edvine skrev:Mäktigt det var förr alltså!
Nämen jag tar med mig SKBcaset och lägger i gigbagen och lite bubbelplast så får vi se hur jag gör

I tell you - those were the days...
Oavsett case - när du checkar in det berättar du förstås att du har en 33-årig elbas värd över 30k i caset, och att du vill ha etiketter påklistade att det måste hanteras varsamt. Bas + bubbelplast + gigbas + hardcase låter som att du har oddsen på din sida iaf.
Du kan också be att få "droppa det vid gaten" om dom inte låter dig ta det som handbaggage. Då får du en etikett på caset att det är ok att du själv bär med den fram till gaten, och när ni boardar planet tar markpersonalen hand om caset och lägger in det i lastutrymmet. Då minskar du kringskumpandet betydligt, och caset kommer överst under flygresan. Dom kan möjligen vägra att låta dig "gate-droppa" (och då brukar det inte löna sig att käfta), men det kan vara värt ett försök.
Jag gör så ibland i jobbet om man har viktiga grejer i en väska som är för stor för att tas som handbaggage - risken att dom skickar grejerna till Holland istället för hem minskar också.
Lycka till!! Och lägg upp foton!!
PS. Allt var inte bättre förr: En gång när jag skulle åka hem till Umeå från Stockholm var jag trött som få, och gick till fel gate. När vi taxade ut sa flygvärdinnan i PA't - "Välkomna till detta SAS flyg som ska ta er till Luleå.
LULEÅ!!! 
Så bra var säkerhetskontrollen tidigt 90-tal. Bara att följa med till Luleå - vända tillbaka till Sthlm - flyga till Umeå. Lyckad början på den helgen...