PRODUCENTER!

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Micke Tretow!
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

TFN skrev:Mutt Lange: Highway to hell, Back in black och For those about to rock med AC/DC. Torrheten i Highway to hell och idiottrycket i For those... Back in black är ju bara alldeles för bra rent allmänt. Oerhört sound.

Sedan gick det ju snett iofs. Efter Hysteria med Def Leppard så gjorde han Waking up the neighbours med Bryan Adams och där lät Bryan Adams precis som Def Leppard vilket jag gissar inte var riktigt vad Bryan var ute efter.
jo, ac/dc-plattorna lät ju för jääääävligt bra...
Min polare spelade gitarr på nån mutt lange-prod förra året.
Mutt var i Schweiz och Staffan satt i en källare i Hägerstensåsen... Mutts tech fjärrstyrde staffans protools och dom lyssnade på streamen... Hur sick och hi-tech är DET!?
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
criss
Medlem+

Inlägg av criss »

f-bass skrev:CHRIS BLACKWELL!!
Soundet på Marleyplattorna gick inte av för hackor heller....fanns det topp och botten på ett sätt som andra samtida plattor saknade? Svar JA...
+1
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++

Inlägg av GurraG »

En av mina stora favvisar är George Martin. Framförallt med Beatles gjorde han vad jag tycker att en bra producent normalt ska göra. Nämligen att med intelligens och musikalitet hjälpa fram bandets/artistens vision utan att lägga sig i i onödan, men också att bidra soundmässigt och musikaliskt när/om det efterfrågas.
Sen finns det såklart fantastiska producenter som jobbar betydligt mer hands on, med en tydligare egen vision, och det kan bli hur bra som helst det med. Phil Spector är ett bra exempel.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
FreCKo
Medlem++

Inlägg av FreCKo »

Nick Raskulinecz tycker jag gör feta produktioner, har producerat en massa skivor men några exempel:

Foo Fighters
One by One, In your honor

Velvet Revolver
Contraband

Stone Sour
Come What(ever) May

Trivium
Shogun

Rush
Snakes & Arrows'

Alice in Chains
Black Gives Way To Blue
The Superjams
Fender J-bas, pratabas-style
EBS Classic 450 CL + EBS Classic 4x10
DIST!!!
Användarvisningsbild
Kale
Medlem+

Inlägg av Kale »

f-bass skrev:Trevor Horn.
+1
Hela 90125 plattan är för j-la bra. Gick loopad i min freestyle när jag gjorde lumpen.
Användarvisningsbild
BlueFruit
Medlem+

Inlägg av BlueFruit »

Tom Allom.

Judas Priests 80tals plattor och framförallt Defenders of the faith.
Sen proddade han Y&T In rock we trust har jag för mig. Ännu en favorit från 80talet.
Användarvisningsbild
Walka
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Walka »

Favoriten blir nog Andy Wallace - Jeff Buckley/Grace
Gillar Wallace bättre i producentrollen än i sin vanliga mixteknikerroll...även om han nu gör det väldans bra

Brukar inte tycka att farbror Rock är så kul, men hans lyft av The Cult/glömt-namnet-på-plattan och för den delen Tea Party/Seven Circles ingav viss respekt.

Rick Rubins arbete med både Dixie Chicks och Cash är också bra.
Medlemspresentation

Sandberg C JPM, dynacord eminent, Octabass, Dreambuzz, BassBlogger, Bassballs, Crybaby, SansAmp, LMB3
Användarvisningsbild
Walka
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Walka »

death magnetic tar å andra sidan ut mycket av rubins positiva cred för mig...
Medlemspresentation

Sandberg C JPM, dynacord eminent, Octabass, Dreambuzz, BassBlogger, Bassballs, Crybaby, SansAmp, LMB3
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++

Inlägg av Basmagnus »

TFN skrev:Mutt Lange: Highway to hell, Back in black och For those about to rock med AC/DC. Torrheten i Highway to hell och idiottrycket i For those... Back in black är ju bara alldeles för bra rent allmänt. Oerhört sound.
Han har visst sagt att Back in black var den enklaste plattan han proddat för bandet och låtarna lät så bra så de spelade in den på bara en knapp vecka. Han behövde inte jobba för allt var redan klart :)
Användarvisningsbild
Basmagnus
Medlem++

Inlägg av Basmagnus »

f-bass skrev: Min polare spelade gitarr på nån mutt lange-prod förra året.
Mutt var i Schweiz och Staffan satt i en källare i Hägerstensåsen... Mutts tech fjärrstyrde staffans protools och dom lyssnade på streamen... Hur sick och hi-tech är DET!?
Sjukt!
På ett sätt så är det coolt men samtidigt så är det tråkigt.....
Hade varit kul att få vara med på 70-80talet när det spelades in skivor med liveband och inte bara påläggskorvar med klippochklistratänk
Bakåtsträvare? Javisst :D
Gäst

Inlägg av Gäst »

John Leckie på Radioheads "The Bends". Han har kranat flera andra kanonskivor men den är kronjuvelen i mitt tycke.

