Era bästa konsertupplevelser?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

mojo skrev:
Geddy_Lee skrev:
mojo skrev:
Det finns eftersläpp till vårens (april) konserter i Falun, frugan ordnade biljetter i veckan som var.
Se ovan

Jag har hans sommarprogram från -98 på kasset.
Ska fixa över det på mp3.
Det är land det bästa jag hört.
Afrikaresan slår det mesta.
Osannolikt bra sommarprogram! Spelade under flera år tillsammans med Åhman, som Peter ger en målande beskrivning av i detta program.
Snacka om skrattrynkor och glädjetårar när man lyssnar på alla berättelser från Afrikaturnén och framförallt hans på pricken beskrivning av Åhman. Skulle man kunna få en mp3 kopia?
Åhman-imitationen är grym, även om jag inte träffat Åhman.
"Säg att vi e sjuuka" :P

Bara jag får tummen ur så ska jag givetvis förmedla en kopia.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Johannes skrev:
Geddy_Lee skrev:Johannes, du glömmer Rush på Globen i okt 2004.
En av få konserter på senare år där jag gått hem och kännt att det där var verkligen värt alla pengarna.

Annars är en klassiker Marillion på Göta Lejon 1984.

Och återföreningsturnén med Deep Purple på Hovet -85.
Glömde inte, det var en otroligt bra konsert men jag fick rent känslomässigt ut mer av de andra jag nämnde. Jag såg förresten Marillion på Liseberg 1985, Misplaced Childhood-turnén, makalöst bra.
Såg Marillion på Extashallen den turnén.
Och sen 2 ggr på Gröna Lund, en gång samma år och en gång året efter.
Alltid grymma konserter.
Men ingen slår magin på Göra Lejon den första ggn i Sverige.

Kan även nämna David Sandborn som förband till Al Jarreau på Hovet -86.
Al Jarreau hade inte med sig de musiker som hade krävts, men det hade David Sandborn.
Inte minst Hiram Bollock.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++

Inlägg av Kim S »

basmartin skrev: Jag misstänker att Liten gillar funk och soul....
Jag misstänker att jag och Liten har ungefär samma smak.

LITEN: Du listade liksom mina tre favoriter i tre genrer.

Herbie på fusionjazzfronten,
D'Angelo på neo-soulfronten
och Larry G på funkfronten

Magiskt.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Oj... MYCKET svårt!!
Det har varit en hel del riktigt bra konserter de senaste 10 åren...!

Emmylou Harris/Spyboy - Cirkus 2003
U2 - Globen 2001
Counting Crows - Cirkus 200?
Skunk Anansie - Cirkus 1999

Vet inte om det är en slump att de bästa konserterna är de som varit på Cirkus men...
Detta är de jag kommer ihåg att jag var helt i gasen efter jag sett.
Se´n finns det fler, första Dream Theaterkonserten jag var på, typ 2000-2001 i Solnahallen t.ex..
Andrew Strong Göta Källare och Katalin 2002.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Användarvisningsbild
fredrikr
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av fredrikr »

Damien Rice på cirkus i våras, jag rös när han i en låt körde helt ensam utan P-A, bara oförstärkt akustisk gitarr och sång. Hela salongen var helt knäpptyst, det var så jävla vackert.

Jag är dock jävligt missnöjd med att jag har missat Sìgur Rós två senaste spelningar i Sverige.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++

Inlägg av Svarte_Jack »

Skriver i den här tråden efter att ha varit på Rush om några veckor.
Matte
VIP medlem

Inlägg av Matte »

Svarte_Jack skrev:Skriver i den här tråden efter att ha varit på Rush om några veckor.
Polaren har varit i London denna vecka och sett Rush 5 gånger. De ska även gå på Rush i Oslo. Tror han är ett fan...... :wink:
Matte
VIP medlem

Inlägg av Matte »

Kan nämna några stora konsertupplevelser.

