt. Hur kommer det sig att försäkringar och telefonabonnemang - för att inte tala om bankräntor - ligger på nästan samma summa/pris för jämförbar produkt/tjänst...?bootsy skrev:Dessutom, vad är det som får dig att tänka på kartellbildning i detta fall, Bassmayhem?
Fast mitt undantag ovan "om det inte är speciella grejer" är nog betydligt oftare sant på flyglar.Liten skrev:Har burit flygel också, så varför kostar de fortfarande sjuka pengar? Nä det där haltar!!fieldflower skrev:Beror på om man räknar med alla "Skänkes mot avhämtning", vilket man naturligtvis måste göra.Mungi skrev:Bara om Nord Keyboards tar fram en midi syntbas som majoriteten basister föredrar fram riktiga basar med riktiga strängar. Det känns hyfsat avlägset.bootsy skrev:Bullsh*t!Grafen skrev:Om man jämför med typvärdet på begagnade pianon så är det faktiskt inte en helt orimlig tanke.midlifecrisis skrev:Antalet basar ökar betydligt snabbare än än antalet basister. Slutsatsen av detta blir rimligtvis att priset på begagnade basar asymptotiskt närmar sig noll?
M.a.o +1 på bullsh*t!
Pianon är nog rekordinstrumentet i tappat värde, genomsnittligt sett.
Och dessutom är det ofta gammalt = billigt, om det inte är speciella grejer.
Underlig marknad.
Men har man burit ett piano uppför en trappa nån gång så förstår man varför.
Om det skall finnas en kartellbildning måste det finnas en kartell, dvs en medveten synk av en majoritet av marknaden som med förenad styrka verkar för att knuffa priset uppåt eller nedåt.bootsy skrev:bassmayhem skrev:Rent allmänt. Hur kommer det sig att försäkringar och telefonabonnemang - för att inte tala om bankräntor - ligger på nästan samma summa/pris för jämförbar produkt/tjänst...?bootsy skrev:Dessutom, vad är det som får dig att tänka på kartellbildning i detta fall, Bassmayhem?
Men jag tänkte nu närmast på vad det har med priserna på begagnade instrument att göra?
Ja, det är ju detta jag försöker hävda. Men Bassmayhem verkar inte hålla med.fieldflower skrev:Om det skall finnas en kartellbildning måste det finnas en kartell, dvs en medveten synk av en majoritet av marknaden som med förenad styrka verkar för att knuffa priset uppåt eller nedåt.bootsy skrev:bassmayhem skrev:Rent allmänt. Hur kommer det sig att försäkringar och telefonabonnemang - för att inte tala om bankräntor - ligger på nästan samma summa/pris för jämförbar produkt/tjänst...?bootsy skrev:Dessutom, vad är det som får dig att tänka på kartellbildning i detta fall, Bassmayhem?
Men jag tänkte nu närmast på vad det har med priserna på begagnade instrument att göra?
Utan kartell är det bara vanlig fladdrig marknad. Tillgång, efterfrågan, och priser därefter.
Det har jag också hört, men enligt de rykten jag hörde var det du som gjorde det...Mungi skrev:Jag har ju hört vissa rykten om att det ska finnas en priskartell här på forat. Folk som lägger ut falska annonser med dumpade priser, gärna tajmat med annonser på likvärdiga instrument som någon i kartellen vill lägga vantarna på. Andra i kartellen går sedan in och låtsas köpa den prisdumpade basen i den falska annonsen. Får inte det ner priset tillräckligt så kommer andra vågen när kartellmedlemmarna går in och överöser det riktiga säljtråden med skitprat, OT, ifrågasättande om ditten och datten på säljobjektet. samt, självklart, ifrågasättande av priset med referens till den tidigare falska säljtråden. Men det är bara rykten, som sagt...
Avslöja inte för mycket nu!fieldflower skrev:Det har jag också hört, men enligt de rykten jag hörde var det du som gjorde det...Mungi skrev:Jag har ju hört vissa rykten om att det ska finnas en priskartell här på forat. Folk som lägger ut falska annonser med dumpade priser, gärna tajmat med annonser på likvärdiga instrument som någon i kartellen vill lägga vantarna på. Andra i kartellen går sedan in och låtsas köpa den prisdumpade basen i den falska annonsen. Får inte det ner priset tillräckligt så kommer andra vågen när kartellmedlemmarna går in och överöser det riktiga säljtråden med skitprat, OT, ifrågasättande om ditten och datten på säljobjektet. samt, självklart, ifrågasättande av priset med referens till den tidigare falska säljtråden. Men det är bara rykten, som sagt...
Jobbigt med rykten...
Vafalls!fieldflower skrev:
Det har jag också hört, men enligt de rykten jag hörde var det du som gjorde det...
Jobbigt med rykten...
Hur menar du nu? Du försöker väl inte sätta igång några illvilliga rykten om mig nu? Det tycker jag verkar suspekt. Dessutom har ju du argumenterat starkt för att löjligt låga priser är en helt naturlig följd av den helt naturliga marknaden, bla, bla, bla... Som sagt, väldigt suspekt! Här ligger en bas begraven, och där står du med en spade i handen.bootsy skrev:Avslöjade!
Läste att spadar blivit asbilliga..Mungi skrev:Hur menar du nu? Du försöker väl inte sätta igång några illvilliga rykten om mig nu? Det tycker jag verkar suspekt. Dessutom har ju du argumenterat starkt för löjligt låga priser är en helt naturlig följd av den helt naturliga marknaden, bla, bla, bla... Som sagt, väldigt suspekt! Här ligger en bas begraven, och där stor du med en spade i handen.bootsy skrev:Avslöjade!
Say no more....Liten skrev:Läste att spadar blivit asbilliga..Mungi skrev:Hur menar du nu? Du försöker väl inte sätta igång några illvilliga rykten om mig nu? Det tycker jag verkar suspekt. Dessutom har ju du argumenterat starkt för löjligt låga priser är en helt naturlig följd av den helt naturliga marknaden, bla, bla, bla... Som sagt, väldigt suspekt! Här ligger en bas begraven, och där stor du med en spade i handen.bootsy skrev:Avslöjade!
macahan skrev:Även känt som "the dark side".
Fernan skrev:
Vem vet, det kanske t o m hette PrutaBas i tidernas begynnelse..bootsy skrev:Fernan skrev:
Något stort är på väg att avslöjas om forumet...
Isf är ju hela kampanjen för att byta namn nu en cover-up för att dölja det tidigare namnbytet. Hmm, nu börjar bilden klarna.Fernan skrev:Vem vet, det kanske t o m hette PrutaBas i tidernas begynnelse..bootsy skrev:Fernan skrev:
Något stort är på väg att avslöjas om forumet...och har således redan bytt namn.