Hellboy skrev:Dom kommer aldrig i helvete kunna ta in en kostnad i sin redovisning om det inte står organisationsnummer och momsnummer på fakturan i fråga. Dom kommer garanterat att få sin revisor på sig. Gör hellre som i mitt förslag ovan om dom vill betala vitt.
Jodå, det brukar kunna lösa sig!
Beror så klart på vad det är för företag och så, men oftast är det så små pengar i sammanhanget.
Men bäst är naturligtvis att göra rätt, att skicka en giltig faktura via ett riktigt bolag. Mina förslag handlar ju om att försöka lösa det i ett "krisläge"! Bättre få nåt än inget, liksom. Har man inget företag och inget kontrakt så är det ju inget som säger att man faktiskt får betalt alls. Fast om du känner apisen så löser det sig säkert. Vi fick ut gaget i verktyg och maskiner en gång när vi spelat på en järnhandlarmässa och just detta problem uppstod!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! TDHP
Vi gillar att betala skatt, så jag misstänker att vi kommer göra det så vitt det bara går.
Skriva som reseersättning känns ju faktiskt nästan som helt ok måste jag säga, det är kan ju knappt vara olagligt...
TDHP skrev:
Beror så klart på vad det är för företag och så, men oftast är det så små pengar i sammanhanget.
Men bäst är naturligtvis att göra rätt, att skicka en giltig faktura via ett riktigt bolag. Mina förslag handlar ju om att försöka lösa det i ett "krisläge"! Bättre få nåt än inget, liksom. Har man inget företag och inget kontrakt så är det ju inget som säger att man faktiskt får betalt alls. Fast om du känner apisen så löser det sig säkert. Vi fick ut gaget i verktyg och maskiner en gång när vi spelat på en järnhandlarmässa och just detta problem uppstod!
HAHA!!!
Vi får ta ut gaget i KanJang, spirulinapulver och Birkenstocks då....
TDHP skrev:
HAHA!!!
Vi får ta ut gaget i KanJang, spirulinapulver och Birkenstocks då....
I teorin... Under förutsättning att gitarristens utrustning inte redan är registrerad som att den ägs av hans firma...
Kan gitarristens firma ta gaget, och sedan behöver gitarristen köpa (sin)gitarrförstärkare och/eller (sin) gitarr till sin firma av någon i bandet, för ungefär så mycket pengar som skall delas mellan övriga bandmedlemmar.
Vitt gig
Pengarna utdelade inom bandet
Ingen skatt
Rent legalt en smula grådaskigt
basmartin skrev:Va fan Parkas, ska du mörka skattepengar nu, när du nyss skrev i marcusssss legendariska traderatråd att du tyckte att han slösade med dina skattepengar när han gjorde en polisanmälan?
Hehe... nja.... jag betalar hur mycket skatt som helst per år, tycker att nå´n måtta får det vara....
blackparkas skrev:
Grejen är den att om vi tar det här giget helt vitt, då blir det så att vi lirar gratis i princip eftersom vi åker en hel del mil, hyrt grejer etc etc...
Du får ju alltid göra avdrag för inkomsternas förvärvande, så resor, hyra av grejer och andra omkostnader som boende drar du av i deklarationen.
Knappast om inkomsten från musik är en försumbar andel av ens årsinkomst. Lirar man mkt vitt så visst.
Fakturera från Gitarristens firma, och låt pengarna användas till nåt kul över längre tid. Tex låt firman betala när ni går på lokal, låt firman betala ut milersättning, eller nåt annat kreativt. Eller spela och var glada!! Ja, det lär ni väl göra oavsett...
*Tillägg* Eller låt gitarristens firma göra avdragen Ferm beskriver. Det kommer skattekontoret inte att kunna invända emot lika lätt.
Så länge inte avdragen överstiger inkomsten som avdragen kommer från så borde det vara ok.
Jag tycker också att det borde vara så, men hade ett år ~10k i vita gager, och det blev blankt nej på avdrag den gången iaf.
Däremot har jag kunnat dra av för PC hemma i nästan 10 års tid tills för nåt år sen. Som att det normalt sett krävs för vanligt förvärvsarbete? Logiskt? Inte nånstans...
Det där låter helmärkligt, jag har aldrig fått avslag på nåt avdrag men det är några år sedan jag deklarerade för sidoinkomster iof. Det är ju annars en självklarhet att man ska kunna dra av kostnaderna man har för att få en inkomst, är det stora summor (instrumentköp etc) brukar man få slå ut det på fler år.
Tofflor, anti-snarkmedel och Morgonrockar.
(+lite i natura men säg inget till nå´n... )
Det blev lite blandad kompott kan man säga.
En del reseersättning, en del hyra och en del gage.
Så det blev vitt kan man väl säga, men de står för de sociala förutom lite skatt.
TDHP skrev:Hur gick det med det här då? Fick ni betalt i fotriktiga tofflor eller?
Han sålde sin Ric!
Faktum är att ett av högsta hönsen kom fram och såg väldigt skeptisk ut när jag hade ställt upp min rigg.
Han hade snackat med ljudteknikern före och uttryckte sin oro över att basen skulle låta för mycket..
Pratade en snabbis med honom sedan och han var tydligen basist han med och lirade på Ampeg.
Tofflor, anti-snarkmedel och Morgonrockar.
(+lite i natura men säg inget till nå´n... )
Det blev lite blandad kompott kan man säga.
En del reseersättning, en del hyra och en del gage.
Så det blev vitt kan man väl säga, men de står för de sociala förutom lite skatt.
Nu vill jag inte vara den som är den (vill jag visst) men Tofflor, anti-snarkmedel och Morgonrockar är in natura per difinition min vän...
Roland skrev:
Nu vill jag inte vara den som är den (vill jag visst) men Tofflor, anti-snarkmedel och Morgonrockar är in natura per difinition min vän...
Roland skrev:
Vart då?
I sthlm?
Det är det då inte här....
All betalning som inte har med stålar att göra är väl att betala i natura, har jag för mig?
Men går du fram tilll någon och säger: "hej, vill du köpa min bil, du kan betala i natura" så kan du då räkna med att de inte förväntar sig betalning i palsternackor eller lättmjölk....
blackparkas skrev:Så är det då kanske, rent teoretiskt...
Men går du fram tilll någon och säger: "hej, vill du köpa min bil, du kan betala i natura" så kan du då räkna med att de inte förväntar sig betalning i palsternackor eller lättmjölk....
blackparkas skrev:Så är det då kanske, rent teoretiskt...
Fast det är precis vad det betyder. "In natura" har garanterat rent praktiskt använts oftare för att beskriva palsternackor och silltunnor än en sexuell handling.
I folkmun anno 2008 så handlar det inte om palsternackor, ok?
Vi säger väl så.
Jag försöker mig bara på lite folkbildning, men har pöbeln bestämt att bajs nuförtiden betyder prinsesstårta ska jag inte lägga fingrarna emellan.
Tycker bara att överdrivet ordmärkeri, vilket jag tycker det handlar om från er i den här tråden, bör bannlysas eftersom de flesta ändå vet vad som menas.
En del av pratabas som jag tycker är lite onödig.