Gerry Mulligan, Umeå Folkets hus -93
Roy Hargrove's Crisol Umeå Folkets hus -97
Maceo Parker, Skeppsholmen kommer ej ihåg vilket år det var som var extra bra.
Richard Bona Skeppsholmen (kan det varit 04 eller 05?)
Bill Evans (saxofonisten) Skeppsholmen samma dag som Bona......
Användarvisningsbild
Kim S
Medlem++

Inlägg av Kim S »

Matte skrev:Richard Bona Skeppsholmen (kan det varit 04 eller 05?)
basmartin skrev: Marcus Miller-Nefertiti 2001, musiken var väl sisådär, men hans basspel är sanslöst mäktigt när man sitter två meter från hans rigg.
Härligt att man ska få se båda dessa herrars konserter denna månad! I Sverige! Otroligt :shock:
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Kim S skrev:
basmartin skrev: Marcus Miller-Nefertiti 2001, musiken var väl sisådär, men hans basspel är sanslöst mäktigt när man sitter två meter från hans rigg.
Härligt att man ska få se båda dessa herrars konserter denna månad! I Sverige! Otroligt :shock:
Jag har ju egna gigs då... :wink:

Pratade med bokaren på Nefertiti och han var bedrövad över att de redan hade bokat in grejer de dagarna som skulle vara aktuella nu i oktober, så det blir att vänta ett tag till innan jag får se Marcus igen...
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

Kim S skrev:
basmartin skrev: Jag misstänker att Liten gillar funk och soul....
Jag misstänker att jag och Liten har ungefär samma smak.

LITEN: Du listade liksom mina tre favoriter i tre genrer.

Herbie på fusionjazzfronten,
D'Angelo på neo-soulfronten
och Larry G på funkfronten

Magiskt.
Hehe.. nääääää ja gillar bara RÅKK ME PLEKTRUM! ;)

Tja.. frågan löd ju vilka konserter man har tyckt varit de bästa..
Roligast har jag alltid på Straitjackets gigs.. Marco är bland de skönaste snubbar jag har haft lycka att få träffa.. flera gånger... Otroligt ödmjuk och världsvan..
(Han kan få vem som helst att känna sig delaktig och välkommen i gänget..)

Bäst på Herbie gigget var definitivt Magnus Lindgren.. Han hade ett solo där alla utom Marcus Wikström och Peter Johannesson slutade spela.. Inte för att de skulle det.. utan att de var häpna...
Herbie tittade upp från sina tangenter och visade en breeeed tandrad..... Nisse lutade sig bort och började värma händerna vid Magnus "aura" typ.. Max schultz bara stod och gapade.. (det brukar han inte göra)
konserten började kl 00.10 på natten.. slutade vid 04..

Extra feature var att Grynet Molvig's sällskap för just den här kvällen hade en liten flöjt i innerfickan som han tyckte va asroligt att blåsa i så alla pre-yuppies började fingra efter sina mobiler som skulle vart avstängda... satan va dom satt å garvade för sig själva..
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem

Inlägg av ingo »

Vad det gäller "arenakonsert" så är det avgjort YES på Scandinavium -77 precis när "Going for the one" plattan släpts.Enastående. Tätt följt av Santana, även det på Kålleceum -75 (det helt okända Earth Wind and Fire var förband.detta var innan de "slickade" till sig)

Vad det gäller nära och kära konserter får det bli Tribal Tech på Neff.-04/05.Tätt följt av Le Bas,bass,bass,bass,bass (franskt fem manna kontrabas band) på Gerlesborg ca -04.
Användarvisningsbild
Liten
Hedersmedlem

Inlägg av Liten »

ingo skrev:Vad det gäller "arenakonsert" så är det avgjort YES på Scandinavium -77 precis när "Going for the one" plattan släpts.Enastående.

That was a good year! :shock:
ingo skrev:Tätt följt av Le Bas,bass,bass,bass,bass (franskt fem manna kontrabas band) på Gerlesborg ca -04.
Dessa hade jag VERKLIGEN velat se... hört en platta med dem.. grymt!
Bild Presentazione! uppdaterad - 20120429
Användarvisningsbild
Wall
Medlem+

Inlägg av Wall »

Sist jag skrev om en konsert som jag tyckte var bra fick jag höra att jag hade fel...får se hur det går den här gången.

Oj den finns en hen drös med bästa konserter,

Michael Hedges i Baltimore.
Utomhus, fika med familjen stämning.
Jag kommer ihåg att jag såg precis vad han spelade men inte fattade hur han gjorde det.
Hade äran att prata med mästaren både före och efter konserten.
Ville inte säga ett ord eller använda öronen efter det.

