Och så bra basism!bootsy skrev:Kul story!Liten skrev:För övrigt kanske den platta jag kan slå på och DIREKT bli på bra humör!bootsy skrev:Gränsfall, men visst., den befinner sig betydligt närmare i alla fall. Och texterna är ju betydligt rakare och enklare än i SD.dereborn skrev:Donald Fagens soloplatta "The Nightfly" däremot, tycker jag räknas till Slick.
Kul anekdot om: IGY
http://bassplayer.tv/index.html?req=1&s ... /mmiller08
Ja, det är verkligen en helt fantastisk skiva.
Hur definierar ni slick musik?
- bootsy
- Medlem+++
Ja, den är verkligen som en lärobok i baslir, Dupont.dereborn skrev:Och så bra basism!bootsy skrev:Kul story!Liten skrev:För övrigt kanske den platta jag kan slå på och DIREKT bli på bra humör!bootsy skrev:Gränsfall, men visst., den befinner sig betydligt närmare i alla fall. Och texterna är ju betydligt rakare och enklare än i SD.dereborn skrev:Donald Fagens soloplatta "The Nightfly" däremot, tycker jag räknas till Slick.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Som en bas att bygga sitt lir på, Dupond.bootsy skrev:Ja, den är verkligen som en lärobok i baslir, Dupont.dereborn skrev:Och så bra basism!bootsy skrev:Kul story!Liten skrev:För övrigt kanske den platta jag kan slå på och DIREKT bli på bra humör!bootsy skrev:Gränsfall, men visst., den befinner sig betydligt närmare i alla fall. Och texterna är ju betydligt rakare och enklare än i SD.dereborn skrev:Donald Fagens soloplatta "The Nightfly" däremot, tycker jag räknas till Slick.
- Liten
- Hedersmedlem
- Jan Hellman
- VIP medlem
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=nNP_eZt6WvI[/youtube]
Slick musik är nu för tiden för mig en musikalisk motsvarighet till begreppet "Hötorgskonst". Väl utfört men uttryckslöst och intetsägande. Men det fanns en tid då jag faktiskt köpte några plattor och det hände ett par gånger att höger fot faktiskt stampade med i takt. Sen slutade man musikskolan och kom ut i verkligheten igen och då föll skiten i glömska. Det är för fint och för präktigt för mig. Jag vill att musik ska spegla verkligheten med allt vad det innebär. Slick musik är som ett fotografi av ett leende barn taget med softfilter. Verkligheten är prostitution, dåligt med pengar, sprit och myndigheter som gör livet surt för folk. Inget jävla softfilter där, inte.
//J
Slick musik är nu för tiden för mig en musikalisk motsvarighet till begreppet "Hötorgskonst". Väl utfört men uttryckslöst och intetsägande. Men det fanns en tid då jag faktiskt köpte några plattor och det hände ett par gånger att höger fot faktiskt stampade med i takt. Sen slutade man musikskolan och kom ut i verkligheten igen och då föll skiten i glömska. Det är för fint och för präktigt för mig. Jag vill att musik ska spegla verkligheten med allt vad det innebär. Slick musik är som ett fotografi av ett leende barn taget med softfilter. Verkligheten är prostitution, dåligt med pengar, sprit och myndigheter som gör livet surt för folk. Inget jävla softfilter där, inte.
//J
I know what you mean, mean Janne. Har också haft ett decenniums aversion mot den slickmusik jag en gång älskade så högt. Men nuförtiden har jag insett att även i verkligheten ler ibland barnen, mina katter är väldigt mjuka och söta att se på, solen går både upp och ner på ett otroligt vackert sätt - och jag har en grym slick-revival ibland!Hellboy skrev:[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=nNP_eZt6WvI[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=GcesRGDtV7g[/youtube]
//J
Men jag gillar fortfarande Tom Waits.
- criss
- Medlem+
tack Jan!Hellboy skrev:[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=nNP_eZt6WvI[/youtube]
//J
Du tog mina tankar och formulerade dem så mycket bättre än jag hade gjort.
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- GurraG
- Medlem++
Jag, RIX, Noel Redding samt Hosse lyssnade lite på sagda platta när vi åkte hem från Aggarp. Hosse eller Noel sa nåt om att musikerna hade fått sina instrument att låa som vore de MIDI. Då är det allt bra slickt!dereborn skrev:Donald Fagens soloplatta "The Nightfly" däremot, tycker jag räknas till Slick.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
- optic
- Medlem+
Vi räknar väl in Tower of Power här, grabbar?
Thunderfunk 550-B
EBS 2*12 NEO
Corvette Hot Rod 2005
Thumb BO 01
<3 Tjoffe
www.myspace.com/momoorchestra
EBS 2*12 NEO
Corvette Hot Rod 2005
Thumb BO 01
<3 Tjoffe
www.myspace.com/momoorchestra
- Jan Hellman
- VIP medlem
Och så finns det grader i helvetet också.....dereborn skrev:I know what you mean, mean Janne. Har också haft ett decenniums aversion mot den slickmusik jag en gång älskade så högt. Men nuförtiden har jag insett att även i verkligheten ler ibland barnen, mina katter är väldigt mjuka och söta att se på, solen går både upp och ner på ett otroligt vackert sätt - och jag har en grym slick-revival ibland!
Men jag gillar fortfarande Tom Waits.
Det finns slickmusik som faktiskt är bra och om man nu ska kategorisera in Steely Dan som slickband är dom nog ett ganska bra exempel. Man behöver ju kanske inte ta Grusin/Ritenour/GRP som avskräckande exempel även om dom kanske är mest förknippade med genren i dess "ädlaste" form.

//J
- Liten
- Hedersmedlem
- Jan Hellman
- VIP medlem
- funkys**t
- Medlem++
- Kontakt:
Teoretiskt: Kvintfall med tersen i basen.
Praktiskt: Michael Bolton och Michael McDonald. De är själva definitionen av slick.
Praktiskt: Michael Bolton och Michael McDonald. De är själva definitionen av slick.

"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
- GurraG
- Medlem++
Slickt eller ej, addnioackord mer tersbas är skitsnyggt! Sådetså!funkys**t skrev:Teoretiskt: Kvintfall med tersen i basen.
- funkys**t
- Medlem++
- Kontakt:
Just.. Glömde den lilla detaljen..GurraG skrev:Slickt eller ej, addnioackord mer tersbas är skitsnyggt! Sådetså!funkys**t skrev:Teoretiskt: Kvintfall med tersen i basen.

"Oh my god it's the funkys**t!"
- GurraG
- Medlem++
Och tonikan blir väl lämpligen ett 6/9-ackord?Janne skrev:Slick - dominanten är ett 11-ackord
- BBQV
- Forumvärd
- BB3000S
- VIP medlem
Kul hur den här tråden har växt till, ska avnjuta alla youtube-videos senare ikväll. The nightfly var för övrigt min allra första CD-skiva, how about that?
(Köpte iofs "Notorius med Duran Duran samtidigt...
)

Senast redigerad av BB3000S den tor 20 nov 2008, 13:50, redigerad totalt 1 gånger.
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
| Stingray | Jazz | Precision | Cirrus |
| Aguilar db680 | Ampeg SVT-IIp | EBS HD350 |
| Bergantino AE410 | EBS ProLine 410 | Carvin 410+118 |
- GurraG
- Medlem++
Var tvungen att googla runt lite, och hittade följande godbit appropå västkustmusik:
"Leder C13sus4 fint till Fmaj9? Ja."
Say no more!
Min baslärare på folkis ägde ett ex av Slick Book, som han gärna drog fram, grön pärm om jag minns rätt.
"Leder C13sus4 fint till Fmaj9? Ja."
Say no more!
Min baslärare på folkis ägde ett ex av Slick Book, som han gärna drog fram, grön pärm om jag minns rätt.
- Jan Hellman
- VIP medlem
Jag har en Slick Book. Minsann grön på fronten. Dom som gjorde Slick Book åkte fast ORDENTLIGT för upphovsrättsbrott om jag inte missminner mig. Lite FÖR aktuella låtar när det begav sig. Flera år på kåken om jag inte minns helt fel. Den såldes under bordet i ganska många butiker och även lite vid sidan om av många musiklärare landet runt....
Att den var så satans lättillgänglig gjorde väl att "upphovsmännen" i USA åkte dit tror jag. Bra illegala distributionskanaler är källan till kännbara straff verkar det som. Och nu finns den i pdf-form......
//J

//J
- BB3000S
- VIP medlem
Intressant - Hade fått för mig att det var en svensk bok med göteborgsanknytning.Hellboy skrev:Jag har en Slick Book. Minsann grön på fronten. Dom som gjorde Slick Book åkte fast ORDENTLIGT för upphovsrättsbrott om jag inte missminner mig. Lite FÖR aktuella låtar när det begav sig. Flera år på kåken om jag inte minns helt fel. Den såldes under bordet i ganska många butiker och även lite vid sidan om av många musiklärare landet runt....Att den var så satans lättillgänglig gjorde väl att "upphovsmännen" i USA åkte dit tror jag. Bra illegala distributionskanaler är källan till kännbara straff verkar det som. Och nu finns den i pdf-form......
//J
| BB1000| BB2000 | BB3000 | BB5000 |
- Jan Hellman
- VIP medlem
Nix. USA. Definitivt. Fast det fanns några i Göteborg som var rejält flitiga på att sälja.... Alla städer med musikhögskola var överrepresenterade kan man nog lugnt säga.....BB3000S skrev:Intressant - Hade fått för mig att det var en svensk bok med göteborgsanknytning.Hellboy skrev:Jag har en Slick Book. Minsann grön på fronten. Dom som gjorde Slick Book åkte fast ORDENTLIGT för upphovsrättsbrott om jag inte missminner mig. Lite FÖR aktuella låtar när det begav sig. Flera år på kåken om jag inte minns helt fel. Den såldes under bordet i ganska många butiker och även lite vid sidan om av många musiklärare landet runt....Att den var så satans lättillgänglig gjorde väl att "upphovsmännen" i USA åkte dit tror jag. Bra illegala distributionskanaler är källan till kännbara straff verkar det som. Och nu finns den i pdf-form......
//J
//J