Flood + Alan Wilder på Depeche Modes "Violator" och "Songs of faith and devotion".
Gäst

Inlägg av Gäst »

f-bass skrev:

Sedan gick det ju snett iofs. Efter Hysteria med Def Leppard så gjorde han Waking up the neighbours med Bryan Adams och där lät Bryan Adams precis som Def Leppard vilket jag gissar inte var riktigt vad Bryan var ute efter.
jo, ac/dc-plattorna lät ju för jääääävligt bra...
Min polare spelade gitarr på nån mutt lange-prod förra året.
Men jösses, hahahaha! Helt galet. Något jag inte visste tidigare var vilken funktion en assistant engineer har men vi mixade några låtar med bandet i höstas och då hade han som mixade en assistant som gjorde nästan allt det fysiska. Mixaren satt och sa "ändra micken två centimeter till vänster, höj diskanten lite, micka upp AC30n" etc och så gjorde assistenten det. Kul att se hur det går till i de lite större studioarna. Studiosarna? Vad heter egentligen studio i plural, bestämd form?
Gäst

Inlägg av Gäst »

TFN skrev:Vad heter egentligen studio i plural, bestämd form?
Studiorna. Studior i obestämd form.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Grafen skrev:
TFN skrev:Vad heter egentligen studio i plural, bestämd form?
Studiorna. Studior i obestämd form.
Tackar.
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

Bob Rock däremot är en producent som borde piskas offentligt.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag gillar verkligen Jeff Lynne/Tom Petty/Mike Campbell-produktionen på Pettys Full Moon Fever och Inte The Great Wide Open. När vi ändå snackar gubbrock så måste man väl nämna The Wallflowers Bringing Down The Horse, producerad av T-Bone Burnett.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Samuel V skrev:Bob Rock däremot är en producent som borde piskas offentligt.
Då är det på tiden att du lyssnar på Mötley Crües Mötley Crüe från 1994 eller The Cults Sonic Temple från 1989.
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

TFN skrev:
Då är det på tiden att du lyssnar på Mötley Crües Mötley Crüe från 1994 eller The Cults Sonic Temple från 1989.
Det ska jag definitivt göra. Kan fortfarande inte förlåta honom för 311's "Uplifter" bara... :cry:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Samuel V skrev:
TFN skrev:
Det ska jag definitivt göra. Kan fortfarande inte förlåta honom för 311's "Uplifter" bara... :cry:
Jag tycker absolut att Rock kan vara ojämn, i alla fall enligt min smak. Han har gjort massor av plattor som jag inte gillar alls men det beror nog på banden, inte på Bob Rock. De två plattorna jag nämnde är i alla fall verkligen fantastiska.
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

TFN skrev:
Samuel V skrev:
TFN skrev:
Jag tycker absolut att Rock kan vara ojämn, i alla fall enligt min smak. Han har gjort massor av plattor som jag inte gillar alls men det beror nog på banden, inte på Bob Rock. De två plattorna jag nämnde är i alla fall verkligen fantastiska.
Bästa sätt att beskriva Uplifter är sönderkomprimerad. Alla nivåer är komprimerade och normalisade till förbannelse, basen ligger mest som ett odefinierat murr/surr och för det mesta hörs den inte alls. Lite som S:t Anger...

311 har haft knivskarp produktion på de senaste tre albumen, alla instrument hörs bra men samtidigt låter de som en enhet, därför blev jag förvånad av Uplifter...

Klart det varierar beroende på band och material dock.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Det låter iofs som att det borde vara ett resultat av mastringen snarare än dålig producent.
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

TFN skrev:Det låter iofs som att det borde vara ett resultat av mastringen snarare än dålig producent.
Det kan det säkert vara, men ändå...en dålig mastring förstör väl inte ett bra grundsound/mix?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Samuel V skrev:
TFN skrev:Det låter iofs som att det borde vara ett resultat av mastringen snarare än dålig producent.
Det kan det säkert vara, men ändå...en dålig mastring förstör väl inte ett bra grundsound/mix?
Jo, i allra högsta grad.
Användarvisningsbild
JonnyTrobro
Medlem+

Inlägg av JonnyTrobro »

Basare skrev:Jag har otroligt dålig koll på producenter men Peter Collins på Power Windows med Rush och även senare plattor. Sen lyfte han Queensryche på Operation Mindcrime för att sedan drämma till med världens bästa platta, Empire.
+1 för Queensryche plattorna.

Annars måste man ju nämna Teo Macero
Skriv svar