Ani diFranco på Shepherds Bush Empire
Hade hört Out of Range, men blev helt chockad över hur mycket sväng det var i den där lilla tjejen.
Slutade med att vi köpte alla skivor.

Zap Mama på The Fillmore.
Jag hatar det men i brist på bättre ord var konserten Episk(!?!)
Afrikansk stämsång inbakad i NYgroove med loopleadsång.
Jag visste att hon var bra men...damn va bra det var live.

Van Morrison på Cirkus.
Hade hört att han kunde vara lite lynnig.
Inte den kvällen vi såg honom.
Bra sväng och låtar vem som helst kan sjunga med i...typ

Ale Möller på Jeriko.
På tal om sväng och det är alltid lika roligt å se hur Ale, lite likt en galenvetenskapsman,
inte riktigt vet vilket instrument han använda :D

Vai, Satriani, Bozzio, ZappaplaysZappa, Van Halen, Kiss, Roger Waters, U2, IronMaiden, Tori Amos, Björk, Rebecca Törnqvist, Roots, den där killen som delay-tappar kring Piccadilly....

Jag har väl haft tur.
Hälsar,
Anders
Hänger numer på bassnack.se! Det trevligaste stället du kan hitta på internet.
Användarvisningsbild
Anton
Medlem

Inlägg av Anton »

Tower of Power på berns. Rätt mycke drag...
Användarvisningsbild
ferm
Medlem++

Inlägg av ferm »

För att avvika lite så måste jag hävda att Benjamin Brittens Peter Grimes med Stockholmsoperan. Det måste ha varit 78 79 nån gång, och det som var så fantasiskt var Gösta Wihnbergs sång på slutet av föreställningen. Jag såg den tre gånger, med generalrepet som bästa upplevelse
För många basar är inte nog
Matte
VIP medlem

Inlägg av Matte »

ingo skrev: Vad det gäller nära och kära konserter får det bli Tribal Tech på Neff.-04/05.
Var det då Scott Henderson stod i baren under Scott Kinsleys keyboardsolon. Var där. Tyvärr blev väl herr Henderson lite dragen för han har spelat roligare och bättre de andra gånger jag sett honom med tribal och Bluestrion.
Såg dem något år tidigare och då samplade han sig själv en hel runda på solot och ställde sig och drack öl och lyssnade på sig själv. Sedan gick stärkarn sönder så det blev lite anti-klimax när de inte kunde avsluta konserten som det var tänkt.
Användarvisningsbild
ingo
VIP medlem

Inlägg av ingo »

Matte skrev:
ingo skrev: Vad det gäller nära och kära konserter får det bli Tribal Tech på Neff.-04/05.
Var det då Scott Henderson stod i baren under Scott Kinsleys keyboardsolon. Var där. Tyvärr blev väl herr Henderson lite dragen för han har spelat roligare och bättre de andra gånger jag sett honom med tribal och Bluestrion.
Såg dem något år tidigare och då samplade han sig själv en hel runda på solot och ställde sig och drack öl och lyssnade på sig själv. Sedan gick stärkarn sönder så det blev lite anti-klimax när de inte kunde avsluta konserten som det var tänkt.
Jepp... stämmer precis. han drack nåt rött som han rörde om med något som såg ut som en godisklubba och det rök om hela anrättningen (kan ju ha varit varmt).Just Henderson var väl kanske inte strösta behållningen (han är ju trots allt gitarrist;-) på den konserten men Willis och Covington groovade ju nåt sanslöst. Covington svänger ju ordentligt även mellan trumslagen och givetvis, sin vana trogen, slog han sönder ett virvelskinn.Kul kontraster mellan Covingtons ADHD aktiga och Kinsleys Asperger framtoning (bakom sina datorer).
Matte
VIP medlem

Inlägg av Matte »

ingo skrev:
Jepp... stämmer precis. han drack nåt rött som han rörde om med något som såg ut som en godisklubba och det rök om hela anrättningen (kan ju ha varit varmt).Just Henderson var väl kanske inte strösta behållningen (han är ju trots allt gitarrist;-) på den konserten men Willis och Covington groovade ju nåt sanslöst. Covington svänger ju ordentligt även mellan trumslagen och givetvis, sin vana trogen, slog han sönder ett virvelskinn.Kul kontraster mellan Covingtons ADHD aktiga och Kinsleys Asperger framtoning (bakom sina datorer).
Det är kombinationen som är behållningen. Covington är lika rolig att titta på som att lyssna till. Som du säger, svänger hela tiden.
Användarvisningsbild
peter_s
Medlem++

Inlägg av peter_s »

Alla gånger jag sett Yo La Tengo (Roskildefestivalen 1995; Studion, Stockholm 1997; KB, Malmö 2003 - tror jag; och KB, Malmö 2006) har jag gått hem med tårar i ögonen av lycka. Bättre liveband finns nog inte. Särskilt trevligt är att de gärna minglar med publiken före och efter konserterna, och gärna spelar önskelåtar (som exempel: senast jag såg dem spelade de en låt jag önskade av gitarristen före konserten. När de spelat klart gick jag artigt fram och tackade, och fick veta att de aldrig spelat just den låten live tidigare. Bara en så'n sak). Och så spelar de gärna i minst två timmar.

Andra bra konserter jag varit på senaste året är The Church på KB (gubbarna kan fortfarande); The Clientele på Debaser, Malmö (fantastiska låtar, utmärkt framträdande. Helt enkelt jättefint); och Low på KB (mycket tack vare exceptionellt snygg stämsång).

Annars är nog den kanske bästa konserten jag sett den med David Thomas & Two Pale Boys på Hultsfred typ -97. Får fortfarande gåshud när jag tänker på den. Ojojoj.
banananas
Nykomling

Re: Era bästa konsertupplevelser?

Inlägg av banananas »

Konsertupplevelser är alltid kul. Kika in på forumet med samma namn. Mycket kul att ta del av där och såklart kan man dela med sig av sina egna bilder och minnen...
http://www.facebook.com/groups/konsertupplevelser" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Zyrran
Medlem++

Inlägg av Zyrran »

Springsteen i somras när de hedrade Clemons och spelade Jungleland första gången sen Clarence bortgång...ojoj...känslosamt!
Användarvisningsbild
Mr_Gul
Medlem

Inlägg av Mr_Gul »

Pat Metheny Group på Liseberg under The Way Up-turnén. Fullkomligt briljant! Enligt mitt tycke är Steve Rodby den enda kontrabasisten värd namnet. Pat Metheny själv är dessutom en husgud på obas-fronten. Var sjukt glad och entusiastisk under konserten och när de spelade min favoritlåt Song for Bilbao som extranummer så grät jag faktiskt en tår eller två...

En annan typ av fullkomligt briljant konsertupplevelse var när jag såg The Dillinger Escape Plan på KB i Malmö. Obasisten Jeff Tuttle hoppade upp i ljusriggen och hängde sig knäveck över publiken – fortfarande spelandes! Fick hans obashuvud i pannan när han hoppade ner, men det var det fanimej värt. Aldrig någonsin sett ett band lira så energiskt och inlevelserikt samtidigt som precisionen varit näst intill 100-procentig. Galet imponerande!
Woodo B7 Walnut (7-strängad), Washburn B-10 (bandlös), Samick (okänd modell)
Trace Elliot AH300-topp + Marshall 2x15"-låda, Hughes & Kettner BassForce XXL 300W-combo
T-Rex ToneTrunk 42, T-Rex The FuelTank Junior, Boss TU-3, Ibanez SB7/PD7/TC7/DE7
Hellbum
Medlem+

Inlägg av Hellbum »

Shawn Lane, Jonas Hellborg och Jeff Sipe för en massa år sen i Karlstad var en ståpälsupplevelse. 30 pers i publiken...
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Svårt.

Varit på många konserter, inte så jättemånga de senaste 3-4 åren dock, men innan var det mer ofta..

Svårt att säga vilken som var bäst, det har varit så mycket olika.

Skunk Anansie på Cirkus t.ex.
Första gången jag såg U2 (2001? i Globen) var faktiskt väldigt fränt.
Neil Young..
Soilwork på Rockweekend, i den genren en mycket svårslagen konsert...
The Who i Globen..
Counting Crows på Cirkus...
Porcupine Tree på Annexet..
Anathema på Frysen...

Finns många fler som var väldigt bra upplevelser på många olika sätt.

Emmylou Harris med Spyboy på Cirkus för snart 10 år sedan är nog den som sticker ut mest dock.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar